یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار جمعی از نخبگان نقاشی نوین ایران نظیر کمال الملک، صنیع الملک، علی رخساز، جبار بیک و ... هنرمندانی که دیگر در قید حیات نیستند و تکرار نشدنی محسوب می‌شوند با نمایش گردانی بهنوش فروتن عصر جمعه ٢٠ دى ماه در گالری شکوه افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، بهنوش فروتن نمایشگاه گردان نمایشگاه «پیشگامان هنر نوین ایران»، در مورد گردآوری این آثار در کنار هم گفت: جمع آوری آثار هنرمندان بزرگ، به خصوص افرادی که در قید حیات نیستند کار بسیار دشواری است با این وجود با برپایی این نمایشگاه علاقمندم ریشه هاى نقاشى معاصر ایران را به مخاطبان به خصوص هنرمندان جوان نشان دهم.

در این نمایشگاه آثاری از کمال الملک و شاگردانش نمونه هاى درخشانى ارایه شده و در ادامه چند اثر از نقاشان اخیر هم به روى دیوار رفته است تا رگه هایى از تحولات هنرى به صورت بسیار مختصر نمایش داده شود.

در واقع دلیل انتخاب آثار هنرمندان از کمال الملک به بعد، مکتب نوینی است که کمال الملک در هنر ایران آن را آغاز کرد و راه جدیدی را در نقاشی ایران با کشیدن فیگورها، طبیعت، منظره ها و کوه های منحصر به فردش ابداع کرد.

او اضافه کرد: آثار هنرمندان پیشکسوت با آثار جوانان هنرمند امروزی بسیار متفاوت است، با برگزاری چنین نمایشگاه هایی می‌توان از سبک و سیاق، تجربیات، کنش نقاشانه و زاویه نگاه آنان اطلاع یافت و فاصله را با آنها کم و احساساتشان را درک کرد.

فروتن در مورد انتخاب هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده گفت: انتخاب این هنرمندان بر اساس قدمت آثارشان بوده است، البته جای بسیاری از هنرمندان در این بین خالی است، در واقع براساس فضای محدود گالری ما توانستیم تنها برخی آثار را به نمایش بگذاریم.

او در مورد استقبال مخاطبان از نمایشگاه گفت: از ساعتی قبل از افتتاحیه، مخاطبان به بازدید نمایشگاه آمدند و مجموعه داران نیز برای خرید آثار اقدام کردند که این بسیار ارزشمند است زیرا افراد مختلف با آثار تکرار نشدنی هنرمندان پیشکسوت ایرانی آشنا می‌شوند.

فروتن ضمن اشاره به اصالت آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: بعضی هنرمندان به صرف اینکه دستی در هنر دارند در مورد اصل بودن آثار نظر می‌دهند اما شناسایی اصالت کار فقط بدست کارشناسان این امر میسر است، سه اثر کمال الملک در این نمایشگاه توسط کارشناسان متخصص تایید شده و دارای گواهی معتبر می‌باشد.

وحید الدین معینی نقاش و منتقد هنری ضمن اشاره به اینکه تا به حال کمتر گالری چنین نمایشگاه پر باری از آثار هنرمندان پیشکسوت برگزار کرده است، گفت: در این نمایشگاه مجموعه نفیسی از آثار کمال الملک به همراه شاگردانش گرد هم آمدند.

وی افزود: با بازدید از نمایشگاه سیر هنر نقاشی در ایران را مشاهده می‌کنیم و با آثار هنرمندان صاحب نام پیشکسوت که بعد از کمال الملک بوده اند آشنا شده و شاهد آن هستیم که گرایشات هنری آنها به چه سمتی بوده است.

در این نمایشگاه می‌توان آثار ارزشمندی از هنرمندانی چون جبار بیک، بهزاد، نقاشی های مدرنی از روح بخش، آبرنگ هایی از کسرایی و ... را کنار هم دید.

او با بیان اینکه کمال الملک دقت زیادی در پردازش موضوع آثارش داشته و با تماشای آثارش می‌توان ظرافت را به وضوح دید، گفت: کمال المک، صنیع الملک، حیدریان و ... در هنر ایران تکرار نشدنی هستند، آثار آنها باید در موزه ها نگهداری شوند، موزه ها باید بودجه ای برای خریداری این آثار در نظر بگیرند، زیرا این آثارنباید در دست افراد و اشخاص باشند بلکه باید در ایران در موزه ها از آنها نگهداری و حراست شود.

حجت شکیبا نقاش پیشکسوت که با نقاشی هایش در فیلم های هزار دستان، کمال الملک و دلشدگان زنده یاد علی حاتمی در حافظه جامعه هنری ایران ماندگار شده است، در این نمایشگاه یک اثر پرتره از کمال الملک ارائه داده است.

او با اشاره به اینکه از نزدیک با آثار کمال الملک آشنا هستم گفت: در فیلم کمال الملک بازسازی تمام تابلوهای کمال‌الملک از جمله تالار آینه را انجام دادم و با آثار کمال الملک از نزدیک آشنا هستم، آثاری که در این نمایشگاه از او به نمایش گذاشته شده مربوط به آخرین دوره آثارش می‌باشد.

کمال الملک پرتره ساز بود، او قدرت و توانایی اش در سوژه های ایرانی بود و شاگردانش همه دنباله روی راه او بودند.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه آثار ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت ایران را شاهد هستیم.

از جمله آن می‌توان به اثر منحصر به فرد جبار بیک، که به نظرم طرح اولیه آن کار زاویه می‌باشد و آثار انوش که بی شک می‌توان آن را بهترین نقاش امپرسیونیست ایران نامید اشاره داشت.

شکیبا در مورد اثری که از چهره کمال الملک در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است، گفت: من در این اثر بازی کوچک قاجاری با روش خود انجام داده ام و به نوعی کهنگی و ترک در کار ایجاد کردم و این کهنگی را بر روی قاب تابلو هم آورده ام.

در واقع از داستان هایی که در مورد کمال الملک بوده در این کار استفاده کردم، او نقاشی هایی را که ارائه می‌داد به حدی واقعی به نظر می‌آمدندکه افراد با لمس آن می‌توانستند تشخیص دهند آن کار یک اثر نقاشی است.

در این اثر کاشی گلدار با رنگ های زرد و قرمز که مربوط به دوران قاجار است را بر روی لباس کمال الملک تصویر کرده ام این در واقع نمادی از زمان گذشته می‌باشد.

در این اثر سعی کرده ام روش کمال الملک دربه تصویر کشیدن پرتره را دنبال کنم، قصد نداشتم کار مدرن و جدید ارائه دهم بلکه با بهره گیری از تکنیک او این کار را انجام داده ام.

در این نمایشگاه 41 تابلوی نقاشی از کمال الملک، صنیع الملک، على رخساز، جباربیک، جعفر روحبخش، عبدى اسبقى، عباس کاتوزیان، قاجار، زنگنه، باجانلو، حیدریان، سهیلی، جوادی پور، حسین همدانی، على اکبر صنعتى و ... به همراه یک مجسمه از مش اسماعیل به تماشای عموم گذاشته شده است.

نمایشگاه «پیشگامان هنر نوین ایران» به مدت دو هفته در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابن سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ دایر است.

کد خبر 245562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز