گروهی از کارشناسان محیط‌زیست‌ که مطالعات دامنه‌داری روی پدیده گرمای جهانی صورت داده‌اند می‌گویند این پدیده به‌شدت بر زنجیره غذایی جانوران ساکن قطب جنوب تأثیر‌گذار است.

گرمایش جهانی


به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی مونگابی، نتایج این مطالعه که در نشریه «پلاس وان» منتشر شده نشان می‌دهد که گرمای جهانی سبب کاهش جدی جمعیت نوعی از سخت‌پوستان شبه‌‌میگو موسوم به کریل‌های جنوبگان می‌شود. کریل‌های جنوبگان در واقع به‌گونه‌ای از کریل‌ها با نام علمی Euphausia superba اطلاق می‌شود. این جانور از خانواده سخت‌پوستان به شمار می‌رود و در زنجیره غذایی قطب جنوب قرار دارد. کارشناسان محیط‌زیست پیش‌بینی می‌کنند که کریل‌ها به‌زودی 20درصد از وسعت زیستگاه خود یعنی چیزی معادل 1/2 میلیون کیلومترمربع را از دست خواهند داد.

سیمئن هیل، سرپرست اصلی این گروه مطالعاتی دراین‌باره گفت: کریل‌های جنوبگان، یکی از مهم‌ترین منابع غذایی برای بسیاری از جانوران ساکن اقیانوس منجمد جنوبی هستند و بسیاری از شکارچیان آبزی به‌طور مستقیم برای ادامه حیات به این جانور وابسته‌اند. به‌عنوان مثال کریل‌های جنوبگان 85درصد از حجم رژیم غذایی فوک‌های خزدار و 76درصد از رژیم غذایی مرغابی دریایی سرخاکستری را در فصل جفت‌گیری تشکیل می‌دهد.

کد خبر 245097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز