گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: کمبود اعتبار سرانجام طرح بیمه زنان خانه‌دار را به بیمه زنان سرپرست خانوار تبدیل کرد.

درحالی‌که طرح بیمه زنان خانه‌دار در سال 1380از سوی دولت هفتم کلید خورده و قرار بود که زنان خانه‌دار در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما حالا بعد از فراز و نشیب فراوان، این طرح به‌دلیل کمبود بودجه به بیمه زنان سرپرست خانوار تبدیل شد.

احمدمیدری، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌از تغییر آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار خبر داده و گفته که با توجه به کمبود اعتباری که در این بخش وجود دارد، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست برای بیمه اجتماعی در اولویت قرار می‌گیرند. او در گفت‌وگویی با فارس توضیح داده که در حال حاضر و با توجه به کمبود اعتبارات نمی‌توان بیمه زنان خانه‌دار را اجرا کرد و نتیجه گرفته است که با توجه به اینکه امکان بیمه‌کردن تمامی زنان خانه‌دار وجود ندارد بنابراین باید زنان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست در اولویت قرار گرفته و بیمه شوند. میدری در توضیحاتش به این نکته اشاره کرده که در همین راستا آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار هم تغییر کرده است و تغییرات اعمال‌شده در این آیین‌نامه چند هفته قبل برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری فرستاده شده است.

از 21میلیون تا 2میلیون

حدود 20میلیون زن خانه‌دار در کشور وجود دارند که از این میان تنها 2میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار هستند. وقتی دولت تصمیم گرفته که به جای اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار فقط و فقط زنان سرپرست‌خانوار را بیمه کند، ‌تغییرات ایجادشده در آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار مسئولیت دولت را به یک دهم کاهش می‌دهد؛ به این معنا که از 21میلیون نفری که قرار بوده از سوی دولت بیمه شوند 90درصدشان حذف شده و فقط 2میلیون و 500هزار نفر باقی مانده‌اند و تعهد دولت 10درصد از جمعیت هدف خواهد بود.

سود 90 درصدی

با تغییراتی که دولت در آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار به‌وجود آورده از این پس مبحثی با این عنوان محلی از اعراب نخواهد داشت وتنها جمعیتی که قرار است با کمک دولت از بیمه اجتماعی بهره‌مند شوند، زنانی ‌هستند که سرپرست خانوارند، اگر چه گفته شده که زنان بدسرپرست نیز به این تعداد اضافه خواهند شد، به‌نظر نمی‌رسد که تعداد زنان بدسرپرست چندان قابل توجه باشد.

وزیر به مجلس بیاید

فاطمه آلیا، نماینده مجلس، اعلام کرده که دولت به تعهداتش در راستای بیمه زنان خانه‌دار عمل نکرده و توضیح داده که این امر باعث شده که نمایندگان مجلس وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای طرح پرسشی در این زمینه به صحن علنی مجلس بکشانند. این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش بودجه بیمه زنان خانه‌دار در سال آینده گفت:

آخرین گزارشی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای بیمه زنان خانه‌دار به نمایندگان ارائه داده مبنی بر این است که تا پایان سال تعهدات داده شده عملی خواهد شد اما متأسفانه گزارش‌های ارائه‌شده گزارش‌های کاملی نبوده و برای ارائه گزارش جامع از نحوه اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار و عملی‌نشدن تعهدات دولت و همچنین نحوه اجرایی‌شدن آن در سال آینده سؤال نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در تشریح آخرین وضعیت بودجه بیمه زنان توضیح داد: در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در جواب نامه ما نوشته‌اند که مساعدت شود و ما در حال پیگیری کاهش بودجه بیمه زنان خانه‌دار در سال93 هستیم. طرح بیمه زنان خانه‌دار از سال1380 در 6استان کشور اجرا شده و قرار بود به‌تدریج در سراسر کشور اجرا شود اما دولت نهم تصمیم گرفت که این بیمه را کلا لغو کند و از سال85 تا‌کنون در دولت‌های نهم و دهم بارها و بارها اعلام شده که طرح بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت در دست بررسی است ولی تا‌کنون این طرح اجرا نشده است.

کد خبر 244629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز