گروه شهری: معضل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها که امسال به‌صورت جدی‌تری مشکل گریبان شهروندان را گرفته است از سوی مسئولان نیز با توجه بیشتری روبه‌رو شده است، اما نکته اینجاست که با برگزاری نشست‌ها و مناظره‌های مختلف نمی‌توان گام عملی در این راستا برداشت.

ایجاد مدیریت یکپارچه در اداره پایتخت به‌عنوان موضوعی آرمانی که در قوانین بالا دستی مانند برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه در قالب یکی از وظایف اولویت دار دولت تعیین شده بود در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی دیدگاه‌های حاکم، هرگز اجرایی نشده است. به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران حل معضل آلودگی هوا در پایتخت نیز نیاز به تشکیل چنین مدیریتی دارد؛ مدیریتی که بتواند با حمایت دولت، تمامی سازمان‌های متولی در امر کاهش آلودگی هوا را در حل این معضل بسیج کند.

خسارت‌های میلیاردی

شورای شهر تهران نیز در هفته‌های اخیر به موضوع آلودگی هوای تهران توجه ویژه داشته است. به گفته رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خسارت‌های آلودگی هوا به خسارت‌مادی محدود نمی‌شود بلکه براساس گزارش وزارت بهداشت به‌طور میانگین هر‌ماه 227مرگ منتسب به آلودگی هوا نیز در تهران اتفاق می‌افتد. حافظی دراین باره گفت: به این آمار تکان‌دهنده باید حدود 2500مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی و 4500مورد بستری شدن بر‌اثر مشکلات تنفسی را نیز اضافه کرد که به این ترتیب آلودگی هوا به‌طور میانگین هر‌ماه 7هزار نفر از شهروندان تهرانی را راهی بیمارستان می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره معاینه فنی خودروها نیز به مسئله معافیت 5ساله خودروهای نو از معاینه فنی و آسیب‌های ناشی از این مسئله اشاره کرد. به گفته وی اگر واقعیت‌ها را بدانیم، آن وقت می‌توانیم از مجلس مطالبه کنیم و مثلاً بخواهیم معاینه فنی را از 5سال به 2سال باز گرداند یا از نمایندگان سؤال کنیم چرا دوفوریت طرح جامع مقابله با آلودگی هوا را حذف کردند و از آنها بخواهیم در این زمینه بازنگری کنند.

راه‌حل ساده برای رفع معضل آلودگی هوا

خیلی‌ها این سؤال را دارند که در حال حاضر برای رفع معضل آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها چه باید کرد؟ اما برخی در برابر این پرسش مسئله انتقال پایتخت از تهران را مطرح کردند. به گفته تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این روزها که تشدید آلودگی هوا موضوع انتقال پایتخت را بر سر زبان‌ها انداخته، عمده‌ترین دلیل آلودگی هوا یعنی منابع متحرک به فراموشی سپرده شده است. وی با تأکید بر اینکه انبوه وسایل نقلیه و مهم‌تر از همه خودروهای دیزلی، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها از سهم بالایی در تولید آلاینده‌ها برخوردارند، اضافه کرد: واقعیت این است که موضوع به ظاهر بغرنج و پیچیده آلودگی هوا، چند راه‌حل ساده اما اصولی و منطقی دارد که مهم‌ترین آنها توسعه کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی است.

کد خبر 245361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز