همشهری آنلاین: با تصویب دولت، بانک مرکزی مجاز است معادل مابه‌التفاوت ۲۰ درصد تا ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل وصولی‌های ناشی از فروش نفت را صرف تامین پیش پرداخت طرح‌های تأمین مالی شده از محل فاینانس خارجی کند.

به گزارش فارس، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی تبصره (4) الحاقی جزء (2-3) قانون بودجه سال 1392 کل کشور را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا معادل مابه‌التفاوت 20 درصد تا 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل وصولی‌های ناشی از فروش نفت را در حسابی جداگانه نگهداری و با رعایت این آیین‌نامه صرف تامین پیش‌پرداخت طرح‌های تأمین مالی شده از محل فاینانس خارجی کند.

بر این اساس، طرح‌های موضوع این آیین‌نامه توسط کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران) و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و به بانک یاد شده، اعلام می‌شود.

همچنین تأمین پیش‌پرداخت طرح‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی منوط به تصویب کارگروه مذکور است و محاسبه و تسویه آن نیز با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) بر اساس مواد (32) و (33) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب 1351 ـ انجام می‌شود.

بر اساس این مصوبه، دولت؛ بانک مرکزی را مکلف کرده است پیش‌پرداخت طرح‌های معرفی شده از سوی کارگروه یاد شده را از محل وصول تدریجی منابع ارزی موضوع قانون اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور تأمین کند.

همچنین مبنای محاسبه معادل ریالی تضامین این طرح‌ها، بر پایه نرخ روز مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 245051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز