یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌سانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، فرازهایی از بیانات ایشان را درخصوص ام ابیها حضرت زهرا(س) منتشر کرده‌است.

همشهری آنلاین ضمن تسلیت شهادت بانوی بزرگ اسلام زهرای مرضیه(س)، همزمان با ایام فاطمیه به انتشار این بیانات می پردازد.

ان الله لیغضب لغضب فاطمه


پیامبر اکرم دخترى به نام فاطمه دارد که همه مردم مسلمان در آن روز مى‏دانند که پیامبر فرمود: «انّ اللَّه لیغضب لغضب فاطمة»؛ اگر کسى فاطمه را خشمگین کند، خدا را خشمگین کرده است. «و یرضى لرضاها»؛( امالى شیخ صدوق، ص314) اگر کسى او را خشنود کند، خدا را خشنود کرده است. ببینید، این دختر چقدر عظیم‏المنزله است که پیامبر اکرم در مقابل مردم و در ملأ عام، راجع به او این‏گونه حرف مى‏زند. این مسئله‏اى عادّى نیست.

پیامبر اکرم این دختر را در جامعه اسلامى به کسى داده است که از لحاظ افتخارات، در درجه اعلاست؛ یعنى على‏بن‏ابى‏طالب علیه‏السّلام. او، جوان، شجاع، شریف، از همه مؤمن‌تر، از همه باسابقه‏تر، از همه شجاع‌تر و در همه میدانها حاضر است.

کسى است که اسلام به شمشیر او مى‏گردد؛ هر جایى که همه در مى‏مانند، این جوان جلو مى‏آید، گره‏ها را باز مى‏کند و بن‏بستها را مى‏شکند. این داماد محبوب عزیزى که محبوبیت او نه به خاطر خویشاوندى، بلکه به خاطر عظمت شخصیت اوست، همسر نور دیده پیامبر است. کودکى از اینها متولّد شده است و او حسین‏بن‏على است....

فرازی از خطبه‏هاى نمازجمعه تهران 18/2/1377

 

چرخ عظیم تاریخ اسلام بر دوش فاطمه‌ی زهرا(س)


زندگى فاطمه زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) به خاطر عظمت و شگفتیهاى فراوانى که در آن هست، شبیه اسطوره‏هاى تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمى‏تواند مقامات معنوى آن بزرگوار را ببیند -«تو بزرگى و در آیینه کوچک ننمایى» - ما نمى‏توانیم آن قامت رسا و آن عظمت را حتّى در چشم کوته‏بین ذهن خودمان تصویر کنیم؛ لیکن همان چیزى که چشمان سطحى‏نگر ما مى‏بیند، خیلى باعظمت است.

یعنى آن زندگى کوتاه چه در دوران کودکى، چه در دوران نوجوانى و چه در دوران تأهّل و ازدواج و خانه‏دارى این‏قدر پُرمغز است! مگر هر کسى مى‏تواند همسر امیرالمؤمنین باشد؟ عظمت على آن‏گونه است که کوههاى عظیم را در مقابل خود آب مى‏کند. نَفْس همسرى امیرالمؤمنین، یک نشانه بزرگ عظمت است؛ لیکن شما ببینید تعامل این زن و شوهر چگونه است و دو بزرگِ خارج از ابعاد ذهن انسان، چگونه با هم حرف مى‏زنند؛ چگونه زندگى مى‏کنند؛ چگونه این زندگىِ الگو و نمونه تاریخ را اداره مى‏کنند و چگونه هرکدام نقشى به عهده مى‏گیرند! اینها تصادفى نیست.

نقش آن شوهر در دوران مبارزات و جنگها این است که نفر اوّل و خط‌شکنِ درجه یک و گره گشاى اوّل و آخر باشد. در دوران بعد از رحلتِ پیغمبر، این نقش تغییر پیدا مى‏کند. همان شجاعت، همان قدرت و همان عظمت وجود دارد؛ منتها در نقش دیگرى ظهور مى‏کند.

مگر هرکسى مى‏تواند آن حادثه عظیم بعد از پیغمبر را تحمّل کند؟ اما على تحمّل کرد و این همان شجاعت خیبر و همان قدرت اُحد است که در این‏جا طاقت مى‏آورد. بعد، دوران خلافت است که هر کلمه کلمه و هر قدم به قدم آن، اثرى در تاریخ اسلام و تاریخ بشر گذاشته است.

آنگاه نقش همخوان با این شخص، نقش فاطمه زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) است. اگر آن مظلومیت عظیم و جانسوز در تاریخ خود را نشان نمى‏داد، حقایق اسلام آن‏چنان که بعداً آشکار شد، آشکار نمى‏شد. اینها تصادفى نیست.

همه اینها طرّاحى شده با تدبیر الهى است؛ منتها کسانى براى این میدانها و این نقشهاى دشوار انتخاب مى‏شوند که جوهر آنها، جوهر برگزیده خداست. در بین همه انسانهاى طول تاریخ، خداى متعال انتخاب مى‏کند: «امتحنک اللَّه الّذى خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة». (التّهذیب: ج 6 ص 10) میدان، میدان امتحان است.

میدان کارِ تصادفى نیست. میدان امتیاز دادنِ بیخودى نیست. خداى متعال بیخودى به کسى امتیاز نمى‏دهد. این جوهر، این اراده قوى، این عزم راسخ، این گذشت و فداکارى در فاطمه‌ی زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) کار را به آن‏جا مى‏رساند که او سنگ الماسى مى‏شود که همه این چرخها بر روى آن مى‏چرخد. دشوارترین چرخها را باید بر روى سخت‏ترین پایه‏ها و قاعده‏ها بچرخانند.

این چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحانهاى دشوار، در همان دوران کوتاه، بر روى دوش فاطمه زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) بود. خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریّت را نجات دهد. فاطمه زهرا(سلام‏اللَّه‏علیها) فرشته نجات انسانها در طول تاریخ است. براى همین هم هست که ائمّه (علیهم‏السّلام) این‏قدر براى آن بزرگوار تکریم و حرمت قائلند و نسبت به او اظهار خشوع مى‏کنند. هیچ مقامى از این بالاتر وجود دارد؟

فرازی از بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار مدّاحان آل‌اللَّه
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) 19/7/1377

 

فاطمه زهرا(س) خیر کثیر


وقتى که پسران نبىّ‏اکرم در مکه یکى پس از دیگرى از دنیا رفتند، دشمنان شماتت‌گر اسلام و پیامبر - که ارزشهایشان منحصر در مال و ثروت و فرزند و جاه و جلال دنیایى بود - پیامبر را شماتت کردند و گفتند تو ابتر هستى - یعنى بى‏دنباله - و با مرگ تو، همه چیز از آثار و نشانه‏هاى وجود تو تمام خواهد شد!

خداوند متعال این سوره را بر پیامبر نازل کرد، تا هم قلب پیامبر را تسلّى دهد، هم حقیقتى را براى آن بزرگوار و براى مسلمانان روشن کند؛ لذا فرمود: «انّا اعطیناک الکوثر»؛ ما به تو کوثر بخشیدیم؛ آن حقیقت عظیم و کثیر و فزاینده.

مصداق کوثر براى نبىّ‏اکرم، چیزهاى گوناگون است. یکى از برجسته‏ترین مصادیق کوثر، وجود مقدّس فاطمه زهراست که خداوند متعال در این وجود مبارک، دنباله معنوى و مادّى پیامبر را قرار داد.

برخلاف تصوّر دشمنان ملامتگر، این دختر بابرکت و این وجود ذى‏جود، آن‏چنان مایه بقاى نام و یاد و مکتب و معارف پیامبر شد که از هیچ فرزند برجسته و باعظمتى، چنین چیزى مشاهده نشده است. اوّلاً از نسل او یازده امام و یازده خورشید فروزان، معارف اسلامى را بر دلهاى آحاد بشر تابانیدند؛ اسلام را زنده کردند، قرآن را تبیین کردند، معارف را گسترانیدند، تحریفها را از دامن اسلام زدودند و راه سوء استفاده‏ها را بستند.

یکى از این یازده امام، حسین‏بن‏على علیه‏السّلام است که پیامبر طبق روایت فرمود: «انا من حسین و حسین سفینة النّجاة و مصباح الهدى». (کامل الزیارات، ص 53 و در بحارالانوار، ج 36، ص 205)، تعبیر بدین ن‏گونه است: «ان الحسین‏بن على فى السماء اکبر منه فى الارض، فانه مکتوب عن یمین عرش‏اللَّه... » با آن همه آثار و برکاتی که در آن شخصیت، در آن شهادت و بر آن قیام در تاریخ اسلام مترتّب شده است، او یکى از ذراره‏هاى فاطمه زهراست. یکى از این خورشیدهاى فروزان، امام باقر، و یکى دیگر امام صادق علیهماالسّلام است که معارف اسلامى، مرهون زحمات آنهاست.

نه فقط معارف شیعى که ائمّه معروفِ اهل سنّت، یا بى‏واسطه، یا باواسطه، بهره‏مندان از فیض دانش آنها هستند. این کوثر فزاینده روزبه‏روز درخشنده‏تر، نسل عظیم پیامبر را در تمام اقطار اسلامى پراکند و امروز هزاران، بلکه هزاران هزار خاندانهاى مشخّصِ شناخته شده در همه دنیاى اسلام، نمودار بقاى نسل جسمانى آن بزرگوارند؛

همچنان که هزاران مشعل هدایت در دنیا نمودار بقاى معنوى آن مکتب و آن وجود مقدّسند. این کوثر، فاطمه زهراست. سلام خدا بر او، درود همه انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت.

فرازی از بیانات مقام معظم رهبرى‏
خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏1378/7/9

کد خبر 24515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز