همشهری آنلاین: همزمان با افزایش تنش در روابط روسیه با غرب بر سر طیفی از مسایل مختلف، مسکو قصد دارد برنامه‌های نوسازی و به روزسازی امکانات و زیرساخت‌های نظامی خود را در سال ۲۰۱۴ تسریع کند و نظامی‌تر شود.

روسیه در سال ۲۰۱۴ نظامی تر می شود

به گزارش ایرنا، قرار است نیروی دریایی روسیه در سال جاری میلادی 40 ناو جنگی و کشتی پشتیبانی دریافت کند که گامی تازه در راه نوسازی و تقویت نیروهای نظامی این کشور در راستای رویارویی با تهدیدهای روزافزون غرب در ساختار ناتو محسوب می شود.

با این نگاه بود که آدمیرال ویکتور بوروسک معاون نیروی دریایی روسیه اعلام کرد علاوه بر تحویل کشتی های سطحی کلاس های مختلف به نیروهای دریایی روس ها در سال 2014 سومین فروند از زیردریایی های مجهز به موشک های قاره پیمای کلاس ˈبورسˈ به نام ˈولادیمیر مونوماخˈ و نیز یک فروند زیردریایی دیزلی-برقی کلاس ˈوارشاویانکاˈ نیز ماموریت دریایی خود را آغاز خواهند کرد که اتفاق تازه ای در چارچوب تلاش مسکو برای حفظ موازنه قوا در پهنه های آبی بین المللی محسوب می شود.

روسها در نظر دارند امسال همچنین تعمیرات اساسی بر روی ناو جنگی اتمی موشک انداز ˈآدمیرال ناخیموفˈ و نیز سه فروند زیردریایی هسته ای تهاجمی دیگر خود را ادامه دهند.

همچنین رزمناو کلاس ˈکی روفˈ که از سال 1992 به ˈکالینینˈ تغییر نام داده است، برای انجام تعمیرات لازم در کارخانه کشتی سازی ˈسوماشˈ در شهر ˈسورودوینسˈ در منتهی الیه شمال روسیه در دریای سفید لنگر انداخته است. این رزمناو که در سال 1989 وارد نیروی دریایی شد در سال 1999 فعالیت خود را متوقف کرد.

از جمله کشتی های پشتیبانی که قرار است اواخر سال جاری میلادی وارد خدمت شوند، ˈایگور بلوسوفˈ می باشد که یک کشتی سطحی- نجات پیشرفته است و برای تقویت توانمندی های نیروی دریایی روسیه به منظور نجات ناوها و زیردریایی های گرفتار در خطر طراحی شده است.

در همین حال ایگور یگروف سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز به تازگی از برنامه کشورش برای آزمایش 70 نوع سلاح موشکی در یکی از سایت های مهم آزمایش مهمات در سال جاری خبر داد.

یگروف گفت: برنامه آزمایش موشکی در میدان ˈکاپوستین یارˈ در جنوب روسیه اجرا می شود و در آن پرتاب 300 موشک، راکت، موشک و هواپیمای بدون سرنشین در قالب 180 برنامه توسعه و تحقیق گنجانده شده است.

تحلیلگران مسایل نظامی می گویند که میدان نظامی معروف کاپوستین یار در جنوب روسیه میان شهرهای آستراخان و ولگاگراد واقع شده است و به دلیل آزمایش پرتاب موشک های قاره پیمای ˈاسکندر-امˈ و استقرار سامانه های دفاع موشکی اس-300 و اس-400 و نیز سامانه پرتاب موشکی چندگانه ˈاسمرشˈ دارای شهرت بین المللی می باشد.

از سوی دیگر میدان کاپوستین یار معمولا به عنوان میزبان برگزاری تمرینات نظامی بزرگ مقیاس مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع این میدان نظامی که به ˈمیدان چهار دولتیˈ معروف است، از یادگارهای جنگ سرد میان بلوک غرب و شرق می باشد که در سال 1946 بنیان گذاشته شده و خاستگاه نیروهای پرتاب موشکی شوروی سابق و فدراسیون روسیه امروزی تلقی می شود.

نخستین پرتاب موشکی از این میدان نظامی 18 اکتبر 1947 صورت گرفت که طی آن یک فروند از 11 فروند موشک ˈ آ-4اسˈ به غنیمت گرفته شده از آلمان ها در جنگ جهانی دوم پرتاب شد.

از طرف دیگر وادیم سرگا سخنگوی ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه به تازگی از برنامه این ناوگان برای گسترش گشت زنی هوایی خود در قطب شمال با استفاده از باندهای فرود نوسازی شده بازمانده از دوران شوروی سابق خبر داد.

سرگا گفت: نیروی هوایی ناوگان دریای شمال روسیه در سال 2014 میلادی محدوده جغرافیایی پروازهای گشت زنی خود بر فراز قطب شمال را به طور چشمگیری با بهره گیری از فرودگاه های موقت جزایر سبیری جدید توسعه خواهد داد.

وی یادآور شد: نیروی هوایی ناوگان شمال روسیه در سال گذشته با استفاده از هواپیماهای شناسایی و ضد زیردریایی توپولوف-142 و ایلیوشین -38 افزون بر 30 ماموریت گشت زنی هوایی بر فراز قطب شمال انجام داد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز دسامبر سال 2013 به ارتش این کشور دستور داد که در سال جاری حضور خود در قطب شمال را توسعه داده و در تکمیل زیرساخت های نظامی در این منطقه راهبردی و مورد مناقشه با آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک تسریع کند.

در همین راستا وزارت دفاع روسیه اعلام کرد قصد دارد تا سال 2015 میلادی یک نیروی نظامی ترکیبی را در منطقه قطب شمال مستقر کند.

به عنوان بخشی از برنامه بلندپروازانه ارتش روسیه قرار است فرودگاه ها و بنادر جزایر سیبری جدید و مجمع الجزایر فرانتس ژوف را بازگشایی کند و همچنین عملیات تکمیل 7 فرودگاه را در بخش قاره ای دایره قطبی که در سال 1993 متوقف شد، از سر گیرد.

قطب شمال در سال های اخیر به دلیل آگاهی از وجود منابع عظیم نفت و گاز در آن و نیز به دلیل افزایش درجه حرارت کره زمین که پیش بینی می شود به کاهش قطر یخ در این منطقه راهبردی مورد مناقشه میان کشورهای همجوار آن منجر شود، اهمیت فوق العاده ای در معادلات بین المللی یافته است.

روسیه نسبت به چند بخش از فلات قطب شمال ادعای مالکیت سرزمینی کرده و در حال برنامه ریزی برای دفاع از آن در سازمان ملل متحد به عنوان مرجع بین المللی رسیدگی به این گونه مناقشات است.

البته برنامه روسیه برای توسعه توانمندی های نظامی خود با محور مقابله با طرح آمریکایی استقرار خزنده سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی و شرقی و مجاورت مرزهای غربی روسیه بسیار گسترده و در یک بازه زمانی تا 2020 تعریف شده است.

مسکو برای اجرای کامل این برنامه با رویکرد نوسازی و به روزسازی حداقل 70 درصد ارتش خود به تجهیزات نظامی روزآمد و کارآمد، بودجه هنگفتی به میزان حدود 650 میلیارد دلار را در فاصله زمانی 2012 تا 2020 اختصاص داده است و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به طور شخصی بر آن نظارت و تاکید دارد.

اما تحقق بخشی از این برنامه میان مدت برای سال 2014 در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد که مسکو سعی دارد سال جدید میلادی را به زمان نمادین تحرک بخشی و تسریع در اجرای برنامه‌های نوسازی و تقویت ارتش خود تبدیل کند.

در این راستا ایگور کلیموف از سخنگویان وزارت دفاع روسیه به تازگی اعلام کرد کشورش در حال ارتقای سامانه دفاع موشکی برد پایین پانتسیر-اس با توانمندی رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین می‌باشد.

کلیموف یادآور شد: به روزسازی این سامانه منحصربفرد با هدف افزایش کارآیی آن برای مقابله با تجهیرات ماورای بنفش پیش از این آغاز شده است.

وی افزود: سامانه های ارتقا یافته پانتسیر-اس همچنین برای بکارگیری در شرایط آب و هوایی خشن قطب شمال سازگار شده اند.

مقام وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که به روزسازی سامانه دفاع موشکی پانتسیر-اس تا سال 2015 به پایان خواهد رسید و در اختیار ارتش این کشور قرار داده خواهد شد.

در نهایت می توان گفت که روسیه در سال جاری میلادی برای تقویت هر چه بیشتر بنیان ها و زیرساخت های نظامی خود خواهد کوشید و به عبارتی پهناورترین کشور جهان در این سال نظامی‌تر خواهد شد.

کد خبر 244595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز