همشهری آنلاین: مراسم اعطای جوایز هفتادویکمین دوره گلدن گلوب در شرایطی یکشنبه هفته آینده در هتل بیورلی هیلتون برگزار می‌شود که سینمای ایران با فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در بخش بهترین فیلم خارجی برای دومین‌بار شانس خود را برای کسب جایزه می‌آزماید.

فیلم خارجی

به گزارش ایسنا، در فاصله کمتر از یک هفته به برگزاری مراسم جوایز سینمایی گلدن گلوب 2014، نگاهی خواهیم داشت به فیلم‌های رقابت کننده در بخش بهترین فیلم خارجی که امسال آثاری گلچین‌شده و قدرتمند هستند.

فیلم «گذشته» که اولین نمایش خود را در شصت‌وششمین دوره جشنواره کن تجربه کرد، تاکنون نگاه مثبت منتقدین سینمایی را به همراه داشته است و گرچه نتوانست در میان تعجب جایی در میان نامزدهای نهایی اسکار خارجی داشته باشد، اما امیدوار است برای دومین‌بار جایزه گلدن گلوب را برای فرهادی و سینمای کشورمان به ارمغان بیاورد.

«گذشته» که اواخر سال گذشته از سوی هیئت منتقدین فیلم آمریکا به عنوان بهترین فیلم خارجی سال معرفی شد، در جوایز گلدن گلوب رقبای سرشناسی چون «شکار» ساخته «توماس وینتربرگ» از دانمارک، انیمیشن «باد می‌وزد» ساخته «هایائو میازاکی» از ژاپن، «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» از ایتالیا و «آبی گرمترین رنگ است» ساخته «عبدالطیف کشیش» (برنده نخل طای کن) به نمایندگی از فرانسه را پیش رو دارد.

فیلم «شکار» که نماینده سینمای دانمارک در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار نیز است، در سال 2012 در جشنواره کن نامزد نخل طلای این رویداد سینمایی بود و در نهایت سه جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم معنوی را از آن خود کرد و «وینتربرگ» به همراه «لیندهولم» جایزه بهترین فیلمنامه را نیز از جوایز فیلم اروپا به دست آوردند.

«شکار» روایتگر داستان معلمی است که پس از اتهام سوءاستفاده از کودکان، در پی اثبات بی‌گناهی و حفظ آبرویش است.

فیلم «آبی گرمترین رنگ است» برنده نخل طلای کن 2013 نیز یکی از رقبای اصلی کسب جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم خارجی محسوب می‌شود.

این فیلم که به دلیل اکران نشدن در سینماهای لس‌آنجلس در موعد مقرر حائز شرایط لازم برای رقابت‌ بهترین فیلم خارجی اسکار نشد، تمام امیدش را به جوایز گلدن گلوب معطوف کرده است.

این فیلم که با نام «زندگی ادل» نیز شناخته می‌شود، به دلیل موضوغ غیراخلاقی آن با انتقاداتی مواجه بوده و حتی در برخی کشورها مشکل اکران داشته است.

هرچند «آبی گرمترین رنگ است» تاکنون از سوی بسیاری از نهادهای سینمایی چون انجمن منتقدین سانفرانسیسکو، انجمن منتقدین فیلم نیویورک، انجمن منتقدین فیلم لس‌آنجلس، جوایز لوئی دلوک، انجمن ملی منتقدین فیلم و جوایز فیلم مستقل بریتانیا به عنوان بهترین فیلم خارجی سال 2013 معرفی شده است و شانس زیادی برای تصاحب جایزه گلدن گلوب دارد.

جمع فیلم‌های مطرح جشنواره کن در جوایز گلدن گلوب امسال با فیلم نامزد نخل طلای «زیبایی بزرگ» تکمیل شده است.

این فیلم که در جوایز آکادمی اروپا مهمترین جوایز از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورده، از سوی جشنواره فیلم هالیوود و انجمن منتقدین فیلم بوستون به عنوان بهترین فیلم خارجی سال 2013 معرفی شد.

فیلم «زیبایی بزرگ» که در واقع نسخه به‌روز شده «زندگی شیرین» فدریکو فلینی است، تاکنون در میان 9 فیلم بخش بهترین فیلم اسکار خارجی نیز جای گرفته است و نمی‌توان شانس کمی برای این فیلم در گلدن گلوب و همچنین اسکار متصور شد.

داستان این فیلم درباره‌ نویسنده‌ای سالخورده‌ای است که به لطف رمان معروفی که 40 سال پیش نوشته همیشه مطرح بوده و اکنون در 65 سالگی زندگی یکنواختی دارد.

در همان حال که وی به این فکر می‌کند که نوشتن را از نو آغاز کند، شیوه زندگی لذت‌جویانه و ثروت خود را زیر سئوال می‌برد.

انیمیشن «باد می‌وزد» ساخته «هایائو میازاکی» نیز تنوع بیبشتری به بخش خارجی جوایز گلدن گلوب بخشیده است که امسال فهرست قدرتمندتری در مقایسه با جوایز اسکار معرفی کرده است.

این فیلم بر اساس کمیک استریپی با همین نام که آن هم بر اساس داستانی کوتاه از «تاتسوئو هوری»، نویسنده، شاعر و مترجم قرن بیستم ژاپن نوشته شده، ساخته شد.

این انیمیشن روایتی داستانی از طراح هواپیماهای جنگنده زیرو (ای6ام میتسوبیشی) است که نیروی دریایی ژاپن در جنگ جهانی دوم از این هواپیماها به شکلی ویرانگر استفاده می‌کرد و همین امر موجب عصبانیت برخی فعالان سیاسی در داخل و خارج ژاپن شد.

«میازاکی» اعلام کرده‌است که این اثر آخر به عنوان کارگردان اصلی پیش از بازنشستگی وی است.

این انیمیشن نیز از سوی انجمن منتقدین فیلم نیویورک، هیئت بازبینی فیلم آمریکا، انجمن متقدین فیلم نیویورک و چندین نهاد سینمایی دیگر به عنوان بهترن انیمیشن سال 2013 انتخاب شده است اما در جوایز گلدن گلوب شانس کمتری در مقایسه با چهار فیلم دیگر خواهد داشت.

کد خبر 244962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز