شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: در میان موج جدید اختلاف‌های میان دولت آمریکا و صد و سیزدهمین کنگره این کشور که مردم آن را ناکارآمدترین مجلس این کشور در تاریخ می‌دانند، انتشار گزارشی درباره میلیونر بودن اکثریت نمایندگان جنجال ساز شده و نظر رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است.

شاید هیچ کنگره‌ای در تاریخ آمریکا اینقدر با مشکل و تنفر عمومی روبه‌رو نبوده است. مسائل مختلفی در این کنگره، از تعطیلی دولت آمریکا تا جنگ‌طلبی نمایندگان آن باعث شده اکثر آمریکایی‌ها این کنگره را تشکیل شده از نمایندگان بی‌فایده برای حل مشکلات و بدترین کنگره در طول تاریخ این کشور بدانند.

درحالی‌که بحث‌ها درباره حقوق بیکاری، کاهش بودجه کمک هزینه غذا و حداقل دستمزدها در میان مردم آمریکا داغ است روز گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور بیش از نیمی از نمایندگان کنگره با درآمدهای کلان‌شان میلیونر شده‌اند. گزارش مرکز موسوم به سیاست پاسخگو (CRP) نشان می‌دهد که از مجموع ۵۳۴ عضو مجلس‌های نمایندگان و سنا، حداقل ۲۶۸ نفر یک میلیون دلار دارایی رسمی و اعلام شده دارند. پولدارترین عضو کنگره آمریکا، دارل ایسا نماینده ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوریخواه است که دارایی‌های او ۵۹۸ میلیون دلار برآورد شده است.

آمریکایی‌ها که اکثرشان اعتقاد دارند نمایندگان کنگره هیچ کاری برای حل مشکلات زندگی‌شان انجام نمی‌دهند حالا از کنگره این کشور به‌عنوان «باشگاه میلیونرها» یاد می‌کنند. در ماه‌های گذشته مردم این کشور با تعطیلی دولت فدرال این کشور با تقابل دولت و کنگره، کاهش بودجه کمک‌ هزینه تغذیه خانواده‌های کم درآمد و متوقف شدن پرداخت حقوق بیکاری دچار مشکلات زیادی شده‌اند؛ مسائلی که اکثر آمریکایی‌ها نمایندگان کنگره را عامل آن می‌دانند.

براساس نظرسنجی سی‌ان‌ان و مؤسسه ORC نزدیک به دوسوم آمریکایی‌ها از گروه‌های مختلف عقیده دارند که کنگره فعلی این کشور بدترین کنگره در طول تاریخ است. در این نظرسنجی اتفاقاً افراد مسن که کنگره‌های بیشتری را تجربه کرده‌اند دیدگاه منفی‌تری نسبت به کنگره فعلی دارند. ۷۳ درصد از مردم در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که نمایندگان کنگره هیچ کاری برای حل مشکلات آنها انجام نمی‌‌دهند. براساس نظرسنجی‌های مختلف میزان مقبولیت کنگره فعلی در میان مردم آمریکا پایین‌ترین حد را در تاریخ این کشور دارد.

کاخ سفید هم در تازه‌ترین مورد به‌شدت از تلاش تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا در جلب حمایت برای طرح تشدید تحریم اقتصادی ایران انتقاد کرد. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به جنگ‌طلبی نمایندگان اعلام کرد: اگر برخی اعضای کنگره مایلند ایالات متحده به اقدام نظامی دست بزند، بهتر است بیایند و در برابر مردم آمریکا با صراحت این مسئله را بگویند. گروهی از سناتورهای طرفدار رژیم صهیونیستی به رهبری باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به‌دنبال تصویب این طرح هستند.

صدو سیزدهمین کنگره آمریکا در سن و سال هم رکوردشکن بوده و در طول تاریخ این کشور با میانگین سنی ۶۰ سال پیرترین نمایندگان را دارد. میانگین سنی مجلس نمایندگان ۵۵ سال است که در طول یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.
سناتور رابرت برد یکی از رکورددارها در این زمینه است که طولانی‌ترین مدت نمایندگی را با ۸۸ سال سن دارد و اگر دوباره انتخاب شود در پایان دوره نهم سناتور بودنش ۹۵ سال خواهد داشت. نمایندگان کنگره آمریکا بیشتر از سن و سال و درآمد بالا اما به لابی‌گری برای جریان‌های مختلف مشهور هستند.

طرح تحریم جدید ایران از سوی لابی حامی رژیم صهیونیستی در جریان است. نمایندگان باشگاه میلیونرها بعد از تمام شدن دوره کاری‌شان هم با وجود ممنوعیت‌های قانونی اکثراً به لابی‌گری برای جریان‌های مختلف ادامه می‌دهند و از این راه پول خوبی به جیب می‌زنند. معمولاً این نمایندگان با ارتباطاتی که پیدا کرده‌اند به‌عنوان مشاوران شرکت‌های بزرگ با حقوق‌های هنگفت استخدام می‌شوند. نمایندگان میلیونر کنگره که به عقیده آمریکایی‌ها کاری برای حل مشکلات‌شان انجام نداده‌اند و مقام‌های کاخ سفید آنها را جنگ‌طلب می‌دانند با این راه زندگی راحتی تا آخر عمرشان خواهند داشت.

کد خبر 245527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز