گروه سرزمین: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد تا چالش‌ها و معضلات محیط طبیعی و تنوع زیستی کشور را تشریح کند.

خشک شدن هامون یکی از  چالش‌های بزرگ محیط زیست کشور است.


احمدعلی کیخا که در دولت دهم هم معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، با تغییر دولت هم توانست اعتماد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت جدید را هم جلب کند. با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور تا‌کنون منجر به حفاظت از محیط‌زیست نشده، هشدار داد «ادامه این روند به هیچ وجه به نفع کشور نیست و شرایط را بسیار بدتر می‌کند.»

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اقدامات وزارت نیرو و وزارت کشاورزی را 2چالش اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست خواند و افزود: در حال حاضر هم رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و هم وزیر نیرو در این زمینه با سازمان حفاظت محیط‌زیست هماهنگ هستند و اقداماتشان را در زمینه حفظ محیط‌زیست مدیریت می‌کنند؛ این رویکرد مثبتی است که می‌تواند باعث تخریب‌های محیط‌زیست شود.

احمدعلی کیخا که پیش از ورود به سازمان حفاظت محیط‌زیست، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بوده و با معضلات ناشی از بحران آب در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست آشناست، بخشی از سخنان خود را به بحران آب اختصاص داد و گفت: حدود 290دشت یا سفره آب زیرزمینی در کشور خشک شده که وسعت آن بیشتر از دریاچه ارومیه است. وی که در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده زابل، زهک و هیرمند بود و به معضلات زیست‌محیطی ناشی از خشک شدن هامون اشراف دارد، از احیای تالاب هامون به‌عنوان مطالبه مردمی یاد کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست همزمان با احیای تالاب ارومیه از تمام ظرفیت‌های خود برای احیای تالاب بین‌المللی هامون استفاده می‌کند و انتظار دارد سایر نهادهای ذیربط نیز این سازمان را در دستیابی به این هدف حمایت کنند. کیخا با بیان اینکه در سال‌های آغازین انقلاب برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی 50میلیون مترمکعب بوده درحالی‌که مصرف آب کشور در حال حاضر بیش از 10میلیارد مترمکعب در سال است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر 150میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت شده به همین دلیل در اغلب شهرها با تنش آبی مواجه هستیم. براین اساس حتی اگر 3 تا 4دهه صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم به شرایط سال‌های قبل برسیم.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست کشور شرایط مطلوبی ندارد، گفت: اکنون بهره‌برداری از منابع طبیعی 3/5برابر ظرفیت آن است و این به آن معناست که اگر بخواهیم شرایط مطلوبی از نظر زیست‌محیطی داشته باشیم، وسعت ایران باید 3/5برابر بیشتر شود تا توانایی این میزان بهره‌برداری را داشته باشد.

تولید سلاح شکاری متوقف می‌شود

کیخا در این نشست، خبر خوبی برای طرفداران حیات وحش داشت. او با تأکید بر اینکه هیچگونه مجوز سلاح شکاری برای افراد دولتی صادر نشده است، گفت: با درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست از وزارت دفاع تولید سلاح شکاری متوقف می‌شود. او همچنین از برخورد پلیس فتا با سایت‌های خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی خبر داد و افزود: لیست سایت‌های غیرمجاز خرید و فروش حیوانات برای پلیس فتا ارسال شده. همچنین از معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد خواسته‌ایم با این سایت‌ها برخورد کند. وی هشدار داد: اگر افرادی که دارای مجوز خرید و فروش حیوانات هستند فعالیت‌هایشان مغایر با معیارهای محیط‌زیست باشد، مجوزشان لغو می‌شود.

2میلیون سلاح در دست مردم

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سلاح‌های شکاری موجود در دست مردم وجود ندارد، گفت: 70هزار سلاح شکاری مجاز در کشور وجود دارد اما این آمار تا میزان 2میلیون سلاح متغیر است. کیخا با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست طی درخواستی از وزارت دفاع خواسته است خط تولید سلاح‌های شکاری را متوقف کند، گفت: با وجود این تعدادی سلاح شکاری نیز به کشور قاچاق می‌شود که آماری از آنها در دست نیست.

افزایش جریمه‌های صید و شکار

 کیخا در این نشست جریمه‌های صید و شکار غیرمجاز را فاقد قدرت بازدارندگی دانست و گفت: قرار است این جرائم درشورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست پس از کارشناسی مورد بازنگری قرار گیرد. وی همچنین از پرداخت خسارت به دامدارانی که حیواناتشان مورد حمله حیات وحش قرار گرفته‌اند، خبرداد و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص پرداخت خسارت به دامدارانی که دام‌هایشان توسط حیات وحش مورد حمله قرار گرفته‌اند، تکالیفی دارد که به همه آنها پایبند است اما در برخی موارد شبهاتی وجود دارد. وی با اشاره به اتفاقات اخیرومرگ 3پلنگ و قطع نخاع یک پلنگ دیگر در تنکابن اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست حفاظت از حیات وحش است که پلنگ هم یکی از گونه‌های مهم محسوب شده و برای آن طرح‌های مدیریت حفاظت از مناطق نیز تهیه شده است اما باید بپذیریم زمانی که می‌خواهیم محیط‌زیست را حفظ کنیم باید هزینه‌های اضافی آن را نیز متحمل شویم نه اینکه جاده‌ها را از وسط زیستگاه حیوانات عبور داده و توقع داشته باشیم که شاهد مرگ حیوانات در این جاده‌ها نباشیم. کیخا با بیان اینکه مکاتباتی نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم، افزود: برای نصب تابلوهای عبور حیات وحش و احداث کانال و زیرگذر در مناطق حادثه‌خیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا از این پس شاهد مرگ حیات وحش در جاده‌ها نباشیم.

کد خبر 245094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز