همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه نتایج وحدت قدرت و انسجام بیشتر و ایستادگی در برابر اسلام ستیزان است و نتیجه تفرقه و جنگ‌های مذهبی همین کشتارها در کشورهای عراق و سوریه و افغانستان است، گفت:

محسن عرویان

بنابراین عقلانیت اقتضاء می‌کند که همه فرق مسلمین به مشترکات تکیه کنند و اختلافات را بزرگ نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در مورد اینکه از دید قرآن و سیره پیامبر و صحابه، برقراری وحدت در جامعه اسلامی چه اهمیتی دارد، وظیفه امرا، حکام و فقهای اسلامی در ایجاد وحدت چیست به خبرنگار مهر گفت: وحدت هم مبنای قرآنی دارد هم در روایات آمده و هم عقلانیت اقتضاء می‌کند که در پرتو وحدت و اتحاد قدرت جهان اسلام را افزایش دهیم.

وی افزود: از آن طرف هم الان در صحنه عینی می‌بینیم که وقتی تفرقه و جنگ مذهبی در کشوری پدید بیاید نتیجه‌اش سوریه و عراق و افغانستان فعلی می شود. اینکه هر روز ده‌ها نفر در بغداد توسط عملیات انتحاری کشته می‌شوند یا در سوریه سرها را می برند و در افغانستان هم بگونه ای دیگر مردم کشته می شوند. اینها نتیجه جنگ های مذهبی است جنگ های مذهبی هم ابتدا از لفظ شروع می‌شوند و بعد به اسلحه منتهی می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی تصریح کرد: بنابراین سرانجام تفرقه و افتراق را الان با چشم خودمان مشاهده می‌کنیم. همه دنیا می‌بینند که در اطراف ما چه اتفاقاتی می‌افتد و اینها درس عبرتی برای ماست.بنابراین نتیجه وحدت، انسجام و تأکید بر مشرکات دینی و مذهبی، زندگی مسالمت آمیز با حفظ عقاید طرفین است. یعنی شیعه به این راحتی سنی نمی شود و بالعکس، می‌توانند ایندو براحتی درکنار هم زندگی کنند و اصل اسلام را حفظ کنند. نتایج وحدت، قدرت و انسجام بیشتر و ایستادگی در برابر دین ستیزان و اسلام ستیزان است. نتیجه تفرقه و اختلاف و جنگ های مذهبی همین است که گفتم.بنابراین عقلانیت اقتضاء می کند که همه فرق مسلمین به مشترکات تکیه کنند و اختلافات را بزرگ نکنند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در مورد اینکه چرا کشورهای اسلامی در برقراری وحدت ناموفق بوده اند این امر بیشتر عامل داخلی یا خارجی دارد هم اظهارداشت: هم سبب و عامل خارجی باعث این شده که کشورهای اسلامی وحدت نداشته باشند هم عامل داخلی.

در اروپا که بودم از من سؤال می شد ما اروپائیان الان یک واحد پولی مشترک بنام یورو داریم شما مسلمانان چرا یک پول واحد ندارید من واقعاً پاسخی نداشتم.

این مسئله نشان می‌دهد ما بیشتر شعار می‌دهیم ولی در عمل کمتر وحدت و یکپارچگی را نشان داده‌ایم.

یکی از راهکارهای ایجاد وحدت این است که دولتمردان بنشینند و با یکدیگر طرح های وحدت بخش و وحدت آفرین را پیاده و اجرایی کنند. بنابراین روحیه خود ما یکی از اسباب تفرقه است. البته دشمن هم بر اساس شعار تفرقه بینداز و حکومت کن سعی می‌کند بین مسلمانان وحدت ایجاد نشود..

غرویان یادآورشد: عقلای قوم و اهل حل و عقد و بزرگان گروه ها و جوامع مذهبی ما شیعیان و همچنین علما و مراجع اهل سنت خیلی نقش اساسی در ایجاد فضای وحدت بخش می‌توانند ایفا کنند.

یکی از راهکارها همین است که واحد پولی مشترک بین کشورهای اسلامی برقرار بشود.

این نویسنده و محقق در مورد اینکه برخی فتاوی فتنه انگیز تا چه حد مانع و مخرب برقرای وحدت در جهان اسلام می‌شود یادآورشد: فتوا از طرف مفتیان مطرح می‌شود که درواقع این مفتیان حکم اسلام را بیان می‌کنند چه شیعه و چه سنی.

مردم هم مذهبی و پیرو علمایشان هستند. بنابراین اگر علما فتاوای وحدت بخشی صادر کنند باعث انسجام و وحدت بیشتر مسلمین خواهد شد و اگر سخنان مفتیان و مراجع دینی و علما و بزرگان تفرقه برانگیز باشد باعث این می شود که تفرقه به سایر مردم هم کشیده شود. الان مراجع و علمای ما دارند فتوا می‌دهند که توهین به مقدسات مذاهب دیگر و اهل سنت و شخصیت‌های مورد احترام آنها جایزنیست.

این فتوا خودش فتوای خیلی مؤثری اسنت و شیعیان باید به دنبال مراجع حرکت کنند و از حرکت‌ها و رفتارها و اقوال و کردار توهین آمیز نسبت به سایر مذاهب اسلامی خودداری کنند.

این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی عنوان کرد: در مورد فتاوای فتنه انگیز اخیراً از طرف وهابی های تکفیری اهل سنت بدعت‌های عجیبی در دین ایجاد شده است.

یکی از مفتیان آنها فتوا داده برای جهاد نکاح اینها می‌توانند حتی با خواهر خود همبستر شوند. این مسئله خیلی عجیب است و بدعت بزرگی است که باعث عصبانیت علمای خود اهل سنت شده و نه تنها در عالم اسلام میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کند بلکه در بین خود اهل سنت هم اختلاف افکنی می‌کند.

این فتاوا هیچ مبنای فقهی ندارد و از مصادیق فتنه انگیزی است که با آن مواجه هستیم و از این قبیل چیزها که نشان می‌دهد بعضی از مفتیان اهل سنت عامل دست صهیونیسم و استعمار و استثمار هستند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در مورد اینکه راهکارهای رسیدن به وحدت در جوامع اسلامی چیست هم بیان کرد: مهمترین راهکار همین فتواهای وحدت بخش است. اینکه هیچ شیعه ای به مقدسات اهل سنت توهین نکند و بالعکس. نقش علما و مراجع خیلی می تواند مؤثر باشد.

در آینده نزدیک از طرف حضرت آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی می‌خواهند همایشی برگزار کنند و فتاوای ایندو در این زمینه در آن همایش مطرح شود که خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

غرویان یادآورشد: راهکار دیگر این است که راه‌های قانونی از طرف حکومت‌ها و روسای جمهور کشورهای اسلامی برای رسیدن به واحد پولی مشترک بررسی شود. با تشکیل جلسات و صندوق‌های مالی و همایش‌های سیاسی واقتصادی و همچنین کنفرانس وحدت که در تهران از جمعه به مدت سه روز برگزار می‌شود این مباحث در آن کمیسیون‌ها طرح شود و راهکار قانونی و اجرایی برای وحدت و اتحاد جهان اسلام فراهم بشود.

کد خبر 245915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز