دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان مشغول ساخت روبات‌های انسان‌نما هستند. روبات‌هایی که قرار است خدمه انسان باشند و زندگی او را آسان‌تر کرده و یا حتی سلامت او را در مواقع اضطرار تضمین کنند.

روبات‌های انسان‌نمای خدمتکار

به گزارش ایرنا ممکن است در آینده کارهایی مانند خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها، جستجوی مین و یا نجات مصدومان سوانح رانندگی از درون خودروهای آتش‌ گرفته وظیفه روبات‌ها شود. برای تحقق این امر روبات‌ها باید بتوانند حرکات خود را مانند انسان در کسری از ثانیه با هر وضعیتی تطبیق دهند. چه باران ببارد، چه زمین پراز پاره‌سنگ و یا لیز و گلی باشد.

"کاتیا مومباور" استاد ریاضیات دانشگاه هایدلبرگ آلمان گفت: وی و گروه محققان تحت پوشش او می‌خواهند توانایی انجام حرکات انسان را به روبات‌های دوپا یا "انسان نما" بدهند.

مومباور مدیر پروژه بین‌المللی کورویبوت (KoroiBot) است. برای دوره سه ساله این پروژه 40 محقق رشته‌های ریاضیات، مهندسی روباتیک، علوم کامپیوتر و علوم شناختی از اروپا، رژیم صهیونیستی و ژاپن گرد هم آمده‌اند. به تازگی اتحادیه اروپا اختصاص چهار میلیون و 200 هزار یورو به این پروژه را تصویب کرد.

کاتیا مومباور در این باره می‌گوید: در حال حاضر مرحله برنامه‌نویسی کامپیوتری پروژه در جریان است. ما در حال تولید روش‌هایی هستیم که حرکات را تنظیم و کنترل می‌کنند. بعد این نرم‌افزار به روبات منتقل می‌شود.

البته بیشتر روبات‌ها می‌توانند راه بروند، اما مومباور می‌گوید: با روش‌های ما روبات‌ها خواهند توانست بهتر راه بروند و در خیلی از مواقع خودشان حرکت را یاد بگیرند.

محققان سعی ندارند سیستم هدایت ماهیچه‌های انسانی را با تمام جزییات آن درک کنند. آن‌ها بیشتر قصد دارند علایم مشخصه اصلی حرکات انسان را بفهمند.

روبات‌ها به جای انسان در خطر

موارد استفاده از این روبات‌ها متنوع است. مومباور می‌گوید: در فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال2011 خیلی زود مشخص شد، وجود روباتی مستقل و بی‌نیاز از کنترل از راه دور که بتواند به جای انسان در مناطق خطرناک کار کند، می‌توانست کمک بزرگی باشد. اگر تحقیقات در آن زمان پیشرفته‌تر بودند شاید حتی می‌شد جلوی فاجعه را گرفت.

استفاده از روبات‌ها در صنعت و پروژه‌های فضایی امری متداول است، اما صنعت تولید روبات برای انجام کارهای روزمره هنوز در آغاز راه است.

مناطقی که برای ورود انسان دشوار است یا مناطق پرخطر مهم‌ترین مکان‌ها برای به کار گرفتن این روبات‌ها هستند. از آن‌ها می‌توان برای خاموش کردن آتش‌سوزی یا نجات زندگی مصدومان پس از فجایع طبیعی استفاده کرد. حتی فرستادن آن‌ها به مریخ دور از تصور نیست. همچنین ممکن است در رشته پزشکی با کمک نتایج این تحقیقات در ساخت اندام مصنوعی پیشرفت حاصل شود.

آیا در هر خانه یک روبات لازم است؟

"روبرت گاسنر" پژوهشگر حوزه تولید روبات معتقد است تولید انبوه چنین روبات‌هایی20 تا 30 سال دیگر تحقق می‌یابد. او پیش‌بینی کرد که تا آن زمان حتی ممکن است سوپرمارکت‌ها این روبات‌ها را بفروشند و می‌گوید: روبات‌های انسان‌نما در درجه اول برای ارتباط با انسان ساخته شده‌اند، یعنی برای کار خانه یا استفاده در خوابگاه یا موزه.

البته همه روبات‌های خدمتکار به حرکات انسانی نیاز ندارند. پنجره تمیز کردن یا جاروبرقی کشیدن به وسیله روبات‌های قدیم هم ممکن است.

روبرت گاسنر می‌گوید: این روبات‌ها باید بتوانند به تنهایی از پس موقعیت‌های غیرمترقبه برآیند، بدون این که خسارتی ایجاد کنند. اکنون در ژاپن از روبات‌های پرستار استفاده می‌شود که مریض را از روی تخت بلند و تخت را مرتب می‌کنند. در واقع روبات‌ها را می‌توان در همه بخش‌های زندگی به کار گرفت.

کد خبر 244838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز