گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: افزایش تولید و عرضه مواد غذایی و تشدید رقابت در بازار موجب شده تا فعالان صنفی و برخی کارشناسان از شکست قیمت این اقلام تا پایان امسال خبر دهند.

با وجود تغییر نگرش مصرف‌کنندگان و تداوم آرامش و ثبات بازار مقاومت برخی تولید‌کنندگان وعرضه‌کنندگان مواد غذایی و نبود نظارت بر بازار موجب شده است تا مردم آثار مثبت بهبود نسبی شرایط اقتصادی در شکست قیمت این اقلام را شاهد نباشند.گرچه فعالان صنفی و برخی کارشناسان چسبندگی قیمت‌ها به بالا و تداوم عرضه برخی اقلام به نرخ‌های گران قبلی در بازار مصرف را ازجمله عوامل مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها قلمداد می‌کنند معتقدند با افزایش عرضه و تشدید رقابت کاهش قیمت اقلام خوراکی در آینده نزدیک قطعی است.

روند مثبت کاهش قیمت‌ها

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و دبیرکل سابق انجمن صنفی صنایع غذایی گرچه بر تأثیر مشکلات نقل و انتقال ارز و گشایش اعتبار بر افزایش هزینه تمام‌شده و کاهش تولید این محصولات تأکید می‌کند اما معتقد است، قیمت بسیاری از محصولات غذایی طی 2‌ماه گذشته ثابت مانده و از آنجا که ثبات پیش شرط کاهش قیمت است، شکست قیمت این اقلام تا پایان امسال قطعی خواهد بود.

به گفته علی موحد هنوز اتفاق چشمگیری در بخش تولید و عرضه شکل نگرفته تا قیمت‌ها به یکباره کاهش یابد اما با توجه به آرامش حاکم بر بازار پس از تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به تأمین مواد غذایی و افزایش رقابت در تولید و عرضه این محصولات اکنون کمبودی در بازار احساس نمی‌شود که این امر زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد.

به اعتقاد وی شکست قیمت همه محصولات غذایی تا پایان امسال قطعی است و این کاهش قیمت ابتدا در برخی اقلام مانند روغن نباتی که دولت حساسیت بیشتری نسبت به تأمین و عرضه آن دارد صورت گرفته و به تدریج به سایر اقلام مانند کنسرو کمپوت و... سرایت خواهد کرد. همچنین با آغاز به‌کار کمیته‌ای در اتاق بازرگانی، برخی موانع کنونی نقل و انتقال ارز در بخش غذا و دارومرتفع می‌شود که بر افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مؤثر خواهد بود.

شکست قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است

معاون پیشین بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گرچه تأکید می‌کند که نمی‌توان زمان مشخصی را برای کاهش قیمت مواد غذایی اعلام کرد، معتقد است، شکست قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی طی چند‌ماه آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به گفته محمد علی ضیغمی با توجه به مشکلات نقل و انتقال ارز، فرایند کاهش قیمت‌ها در محصولات تولید داخل، مونتاژی و وارداتی متفاوت خواهد بود اما این روند کاهش قیمت در اقلامی که پیش از این در اولویت‌های تأمین ارز دولتی نبوده و با ارز آزاد تأمین شده است، زودتر محقق خواهد شد.

وی تداوم عرضه بسیاری از کالاها در سطح بازار با قیمت‌های درج شده قبلی را یکی دیگر از موانع شکست قیمت‌ها تلقی کرده و معتقد است، کاهش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند مرغ و تخم مرغ به‌دلیل تأمین نهاده‌های ارزان قیمت بیشتر خواهد بود.

کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ

مواد پروتئینی از دیگر اقلامی است که طی 2‌ماه گذشته کمترین نوسان قیمت را تجربه کرده است و اکنون فعالان صنفی از رفع نگرانی تأمین و سیر نزولی قیمت نهاده‌های تولید مرغ، تخم‌مرغ و تأثیر آن بر افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند.
همایون دارابی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه اکنون به اندازه کافی نهاده خوراک طیور شامل ذرت و سویا در بازار موجود بوده و هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: این امر موجب کاهش هزینه تمام‌شده و افزایش تولید شده و سیر نزولی قیمت گوشت مرغ در چند‌ماه آینده را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز از کاهش ۲۰درصدی قیمت نهاده‌های طیور و تسهیل تأمین آن خبر داده و به فارس گفت: اکنون قیمت هر کیلو ذرت از 1200به 750تا830 وسویا از 2هزار به 1720تا 1750تومان کاهش یافته است. به اعتقاد ناصر نبی، اکنون کشورهای صادرکننده اعتمادکرده‌ و حتی با تلفن محصول ارسال می‌کنند با این شرایط قطعا کاهش قیمت نهاده باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

کد خبر 243499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز