جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قاضی یک دادگاه در آمریکا شرکت های بزرگ سازنده سیگار را به خاطر توطئه برای فریب افکار عمومی گناهکار شناخت.

به گزارش سیتل تایمز قاضی گلدیس کسلر (Gladys Kessler) حکم خود را بر اساس قواین ضد شیادی صادر کرده است. این حکم شامل شرکت های فیلیپ موریس (Phillip Morris USA)  بریتیش امریکن توباکو (British American Tobacco)  آر جی رینالدز(R.J. Reynolds Tobacco)  براون اند ویلیامسون (Brown & Williamson) و لوریلارد توباکو (Lorillard Tobacco ) شده است.

قاضی مزبور که در حکم خود گفته است کشیدن سیگار باعث بیماری، رنج و مرگ است، قصد داشته این شرکت ها را جریمه هم بکند، ام به جای این کار آن ها را ملزم کرده تا برای جلوگیری از  شیادی و فریبکاری در آینده دست به اقدامات تصحیحی  بزنند.

در همین حال بی بی سی هم در گزارشی در همین باره اعلام کرد که در حکم دادگاه آمده است: علیرغم تشخیص داخلی این واقعیت (توسط شرکت ها)، متهمان برای چندین دهه به انکار، تحریف و حداقل جلوه دادن خطرات کشیدن سیگار ادامه دادند.

این حکم تقریبا یک دهه پس از آن که شرکت های سیگارسازی موافقت کردند 246 میلیارد دلار به ایالات مختلف پرداخت کنند صادر می شود. آن مبلغ برای پوشش دادن هزینه مراقبت های بهداشتی کسانی که به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات مبتلا شده بودند پرداخت شد. شرکت های مزبور اتهام کلاهبرداری و توطئه را که ابتدا توسط دولت کلینتون مطرح شده بود رد می کنند.

فعالان در زمینه مبارزه با سیگار نتیجه این دادگاه را به عنوان یک پیروزی مهم ستایش کردند.

کد خبر 2437

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز