همشهری آنلاین: سفیر ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه پی بی اس آمریکا، ضمن رد حضور نظامی ایران در سوریه گفت که حمایت سیاسی ایران از سوریه به عنوان عضو فعال سازمان ملل متحد، موضوعی کاملا مشروع و قانونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی که در برنامه معروف شب چهارشنبه چارلی رز در شبکه پی بی اس آمریکا شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال مجری مشهور این برنامه درباره منافع مشترک ایران و آمریکا در منطقه و به ویژه در موضوع مبارزه با افراط گرایی در سوریه و عراق گفت: اساسا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصولی تنظیم می‌گردد که به آنها اعتقاد داریم.

بالطبع برخی از این سیاست‌ها با سیاست‌های کشورهای دیگر از جمله آمریکا می‌تواند همخوانی داشته باشد و بخشی دیگر نیز متفاوت است.

در موضوعی که اشاره نمودید، یعنی مقابله با افراط گرایی و خشونت و گروه‌های افراطی، این موضوع جزو سیاست‌های اصولی ایران بوده و هست و قبلا نیز در ارتباط با موضوع افغانستان همکاری‌هایی صورت گرفته است.

در مورد عراق نیز که همسایه بلافصل ایران است و این روزها توسط فعالیت گروه‌های تروریستی تهدید می‌شود، امنیت این کشور برای ما بسیار مهم و حیاتی است. صرف نظر از سیاست‌های آمریکا یا سایر کشورها درباره عراق، برقراری امنیت و ثبات در این کشور جزو اولویت‌های سیاست خارجی ما بوده و خواهد بود.

خزاعی در پاسخ به سوال دیگری درباره خطر گسترش گروه‌های افراطی در منطقه گفت: اصولا ایران با هرگونه افراطی‌گری و خشونت مخالف است و باید با هر نمادی از آن مبارزه کرد. در همین راستا، رئیس جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را در مورد مقابله جهانی با افراط‌گرایی و خشونت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داد که چندی قبل با اجماع کشورها در مجمع عمومی به تصویب رسید.

در این راستا، وظیفه تمامی کشورها به ویژه قدرت‌های منطقه است که در این راستا حداکثر تلاش و همکاری را با یکدیگر انجام دهند.

خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جنگ شیعه و سنی در خاورمیانه گفت: اساسا اختلافی بین شیعه و سنی در ایران وجود ندارد، هر چند برخی سعی کرده‌اند به اختلافات دامن بزنند و زمینه‌های آن را ایجاد کنند. مع‌هذا حتی در صورت واقعیت داشتن چنین مساله‌ای، تمامی طرف‌ها وظیفه دارند برای توقف آن تلاش کنند.

ایران با تمامی مسلمانان منطقه و از جمله سنی‌ها روابط خوبی دارد. بعنوان مثال ایران همواره از فلسطینی‌ها که تقریبا همگی سنی هستند، حمایت کرده است و یا با سنی‌های عراق و سایر نقاط جهان همواره روابط خوب و برادرانه‌ای داشته است.

سفیر کشورمان در سازمان ملل متحد درباره سیاست‌ها و اولویت‌های ایران در سوریه و موضوع ادامه ریاست جمهوری بشار اسد در این کشور گفت: مهمترین اولویت ایران در سوریه، توقف فوری خونریزی‌ها در این کشور است.

این موضوعی است که در ملاقات بان کی مون با مقام معظم رهبری در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران، صراحتا به وی اعلام گردید. در مورد سایر مسائل مروبط به سوریه، مسلما این مردم سوریه هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. در حقوق بین المللی، هیچ کشوری نمی‌تواند درباره حاکمیت و شکل حکومت کشور دیگری تصمیم بگیرد.

نه ما و نه هیچ کشور دیگری حق ندارد تمایلات خود را به مردم سوریه دیکته نماید. مردم سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و نقش سایر کشورها صرفا کمک به تحقق اراده مردم سوریه می‌بایست باشد.

خزاعی ضمن رد ادعای حضورنظامی ایران در سوریه گفت: حمایت‌های سیاسی ایران از سوریه کاملا مشروع و قانونی است. دولت سوریه یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد است و هم اکنون نماینده این کشور در سازمان ملل مشغول به کار است. این در حالی است که هزاران تروریست از سایر مناطق دنیا با کمک برخی کشورها به سوریه اعزام می‌شوند.

وی در مورد حضور احتمالی ایران در مذاکرات ژنو 2 گفت: در صورت دعوت از ایران در این اجلاس شرکت خواهیم کرد و نقش سازنده‌ای ایفا خواهیم کرد. قبلا هم ایران و روسیه به دولت سوریه کمک کردند تا در مورد موضوع خلع سلاح شیمیایی با سازمان ملل به توافق برسد. باید به دولت سوریه و اپوزیسیون واقعی در این کشور(و نه گروه‌های تروریستی) کمک کرد تا به یک توافق سیاسی با یکدیگر برسند و به مردم سوریه این شانس را بدهیم تا برای آینده خود تصمیم بگیرند.

خزاعی درباره روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفت: ما همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با تمامی کشورهای مسلمان و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و هستیم. طبعا ایران به توجه به فرهنگ و تاریخ غنی خود دارای نقش و نفوذ غیر قابل انکاری در منطقه است، معهذا این به معنی سلطه جویی ایران در منطقه نیست و ایران برای سایر کشورهای این حوزه نظیر عربستان سعودی، کویت و ... نیز نقش قائل است و اعتقاد دارد همگی این کشورها باید جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند.

چارلی رز در بخش دیگری از مصاحبه، با اشاره به توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5 گفت: در ایام تعطیلات سال نو، با بسیاری از آمریکایی‌ها در این رابطه صحبت کردم و آنها می‌پرسیدند ایران در ژنو از چه چیزی کوتاه آمده است؟ آنها اعتقاد داشتند که ایران در این توافق به آنچه می‌خواسته، یعنی کاهش تحریم‌ها، دست یافته است، ولی در مقابل چیز معنی‌داری به طرف مقابل نداده است. ایران حتی یک سانتریفیوژ خود را هم کم نکرده است و حتی به ساخت رآکتوری که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، ادامه می‌دهد.

خزاعی در پاسخ گفت: مگر قرار بود که ایران از حقوق مصرحه خود در معاهده عدم اشاعه(ان پی تی) صرف نظر کند؟ ولی البته این موضوعی است که در ذهن برخی وجود دارد. اولین نکته‌ای که در این رابطه باید به آن توجه کرد این است که آنچه ایران انجام می دهد، کاملا قانونی و در چارچوب حقوقش بر اساس معاهده عدم اشاعه هسته‌ای(ان پی تی) است.

در مقابل، تحریم‌های ضدانسانی و غیرقانونی وجود دارد که صرفا به مردم عادی در ایران لطمه می‌زند و نمی‌توان این دو موضوع را با هم مقایسه کرد. ایران همواره و در بالاترین سطح اعلام کرده است که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و از جمله مقام معظم رهبری هرگونه اقدامی را در جهت ساخت سلاح هسته‌ای حرام اعلام نموده‌اند. ایران مشکلی برای شفافیت در برنامه هسته‌ای خود ندارد و قبلا با موضوعاتی مثل تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران برای اعتماد سازی موافقت کرده بود. با این حال، ایران از حقوق ذاتی هسته‌ای خود و از جمله حق غنی سازی برخوردار بوده و هست.

خزاعی در پاسخ به چارلی رز که به ادعای جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره موضع توافق ژنو درباره حق غنی سازی ایران استناد می‌کرد، گفت: حتی جان کری هم مدعی نشده است که توافق ژنو، این حق را انکار کرده است. بعلاوه حق غنی سازی، حقی نیست که کسی بتواند آن را تکذیب کند، چرا که این موضوع حقی ذاتی مطابق با معاهده ان پی تی است و کسی نمی‌تواند به ما بگوید که چنین حقی داریم یا خیر؟

بر اساس این گزارش در بخشی از این مصاحبه، چارلی رز پس از اصرار خزاعی برای استفاده از نام کامل خلیج فارس به وی گفت که شماهیچ فرصتی را برای یادآوری این مساله از دست نمی‌دهید. خزاعی نیز ضمن تایید این موضوع گفت: دلیلش این است که خلیج فارس از هزاران سال پیش به همین نام خوانده شده است.

کد خبر 245268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز