همشهری آنلاین: سخنگوی ستاد دائمی تسهیلات زائران گفت: از اول دی ماه تا امروز دو میلیون و ۷۷۹ هزار نفر زائر به مشهد مقدس وارد شدند که از این تعداد ۱۰ درصد به صورت پیاده مشرف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید موسویان اظهار کرد: از مجموع زائران پیاده امام هشتم(ع) حدود 32 هزار نفر مرد و 43 هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه های اجرایی گفت: علی رغم برودت هوا به مدد برنامه ریزی، تلاش و همدلی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده، مسئولان و تمام دست اندرکاران، خوشبختانه تاکنون مشکل عمده ای در روند خدمت رسانی به زائران پیاده به وجود نیامده است.

موسویان توجه به موضوعات فرهنگی را از جمله مهم ترین رویکردهای ستاد تسهیلات زائران برشمرد و خاطرنشان کرد: تشکیل حلقه های معرفت، اقامه نماز جماعت و استقرار روحانیون در مراکز اقامتی بین راهی از جمله ویژه برنامه هایی ست که برای زائران پیاده در حال اجرا است.

وی برنامه ریزی برای حفظ امنیت، سلامت و ساماندهی نذورات و مشارکت های مردمی به خصوص درامر پذیرایی و تغذیه زائران عزیز را از جمله موضوعات مورد توجه برشمرد و گفت: از کاروان ها و هیات های مذهبی انتظار می رود تا به منظور تسهیل در بازگشت شان، نسبت به انعقاد قرارداد با سازمان حمل و نقل و پایانه های استان اقدام کنند تا شاهد بروز مشکلی در بازگشت کاروان های زائران نباشیم.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم پرهیز از ارائه آمارهای متفاوت از سوی دستگاه های اجرایی تصریح کرد: رسانه ها تنها به آمار اعلام شده از سوی ستاد دائمی تسهیلات زائران استناد کنند و اطلاع رسانی لازم را معمول دارند.

نظارت مستمر بر نحوه خدمت رسانی نهادهای متولی به زائران

استاندار خراسان رضوی محمدحسین فروزان مهر با تاکید بر استمرار روند خدمت رسانی به زائران تا خروج آنان از مشهد مقدس خواستار نظارت جدی بر عملکرد گروه های کاری 12گانه ذیل ستاد شد.

وی با بیان این که دستگاه های اجرایی باید متناسب با شرح وظایف و مسئولیت‌های تعریف شده در راستای تامین نیاز زائران به صورت شبانه روزی تلاش کنند، افزود: توجه به مسایل بهداشتی زائران، ساماندهی نذورات و متمرکز کردن توزیع آن در اقامت گاه های بین راهی از جمله مواردی است که باید با جدیت دنبال می شود.

رییس شورای هماهنگی ستاد دائمی تسهیلات زائران خراسان رضوی حضور مستمر نیروی انتظامی و اورژانس در محورهای مواصلاتی و حفظ امنیت روانی زائران را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این ایام شبانه روزی شدن فعالیت تعداد بیشتری از داروخانه‌ها، مراکز درمانی و محل‌های عرضه ی کالاو خدمات ضروری می‌باشد.

نظارت بر عملکرد بازار، بررسی چگونگی عرضه کالا، جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت در کالاهای اساسی و همچنین کنترل نحوه ی خدمت رسانی مراکز اقامتی به زائران از دیگر تاکیدات استاندار خراسان رضوی بود.

فروزان مهر از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به افزایش فعالیت ستاد خبری 124 در طول شبانه روز و استفاده از ظرفیت مردمی برای نظارت و جلوگیری از هرگونه اهمال در مورد زائران اقدام کند.

وی ادامه داد: در کنار موارد یادشده توجه به موضوعات فرهنگی و استفاده از فرصت حضور زائران در مشهد به منظور نهادینه شدن فرهنگ زیارت و تبیین سیره رضوی ضروری است و دستگاه های متولی بایستی در راستای اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه اهتمام داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ساماندهی بازگشت زائران به مقصد موردنظرشان خواستار اطلاع رسانی به هیات‌های مذهبی برای عقد قرار داد با سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان شد.

کد خبر 244362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز