همشهری آنلاین: دولت از نیمه اول بهمن سبد کالا به سرپرستان خانوار ارائه می‌دهد. واجد دریافت این سبد کارکنان دولت و اقشار نیازمند نظیر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند

سبد کالا

ایسنا نوشت: بهمن حاج‌علی، مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره‌ جزییات ارائه سبد کالایی با بیان این‌که در دو سه - ماه گذشته موضوع توزیع سبد کالایی در جامعه ایران با هدف‌گذاری مشخص اعلام شد، گفت: مدیریت تامین معیشت مردم که از نظر من آثار تورمی نداشته و باعث شده سرمایه‌های سرگردان سامان ‌یابد، کمک به تولید کشور است زیرا عمده کالاهای سبد کالایی از محل تولید داخل بوده و پاسخ‌گویی به برخی توقعات جامعه هدف که عائله دولت هستند از جمله اهداف ارائه‌ سبد کالایی است.

وی ادامه داد: جامعه هدف تعریف شده به نوعی کارگزاران دولت هستند و این طرح می‌تواند به عنوان کم کردن تقاضا در بازار کالاهای اساسی به تنظیم بازار کمک کند.

حاج‌علی با بیان این‌که دولت هدیه‌ای را برای عائله خود در نظر گرفته است، گفت: علاوه بر آن برخی از اقشار نیازمند نظیر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز جزو جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

سبد کالایی به معنای کوپنی‌ شدن نیست

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که موضوع سبد و هدیه‌ای که دولت به جامعه هدف می‌دهد باعث کوپنی‌ کردن کالا نمی‌شود، خاطر نشان کرد: ضرورتی نیست که ما در ارائه‌ سبد اختصاصی به کوپنی‌ شدن کالا اشاره‌ کنیم.

به گفته وی همه کالاها در کشور به میزان لازم برای تامین و توزیع وجود دارند حتی کالاهای اساسی به اندازه نیاز و بیشتر از آن نیز وجود دارد و نیازی به رفتن به سراغ کوپنی‌ شدن نداریم.

سبد کالایی شامل سرپرستان خانوار می‌شود

حاج‌علی با بیان این‌که نحوه توزیع براساس سامانه الکترونیک است، اظهار کرد: سبد کالایی به سرپرستان خانواده‌های کارکنان دولت (رسمی، قرار‌دادی، پیمانی و بازنشستگان)، سرپرست خانواده‌های کارگرانی تحت پوشش تامین اجتماعی و قانون کار، سرپرست خانواده‌های عضو جامعه نیروهای مسلح و لشکری و بازنشستگان و کارکنان رسمی، قرار‌دادی و پیمانی، کارگران، خبرنگاران بنا به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشجویان متاهل بنا به تشخیص وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد، طلاب حوزه علمیه و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که برنج، مرغ، تخم‌مرغ، روغن و پنیر پنج قلم کالای موجود در سبد کالایی است، تصریح کرد: این سبد تا پایان سال یکبار در بهمن‌ و یکبار در اسفند به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: تامین‌کنندگان کالاهای سبد کالایی مشخص شده و عموما کالاها از ذخائر و تولید داخل تامین می‌شوند.

حاج علی گفت: عموم کالاهای سبد کالایی از محل تولید داخل تامین می‌شود به استثنای برنج که به دلیل محدودیت در تولید داخل از محل واردات برنج‌های خارجی تامین می‌شود.

ارزش هر سبد کالا 80 هزار تومان

وی درباره ارزش سبدهای کالایی با تاکید بر این‌که قیمت کالاها 20درصد کمتر از قیمت‌ها در سطح بازار است گفت: ارزش هر سبد کالایی 80 هزار تومان است.

دریافت سبد کالایی از اتحادیه کارکنان دولت

وی با بیان این‌که کارکنان دولت می‌توانند سبد کالایی خود را از اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) تهیه کنند، خاطر نشان کرد: این اتحادیه متولی بخش توزیع جامعه هدف کارمندی و بازنشستگان در 31 استان است.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که جامعه اتحادیه مرکزی فرهنگیان مسئول کالارسانی به فرهنگیان کشور است، اظهار کرد: اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) برای توزیع سبد کالایی بین کارگران، اتکا برای نیروهای مسلح و بازنشستگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، رفاه و سپه، با بهره‌گیری از میادین در اختیار خبرنگاران و طلاب طراحی شده است.

حاج علی افزود: جامعه هدف خبرنگاران و طلاب می‌توانند با ارائه‌ کارت شناسایی خود به این مراکز مراجعه و سبد کالایی خود را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند مثل طلاب، دانشجویان و خبرنگاران از شبکه‌های کالایی شهروند، رفاه و سپه استفاده کنند، گفت: علاوه بر این یک شبکه کالارسانی هم به‌طور اختصاصی در اختیار خود بهزیستی قرار گرفته است.

سبد کالایی کاملا رایگان است

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در هیچ مقطعی هیچ فروشگاهی تحت هیچ عنوانی نمی‌تواند از متقاضیان وجه نقدی بگیرد، خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است که جامعه هدف کلیه‌ کالاهای سبد کالایی را یکجا دریافت کند ولی این امکان را نیز فراهم آورده‌ایم که یک فرد بتواند کالای خود را در چند نوبت دریافت کند.

حاج علی با بیان این‌که در سبد‌های قبلی کالاها تفاوت قیمت زیادی با بازار نداشت، اظهار کرد: اما این سبد کالایی کاملا رایگان است.

وی افزود: دامنه زمان دریافت و قیمت‌گذاری دو تفاوت اصلی سبد کالایی دولت یازدهم با سبد‌های کالاهای قبلی است که یارانه مستقیم و مستتر داشته و حداقل قیمت کالاهای موجود در آن با قیمت‌ها در سطح بازار 20 درصد تفاوت دارد.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دراین سبد کالایی 10 کیلوگرم برنج هندی بسته‌بندی شده، دو عدد مرغ معادل چهار کیلوگرم، دو بسته 12‌ تایی تخم‌مرغ، دو بطری روغن مایع تولید داخل و 800 گرم پنیر با بسته‌بندی 400 گرمی UF توزیع می‌شود.

ارائه کارت الکترونیکی برای سبد کالایی

حاج علی با تاکید بر این‌که امکان دریافت نقدی میسر نیست، تصریح کرد: زمانی که وزارت کار طی امروز و فردا به عنوان دستگاه پالایش اطلاعات جامعه هدف را به وزارت صنعت، معدن و تجارت را ارائه کرد ما براساس اطلاعات موجود در سازمان هدفمندی کارت‌های سبد‌های کالایی را فعال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: جامعه هدف با کارت یارانه می‌توانند از فروشگاه‌های اختصاصی خود سبد کالایی را‌ دریافت کنند.

جلوگیری از تکرار در دریافت سبد کالایی

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه برخی از افراد ممکن است در دو گروه جامعه هدف قرار بگیرند یا برخی علی رغم این‌که سرپرست خانوار نیستند در یکی از جامعه‌های هدف قرار دارند، لذا نحوه‌ اختصاص سبد کالایی به این افراد چگونه است؟ گفت: از تکرار در دریافت سبد کالایی جلوگیری می‌کنیم اما اگر ذی‌نفع حساب شد ولی جزو هیچ کدام از گروه‌ها نبود برای این دسته از افراد کارت صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که این کارت‌ها از طریق سیستم بانکی صادر می‌شوند، اظهار کرد: اگر فردی جزو جامعه هدف باشد اما سرپرست خانوار نباشد ما این دسته از افراد را به عنوان سرپرست تعریف می‌کنیم.

حاج علی با اشاره به این‌که ولی سبد صرفا شامل سرپرستان جامعه هدف می‌شود، بیان کرد: اگر کسی ذی‌نفع بود برای موارد استثنا کارت صادر می‌شود.

در سبد کالایی تعداد افراد خانوار مدنظر نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا این سبد کالایی با توجه به تعداد افراد مشخص در یک خانوار تعریف شده است، بیان کرد: این سبد یک هدیه برای یک خانواده است و تعداد خانواده‌ها در نظر نیست.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در غیر این صورت شرایط توزیع تغییر می‌کند. به طور کلی سبد به سرپرست خانوار تعلق گرفته و تلقی ما جامعه‌ای است که تعداد خانوار آن از دو نفر بیشتر است.

حاج علی درباره‌ اختصاص برنج‌های هندی و پایین‌بودن سطح کیفیت و سلامت آنها خاطر نشان کرد: واردات کلیه کالاها به کشور براساس قوانینی است و دستگاه کنترل استاندارد بر سلامت کلیه کالاهای وارداتی نظارت دارد.

وی با اشاره به این‌که نوع برنجی که در سبد کالایی قرار می‌گیرد بسته‌بندی است و به دلیل نداشتن ذخائر داخلی از برنج هندی استفاده شده، اظهار کرد: برای اسفند‌ ماه اگر عوامل تعیین‌کننده دو شرط کیفیت و رقابت فراهم باشد و اعتبار آن نیز تامین شود، برنج دیگری در سبد کالایی قرار می‌دهیم.

اختصاص سبد کالایی در نیمه اول بهمن‌

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال ایسنا که سبد کالایی دقیقا در چه بازه زمانی در بهمن‌ماه ارائه می‌شود، گفت: زمان اختصاص کالا منوط به تامین اعتبار نشده و توزیع آن قطعا در نیمه اول بهمن‌ ماه است.

وی با اشاره به این‌که دامنه توزیع 15 روز است، اظهار کرد: تاریخ دقیق مشخص شده ولی آن را اعلام نمی‌کنیم چون ممکن است با توجه به توزیع کارت‌های الکترونیک زمان توزیع سبد کمی جابجا شود.

تسویه حساب مالی سبد کالایی تا پایان فروردین‌93

حاج‌علی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه میزان از اعتبار در نظر گرفته شده برای سبد کالایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلق می‌گیرد؟ گفت: در حال حاضر اعتبار سبد کالایی تامین شده و کل این اعتبار نیز به این وزارتخانه داده شده، تمامی این اعتبار در سبد کالایی استفاده شده و در فروردین‌ماه تسویه حساب مالی می‌شود.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که از کالاهای ذخائر استفاده می‌شود نه از کالاهای موجود در بازار تصریح کرد: به جز برنج و مرغ که بسته‌بندی‌های آنها کارتونی است، سه قلم کالای دیگر را به تولید‌کنندگان اعلام کرده‌ایم که روی بسته‌بندی آنها "سبد رایگان" و "غیرقابل فروش" را حک کنند.

اختصاص سبد کالایی به 15 میلیون نفر

حاج علی با اشاره به این‌که سبد‌ها با هدف تامین کالری، پروتئین و انرژی مورد نیاز در نظر گرفته شده‌اند، اظهار کرد: مجموعه جامعه هدف شامل کل کارمندان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، کارگران تامین اجتماعی، طلاب، دانشجویان و خبرنگاران 15 میلیون نفر است.

وی در پایان با تاکید بر این‌که براساس آمارها به یک میلیون و 800 هزار کارگر سبد کالایی اختصاص می‌یابد، گفت: نحوه نظارت بر توزیع نیز از طریق بازرسان سازمان حمایت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و دستگاه‌های ذیربط و بر مبنای فاکتورهای فروش از دستگاه‌های پست است.

کد خبر 244887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز