پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بروز کشکمش در محل‌کار امری اجتناب ناپذیر است، اما نیازی به خراب کردن روز خود یا بالا بردن استرس‌تان‌ نیست.

محیط کاری

مشکلات و سوءتفاهمات در ارتباطات میان افراد همیشه وجود داشته و می‌توان گفت یکی از متداول‌ترین منابع کشمکش در محل‌کار است. درصورت وجود سبک ‌کاری متناقص در محل کار، مشکلات میان‌فردی شدت می‌یابند. تفاوت‌های نسلی، سبک مدیریت فردی، سابقه تحصیلی و اختلاف فرهنگی همه و همه می‌توانند منبع سوءتفاهمات و مشکلات در محل‌کار باشند.

بروز کشکمش در محل‌کار امری ‌اجتناب ناپذیر است، اما نیازی به خراب کردن روزخود یا بالابردن میزان استرس‌‌تان نیست. مطالعه مطالبی که به شما کمک می‌کند تا محل کار خود را به محلی با استرس کمتر و بازده بیشتر تبدیل کنید، ضروری است.

قبل ازهر چیز چند نفس عمیق بکشید و با دقت مطالب زیر را بخوانید. روی هر پیشنهاد کمی تامل و تفکر کنید تا درک بهتری از آن بدست آورید. مرحله بعد تلاش شما برای پیاده سازی مطالب به نحوه درست در محل کارتان است. شروع کنید، نفس یادتان نرود.

- سعی کنید، شکایت خود را به طور مشخص عنوان کنید. جمله "من هیچوقت به جلسات دعوت نمی‌شوم" به اندازه "فکر کنم می‌توانستم ایده‌های خوبی در جلسه پنجشنبه گذشته مطرح کنم" موثر نخواهد بود.

- دوم اینکه با وسوسه، درگیر شدن در کشمکش‌هایی که مستقیماً به شما ارتباط ندارد یا تحت مسئولیت شما نیست، مقابله کنید. حتی اگر یک نفر به طور واضح اشتباه می‌کند، بگذارید خودش هر طور که دوست دارد، مشکل را حل کند. به عبارتی دخالت نکیند.

محیط کاری


- سعی کنید مشکلات کاری را شخصی نکنید. به جای تفکر "من در مقابل تو" تفکر "ما درمقابل مشکل" را پیش بگیرید. این روش نه تنها حرفه‌ای‌تر است، بلکه بازده کار را افزایش داده و به نفع شرکت هم است.

- همیشه با روی باز به نظرات دیگران گوش دهید و چیزی که شنیده‌اید را منعکس کنید. این مهارت باعث می‌شود سوءتفاهم کمتری پیش آید و طرف مقابل احساس کند حرف‌هایش شنیده شده و درک می‌شود. قبل از اینکه نظر خودتان را توضیح دهید، مطمئن شوید حرف طرف‌مقابل را درست متوجه شده اید.

- حد الامکان رییس و روسا را برای حل مشکلات خود درگیر نکنید. چرا که باعث می‌شود، تصور کنند که خودتان قادر به حل مشکل کوچک هم نیستید.

- هنگام بررسی مشکلات اگر نیاز به گفتگویی طولانی‌تر دارید، ابتدا زمان و مکان موردنظر برای حرف زدن را تعیین کنید.صحبت در باره مشکل هنگامی که همکارتان مشغول کار یا درگیر ارباب‌رجوع است، درست نیست. زمانی را انتخاب کنید که هر دو شما آزاد باشید تا بتوانید خیلی خوب بر روی مشکل و راهکارهای آن تمرکز کنید. سعی کنید این مکان بیرون از محل‌کار و دور از همکارانی باشد که موضوع به آنها ربطی ندارد.

- شکایات خود را به طور مستقیم به افرادی که مورد کشمکش هستید، محدود کنید. تخریب شخصیت اصلاً کار جالبی نیست. یادتان باشد، باید بتوانید رابطه‌کاری‌ خود را در محل کارحفظ کنید.

- زمانی که درگیری فقط یک کشمکش نیست را تشخیص دهید. اگر درگیری شما در محل‌کار بخاطر مسائل شخصی، نژادی یا قومیتی یا اگر کسی درست رفتار نمی‌کند، باید بدانید که این دیگر یک کشمکش نیست، بلکه تعرض است. سریع وارد عمل شده و موضوع را با رئیس بخش خود در میان بگذارید.

- اگر کنترل مشکل از دست شما خارج شده است، یا اگر مسئله بیش از حد حساس است که نمی‌توان با گفتگوی متقابل آن را حل کرد، بهتر است از یک واسطه کمک بگیرید. در این مرحله، حتماً رئیستان باید از جریان مطلع باشد. می‌توانید از یک شخص سوم در محل کار کمک بگیرید یا از یک مشاور متخصص استفاده کنید.

- همیشه همه کشمکش‌ها صرف شخص شما نیست. با خود فکر کنید شاید همکارتان روز بدی را گذرانده است یا اصلا مورد کشمکش شما نیستید تنها یک سوء‌تفاهم باعث این رفتار‌ها شده است و یا ... قبل از اینکه بخواهید، جوابی به او بدهید، کمی فکر کنید. خیلی وقت‌ها سکوت بهترین پاسخ است.

منبع: ساینس

کد خبر 243712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز