گروه اقتصادی: هفته نامه اشپیگل آلمان از هجوم گسترده شرکت‌های غربی به تهران با پیش‌بینی برداشته‌شدن تحریم‌ها خبر داد.

SPIEGEL

این تنها یک نمونه از اعتراف رسانه‌های خارجی است به جذابیت‌های محدودشده سرمایه‌گذاری در ایران که انتظار می‌رود با برداشته‌شدن تحریم‌ها، حجم تقاضا برای حضور در اقتصاد ایران دوچندان شود. به گزارش همشهری، پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، رایزنی مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی و خودرویی کشورهای اروپایی برای قطعی‌کردن قراردادهای سرمایه‌گذاری خود در ایران شدت گرفته است.

هفته‌نامه اشپیگل در شماره جمعه خود به نقل از دانیل برنبک، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان - ایران در تهران نوشت: برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران مشخص‌کننده فرصت‌های بالقوه اقتصادی و مالی است که به‌عنوان «فرصت قرن» به روی جهان باز می‌شود. اشپیگل می‌نویسد: گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌تواند جرقه شکوفایی اقتصادی در ایران باشد، گرچه هیچ‌یک از تحریم‌ها برداشته نشده، خیل سرمایه‌گذاران غربی به تهران هجوم می‌آورند.

این گزارش می‌افزاید: ایران چهارمین کشور جهان به لحاظ ذخایر شناخته شده نفت و دومین کشور جهان به لحاظ ذخایر گاز است. تهران اکنون جایی است که معاملاتی به ارزش میلیاردها یورو می‌تواند در آن انجام شود و اکنون هواپیماهای اروپایی پر از ایتالیایی‌هایی است که مدیران شرکت عظیم انرژی ایتالیا از آن جمله هستند.

به نوشته اشپیگل، فرانسه نیز در تکاپو، با قراردادی به ارزش میلیاردها یورو، درصدد تجدید قرارداد تولید تحت لیسانس پژو با شرکت ایران‌خودروست و سرانجام آمریکایی‌ها نیز با شرکت اکسون موبیل، شورون و شرکت‌های دیگر در تهران حضور دارند. آنها متعهد به احیای تسهیلات قدیمی تولید نفت و صنعت پالایش و نیز اکتشاف میدان‌های جدید نفتی در ایران هستند و این به‌معنای ایجاد یک کسب و کار عظیم چندین میلیارد دلاری است. هفته نامه آلمانی می‌نویسد: هجوم سرمایه‌گذاران به ایران قابل کنترل نخواهد بود زیرا شرکت‌ها می‌ترسند با باز شدن بازارهای ایران از هم عقب بمانند.

کد خبر 244642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز