همشهری آنلاین: یک بررسی نشان می‌دهد کودکانی که در ابتدای زندگی به سرعت افزایش وزن پیدا می‌کنند، با احتمال بیشتری ممکن است در دوران پیش از نوجوانی فشار خون بالا و سایر نشانه‌های مشکلات قلبی در آینده را بروز دهند.

weight

به گزارش رویترز دکتر مارک دی‌بوئر در این باره می‌گوید: "گرایشی طبیعی وجود در ابتدای زندگی  در روند رشد کودکان وجود دارد که با توجه به سرعت بیشتر بلند شدن طول قد و قامت نسبت به افزایش وزن، آنان لاغراندام‌تر شود."

اما نهایتا همه کودکان به نقطه‌ای می‌رسند که افزایش وزن آنها سرعت بیشتری پیدا می‌کند، و در نتیجه "شاخص توده بدنی" (BMI)- معیار وزن نسبت به قد- شروع به افزایش می‌کند. این نقطه را "بازجهش چربی" (adipose rebound) می‌نامند.

به گفته دی‌بوئر که در دانشگاه ویرجینیا در شارلوتزویل درباره چاقی کودکان تحقیق می‌کند، بازجهش چربی به طور معمول در حدود 4 تا 6 سالگی رخ می‌دهد.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که در سنین پایین‌تر از این حد شروع به افزایش وزن می‌کنند، با احتمال بیشتری در سنین بعدی چاق می‌شوند. نتایج این بررسی جدید به این نگرانی‌ها می‌افزاید.

دکتر استفن دانیل در این باره می‌گوید: "این تحقیق درک بهتری درباره تاثیری که این پدیده می‌تواند علاوه بر چاقی داشته باشد، فراهم می‌کند."

دانیلز که در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو ددر اورورا درباره پیشگیری از بیماری‌های قلبی تحقیق می‌کند، و رئیس بخش بیماری‌های اطفال است. نه او و نه دی‌بوئر در این بررسی جدید شرکت نداشته‌اند.

در این تحقیق جدید پژوهشگران به سرپرستی دکتر ساتومی کویاما از دانشگاه پزشکی دوکیو در توچیگی ژاپن 271 کودک متولد شده در فاصله سال‌های 1995 تا 1996 را مورد پیگیری قرار دادند.

وزن و قد این کودکان در حین چکاپ‌های سلامت نوزادان دست کم سالی یکبار تا 12 سالگی و بعد در معاینات جسمی در مدرسه اندازه‌گیری شد.

این پژوهشگران با بررسی الگوی رشد هر کودک، زمانی را که کودکان به پایین‌ترین میزان BMI خود رسیده بودند یعنی سن آغاز بازجهش چربی را تعیین کردند.

گروه کویاما دریافتند که هر چه پسران و دختران زودتر به این نقطه عطف برسند، در 12 سالگی وزن بیشتری خواهند داشت.

دانیلز درباره این یافته‌ها می‌گوید: "پزشکان باید شاخص توده بدنی کودکان را پیگیری کنند و کودکانی را در مسیر چاق شدن بیشتر قرار دارند، بیابند."

اما به گفته او والدین و متخصصان اطفال نمی‌توانند دقیقا هنگام بازجهش چربی را تعیین کنند. و همچنین روشن نیست که چگونه می‌توان از وقوع زودرس این پدیده جلوگیری کرد.

دی‌بوئر در این باره می‌گوید: "احتمال قوی وجود دارد که این کودکان دارای زمینه‌ ژنتیکی باشند که که باعث می‌شود با احتمال بیشتری هم به طور زودرس بازجهش چربی داشته باشند و هم زودتر در زندگی دچار نشانگان متابولیک شوند."

نشانگان متابولیک شامل مجموعه‌ای از عوامل خطرساز مانند فشار خون بالا است که به بیماری قلبی مرتبط است.

دانیلز می‌گوید: "پیامی که در حال حاضر می‌توان داد هنوز کلی است، متخصصان اطفال و پزشکان خانواده‌ای که باید به خانواده‌ها توصیه کنند رژیم غذایی سالم و فرصت‌هایی برای فعالیت جسمی برای کودکان فراهم بیاورند."

کد خبر 243509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز