همشهری آنلاین: کاوشگران دریافته‌اند که در جنوب شرق گرینلند بیش از ۱۰۰ میلیارد تن آب در زیر لایه‌ای برفی در عمق چهار تا ۴۸ متری از سطح زمین مدفون شده‌ است.

گرینلند

براساس گزارش لایو‌ساینس، محققان اعلام کرده‌اند این سفره برفی فضایی به وسعت بیش از 69 هزار کیلومتر مربع را پوشش داده‌است،‌مساحتی بزرگتر از ایالت ویرجینیای غربی در آمریکا. به گفته محققان دانشگاه یوتا، تا پیش از این دانشمندان درباره دانسته‌های خود درباره گرینلند و ساختار آن اطمینان داشتند،‌اما اکنون سیستم ذخیره‌سازی کاملا جدیدی در این منطقه کشف شده‌ است.

این کشف به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از سرنوشت آبهایی که به صورت سالانه از سطح این منطقه ذوب می‌شوند به دست آورند، پدیده‌ای که در افزایش سطح آب دریاها تاثیرگذار است. دانشمندان تاکنون بر این باور بودند که بیشترین بخش آب ناشی از ذوب برف و یخ این منطقه وارد اقیانوس‌ها می‌شود،‌اما اکنون دریافته‌اند که این آب در مخزنی پنهانی ذخیره می‌شود.

حجم آب پنهانی در زیر این سفره برفی به اندازه‌ای است که می‌تواند سطح آب دریاها را به اندازه 0.038 سانتیمتر افزایش دهد. گرینلند سالانه 0.076 سانتیمتر به سطح آب دریاها و اقیانوس‌های جهان می‌افزاید. هنوز سن دقیق آب‌های پنهان شده در زیر این منطقه مشخص نیست و دانشمندان نمی‌دانند که آیا این آب به آرامی وارد چرخه آب اقیاوس‌ها می‌شود یا نه.

این مخزن بزرگ در سال 2011 توسط محققان دانشگاه یوتا کشف شد و به گفته دانشمندان قطر زیاد لایه برفی عامل پنهان ماندن این مخزن آب بوده‌است. همچنین بسیاری از حفاری‌های اکتشافی در این منطقه از گرینلند انجام نمی‌گیرد زیرا در این منطقه قطر لایه‌های برف و یخ بسیار زیاد است و این لایه‌ها صدها‌هزار سال برروی یکدیگر متراکم و فشرده شده‌اند.

محققان برای کشف این مخزن از رادارهای نفوذی استفاده کردند و درنهایت وجود آن را با کمک حفاری به اثبات رساندند.

محققان می‌گویند گرینلند از سال 2003 تا به امروز سالانه بیش از 200 میلیون تن یخ و برف از دست داده‌است و صفحه یخی این منطقه زمانی که میانگین حرارت زمین 2 تا 7.2 درجه افزایش یابد،‌به کلی ذوب خواهد شد.

کد خبر 243538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز