همشهری آنلاین: معاون وزیر خارجه ایران در پایان دو روز مذاکره با معاون کاترین اشتون گفت: نتیجه بررسی‌ها در مذاکرات دو روز گذشته درباره نحوه اجرایی شدن توافق ژنو به پایتخت‌ها منتقل شده و متعاقبا تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ و نتیجه اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 پس از پایان مذاکرات دو روزه با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، افزود: در دو روز مذاکره فشرده با خانم اشمید در ژنو راه‌حل مسائل باقی‌مانده درباره نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی ایران و 1+5 مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: نتیجه مذاکرات به پایتخت‌ها منتقل خواهد شد و مقامات ایران و 1+5 درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: اختلافات فنی و سیاسی حل شد اما این موضوع منوط به تایید راه‌حل در پایتخت‌هاست.

عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران و معاون وزیر خارجه کشورمان از روز پنج‌شنبه، چهار دور مذاکره با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و نماینده 1+5 داشت.

در ادامه مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 برای تعیین ساز و کار اجرای توافق ژنو میان هیات‌های کارشناسی دو طرف که در وین و ژنو در یک ماه گذشته برگزار شد، مذاکرات در سطح معاونان ظریف و اشتون در ژنو در روزهای 19 و 20 دی‌ماه برگزار شد.

این مذاکرات عصر پنج‌شنبه در حالی در ژنو آغاز شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 در مسیر سفر به مسکو توقفی کوتاه در ژنو داشت و در ملاقاتی سه جانبه با عراقچی و اشمید با توجه به دستور کار مذاکرات که موضوع نهایی ساختن ساز و کار اجرای توافق ژنو است مذاکره کرد.

هم‌چنین شرمن در حاشیه این مذاکرات با همتای ایرانی خود نیز دیداری دو جانبه داشت.

از آغاز مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 در دولت یازدهم، ایران و آمریکا دیدارها و تماس‌های متعددی را به طور مستقیم با یکدیگر درباره مساله هسته‌ای داشته‌اند. همچنین با توجه به اینکه آمریکا کشور محوری در گروه 1+5 محسوب می‌شود و بسیاری از اقدامات و سیاست‌های این گروه تحت تاثیر این کشور قرار دارد و به علاوه بخش مهمی از تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا و تشویق آن انجام گرفته، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا با حضور نماینده 1+5 تا کنون صورت گرفته است.

پیش از این حمید بعیدی‌نژاد، رییس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات کارشناسی با 1+5، تاریخ پیشنهادی برای آغاز اجرای توافق ژنو را که تا کنون میان دو طرف به تفاهم رسیده است 20 ژانویه (30 دی) اعلام کرده بود. در عین حال این تاریخ هنوز قطعی نشده است و قرار بود یکی از نتایج مذاکرات دو روز گذشته عراقچی و اشمید تعیین تاریخ قطعی اجرای توافق باشد که به گفته عراقچی مقامات کشورهای ایران و 1+5 در پایتخت‌ها درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ایران و 1+5 سعی داشتند در این مذاکرات 3 موارد اختلافی را حل و فصل کنند.

کد خبر 245347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز