همشهری آنلاین: کاخ سفید اعلام کرد که ایران باید خود را به بیانیه ژنو متعهد کند تا بتواند در مذاکرات صلح سوریه در ماه ژانویه شرکت داشته باشد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که هدف از نشست ژنو 2 حرکت به جلو براساس اصولی است که در بیانیه ژنو مطرح شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وی افزود: مسلم است که اگر این اصول را قبول نداشته باشی و این را علنا اعلام کنی نمی‌توانی نقش سازنده را داشته باشی.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل ارسال دعوت‌نامه‌ها برای نشست ژنو 2 را روز دوشنبه آغاز کرد، ولی ایران در فهرست دور اول کشورهایی که در این فهرست قرار دارند نیست.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که کسانی که از آنها دعوت به عمل آمده است بخشی از فهرستی هستند که آمریکا و سازمان ملل با مقامات روسیه در ماه دسامبر درباره آنها به توافق رسیدند.

ازآنجا که ایران با انتقال دولت در سوریه به عنوان یک هدف موافقت نکرده است، نامش در این فهرست نبود.

اما ماریا هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد مجددا با مقامات روسیه دیدار و درباره نقش ایران در کنفراس سوریه گفت‌وگو کند.

وی علاوه بر آن تکرار کرد که تهران باید ابتدا به طور علنی بیانیه کنفرانس ژنو 1 را قبول کند.

هارف گفت که حتی اگر قرار باشد ایران در سطح پایین‌تر در این کنفرانس شرکت کند باید "علاقه و تمایل" به داشتن نقشی سازنده‌ در این روند را نشان دهد.

کد خبر 245022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز