گروه شهری: یازدهمین روز بالاگرفتن آلودگی هوا در تهران و ۶کلانشهر کشور هم با لغات «وضعیت هشدار»، «اضطرار» و تعابیری از این دست گذشت.

این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست نیز در جلسه غیرعلنی  مجلس گزارشی درباره آلودگی هوا ارائه کرد. آلودگی هوای تهران با 21واحد افزایش نسبت به روز شنبه به‌علت بالاگرفتن ذرات معلق 2.5 میکرون روی عدد ۱۶5 و مرز هشدار قرار گرفت. اما پس از بررسی شاخص‌های آلاینده پایتخت اعلام شد نیازی به برگزاری جلسه اضطرار آلودگی هوا و مصوبات این جلسه ازجمله تعطیلی مدارس و زوج و فرد شدن خودروها نیست.

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران و سخنگوی کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای پایتخت در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: شاخص‌های آلاینده آسمان تهران در حال کاهش است و هوا در شرایط اضطرار قرار ندارد، بنابراین نیازی به تشکیل جلسه نیست.

این وضعیت تا روز دوشنبه به‌دلیل پایداری هوا ادامه دارد اما پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه که تعطیل رسمی است ناپایداری هوا ایجاد شود و شاخص آلودگی هوا روند نزولی داشته باشد. شاخص هوا در وضعیت ناسالم بین 150 تا 200 است که وضعیت «هشدار» نامیده می‌شود و رقم بیش از 200 تا 300 نیز وضعیت بسیار ناسالم و «اضطرار» است.

اصفهان تعطیل شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد همزمان با تهران، وضعیت هوای کلانشهرهای تبریز، اصفهان، ارومیه، کرج، اراک و مشهد نیز در رتبه هشدار و در بهترین حالت، ناسالم قرار دارد.مرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهان در گفت‌وگو با همشهری وضع آلودگی هوای این شهر را مشابه وضعیت هوای تهران و مشهد، وخیم دانست. به گفته وی، تا زمانی که برنامه‌های زیربنایی نداشته باشیم، بی‌برنامگی به کلانشهرها تسری پیدا می‌کند و وقتی نتوان از تبصره‌های محیط‌زیستی برای نجات شهرها استفاده کرد، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

سقاییان‌نژاد همچنین به این نکته اشاره کرد تا زمانی که جمعیت شهرهای بزرگ افزون شود، اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه شهری کیفیت لازم را کسب نکنند و وقتی هیچ تدبیری برای روند افزایش خودروها اندیشیده نشود، باید منتظر شرایطی بود که بحران را مهمان اصفهان و سایر کلانشهرها کند.

سخنان شهردار این کلانشهر درحالی مطرح می‌شود که دیروز پس از 4روز دست و پنجه نرم‌کردن شهروندان اصفهانی با بحران آلودگی در دومین جلسه کمیته آلودگی، تمامی مدارس شهر تعطیل اعلام شد.نیروگاه‌های برق شهید منتظری و اصفهان و تمامی واحد‌های صنعتی تا شعاع 50کیلومتری شهر که دارای آلایندگی هوا هستند نیز تا عادی‌شدن وضعیت هوا توسط مدیریت برق منطقه‌ای اصفهان تعطیل شدند و محدوده‌ای برای تردد زوج و فرد خودروها تعیین شد.

تداوم آلودگی و رسیدن به مرز هشدار باعث شد تا غفور راستین، مدیر فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اعلام کند که واحد اورژانس تمام بیمارستان‌های اصفهان در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. به گفته وی، در هفته اخیر 48ماموریت برای بیماران قلبی و 65ماموریت برای بیماران تنفسی انجام شده است، اما با توجه به تداوم آلایندگی و افزایش غلظت آن احتمالا در روزهای آینده مراجعات بسیار بیشتر خواهد بود و قطعا اثرات این آلودگی در روزهای بعد خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 244151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز