مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: نخستین تفاهم میان وزارت بهداشت و درمان و شهرداری تهران و معاونت اجتماعی قوه قضاییه با حضور وزیر بهداشت، شهردار تهران و نمایندگان قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران به امضا رسید.

هدف این تفاهمنامه تأمین سلامت آحاد جامعه، دستیابی به اهداف چشم‌انداز 1404، برنامه پنجم توسعه به‌منظور تحقق پوشش همگانی سلامت است.سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، پس از امضای این تفاهمنامه از ساماندهی امور بهداشتی جامعه و کاهش تصدیگری‌های وزارتخانه خبر داد و گفت که در این تفاهمنامه وظیفه هرکدام از ما مشخص شد تا با تولیت وزارت بهداشت از ظرفیت‌های قطعی و عظیمی که در شهرداری تهران موجود است، بتوانیم در جهت ساماندهی امور بهداشتی مردم استفاده کنیم.

شهردار تهران نیز پس از امضای توافقنامه در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشکر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که درست است که مرزهای جغرافیایی در حوزه ماموریتی وجود دارد اما به‌طور حتم در حوزه رسیدگی به سلامت این مرزها شناخته شده نیست و مهم توجه به شهروندان در هر کجای این مرز و بوم است؛ حال می‌خواهد شهروندان تهرانی باشند یا مردم حاشیه تهران. قالیباف با تأکید بر اینکه موضوع سلامت مهم‌ترین موضوع در زندگی انسان‌هاست، اظهار داشت: سلامت ابعاد مختلفی دارد. تأمین سلامت اجتماعی، روانی و جسمی به‌طور حتم برعهده حاکمیت است و حاکمیت باید تلاش کند با کمک و همکاری خود مردم آن را تأمین کند. به گفته وی، تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید مبین این نکته است که به حوزه سلامت در بعد اجتماعی توجه کنیم که عمدتا این بخش متوجه شهرداری و قوه قضاییه است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به ارتقای سلامت جامعه در پی اجرای این تفاهمنامه خبر داد و از کمک مدیریت شهری به وزارت بهداشت گفت.بخش دیگری از سخنان قالیباف استفاده از ظرفیت‌های پزشکان حاضر در تهران است «تا ان‌شاء‌الله در حوزه سلامت گام‌های جدی برداشته شود.»

فعالیت‌های محول‌شده به شهرداری تهران از دیدگاه قالیباف بیشتر پیشگیرانه است. استفاده از شبکه محلی و خانه‌های سلامت که در شهر تهران وجود دارد و با کمک وزارت بهداشت می‌توان به سمت مردم و حتی به در خانه‌های مردم رفت و این موضوعات را به‌صورت جدی‌تر دنبال و پیگیری کرد.

به گفته شهردار تهران یکی از بحث‌های مهم بحث آلودگی هواست که طبیعتا باید با هماهنگی خوبی که بین مجلس به‌عنوان قانونگذار و شهرداری و دولت وجود دارد، به این مشکل رسیدگی شود. قالیباف با بیان اینکه آلودگی هوا دغدغه دولت هم هست، اظهار کرد: بحث آلودگی هوا به‌عنوان یک چالش بزرگ در دستور کار است.

تفاوت بین تراکم و تمرکززدایی

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص بحث انتقال پایتخت و اینکه آیا این انتقال می‌تواند تأثیری در آلودگی هوا داشته باشد، گفت: اینگونه نیست که ما نظر بدهیم موافق هستیم یا مخالفیم. به هر حال این طرح در دور اول در مجلس تصویب شده و روی آن کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا پاسخ این پرسش را بدهند. بنابراین باید تمامی اندیشمندان و صاحب‌نظران به کمک مجلس، دولت، شهرداری و همه آن ترکیبی که در قانون پیش‌بینی شده، بیایند و یک بررسی دقیق صورت گیرد و تصمیم‌گیری شود.

اما آنچه در ذهن بنده است این است که باید دقت کنیم که بین تراکم‌زدایی و تمرکززدایی فرق قائل شویم. به جای تراکم‌زدایی از پایتخت باید توزیع فضایی قدرت و به‌عبارتی تمرکززدایی داشته باشیم. با تمرکززدایی نه‌تنها تهران را نجات می‌دهیم بلکه کشور را نجات خواهیم داد و توسعه در کشور استارت خواهد خورد. شاید اگر به این نکته توجه کنیم بشود باری را از روی دوش شهر تهران برداشت.

شهردار تهران در ادامه به موضوع حاشیه‌نشینی و معضلات پیرامونی آن پرداخت. «مشکلات حاشیه شهرها چالش بزرگی است و آمارها نشان می‌دهد که یک‌سوم جمعیت کلانشهرها در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.»به گفته وی، یکی از مشکلات حاشیه شهرها نوع مدیریت و نوع مدیریت جغرافیایی ما در این نقاط است. هم‌اکنون این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و وزارت مسکن این مسئولیت را دارد که این موضوع را دنبال کند و جلسات آن نیز شروع شده است.

به‌عنوان مثال، در شهر تهران تا اتوبان آزادگان محدوده شهر تهران است و مسئولیت آن با ماست، اما آن سوی بزرگراه یک شهر جدید یا یک روستا هم هست که درست است ما مسئولیتی نداریم، اما مردم این مرزها را نمی‌شناسند، سلامت و امنیت هم این مرزها را نمی‌شناسد، اقتصاد و سیاست نیز چنین مرزهایی را نمی‌شناسد. بنابراین باید در سازماندهی سیاسی فضا هم دقت کنیم.

قالیباف با اشاره به تلاش دولت قبل برای جدایی شهرری از تهران گفت: یکی از مخالفت‌های ما در این‌باره به این دلیل بود که اگر این امر صورت گیرد یک حاشیه‌نشینی دیگری به‌وجود می‌آید، درحالی‌که ما باید به امکانات آن نقطه توجه کنیم و مدیریت درست انجام دهیم. البته باید از مهاجرت به شهرها و اطراف شهرها جلوگیری شود.

تقدیر از فعالیت‌های شهرداری

وزیر بهداشت در حاشیه امضای تفاهمنامه مشترک بین شهرداری تهران، وزارت بهداشت و قوه قضاییه از حسن نظر شهردار تهران در امضای تفاهمنامه و اجرای آن تشکر کرد. وی گفت که اگر بخواهیم حضور فعال داشته باشیم باید کارها را به مردم واگذار کنیم و چه جایی بهتر از شهرداری‌هاست. شهرداری تهران شبکه بسیار خوبی دارد و ما بدون آنکه هزینه اضافی برای کشور داشته باشیم، باید از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کنیم.

تشکر نماینده قوه قضاییه

دکتر امیری، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت که این تفاهمنامه برای ایجاد هماهنگی و همدلی بیشتر مسئولان در حوزه سلامت منعقد شده است. نماینده قوه قضاییه نیز در پایان از زحماتی که شهردار تهران از مدت‌ها قبل برای مهیا شدن این تفاهمنامه کشید، تشکر کرد.

کد خبر 243859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز