همشهری آنلاین: رئیس کمیته روابط پارلمان اروپا در مجلس درباره دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت محمدجواد لاریجانی، مشاور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه، با این ملاقات موافقت کرده بود اما مجلس مخالف این دیدار بود.

جلالی مجلس

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه اول دی) در پاسخ به تذکر دو نفر از نمایندگان در این رابطه اظهار کرد: از همکاران که حساسیت به جایی دارند تشکر می‌کنم اما با توجه به اینکه مطالب مختلفی در رسانه‌ها مطرح شده و شاید ذهن‌ها را مشوش کرده باشد مطالبی را برای روشنگری عرض می‌کنم.

وی افزود: آخرین سفری که گروه ایرانی روابط به پارلمان اروپا داشت حدود شش سال پیش بود و از آن پس هر ساله قرار بود سفر رفت و برگشتی داشته باشیم. همچنین در پارلمان اروپا به دلیل اهمیت جمهوری اسلامی ایران، گروه خاصی برای روابط با ایران تشکیل شد در حالی که در پارلمان اروپا برای بسیاری از کشورها گروه روابط وجود ندارد و آنها به شکل منطقه‌ای با برخی از کشورها رابطه دارند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: در طول شش سال گذشته گروه روابط با ایران در پارلمان اروپا مرتبا شرایطی را برای حضور در ایران می‌گذاشتند اما همواره شخص آقای لاریجانی(رئیس مجلس) به ما می‌گفت که هیچ پیش‌شرطی برای سفری نمی‌پذیریم و ما هم این را اعلام می‌کردیم البته برخی اوقات هم برخی نارسایی‌ها از طرف ما وجود داشت تا اینکه در بهمن سال گذشته آنها می‌خواستند به ایران بیایند و هر بار که می‌خواستند بیایند صهیونیستها و نمایندگان افراطی آمریکا بودند که آنها را از سفر به ایران باز می‌داشتند.

جلالی خاطرنشان کرد: به دلیل خلأیی که ما در پارلمان اروپا داریم این پارلمان جولانگاه سازمان منافقین، ضد انقلاب و اپوزیسیون شده که مرتب در پارلمان اروپا حضور دارند ولی متاسفانه حضور جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا بسیار کم است.

وی ادامه داد: گروه روابط با پارلمان ایران بیشترین علاقمندی را به ایران و فرهنگ و تمدن ایران دارند و خانم کرومبرگ که رییس هیات است، هنگامی که مریم رجوی در پارلمان اروپا حضور می‌یابد بلافاصله مخالفت می‌کند و بیانیه می‌دهد.

رئیس کمیته روابط پارلمان اروپا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مورد این سفر هم وزارت خارجه به ما گفت که اینها پیش‌شرطی ندارند. ما برای آخرین هماهنگی جلسه‌ای ترتیب دادیم، مدیر کل اروپای وزارت خارجه در این جلسه شرکت کرد، از دبیرخانه شورای امنیت ملی کسی حضور نیافت و از وزارت اطلاعات هم بعد از این که به وزیر و معاون او اطلاع دادیم دو نفر از نیروهایشان حضور داشتند. از مجلس هم من و آقای بروجردی برای هماهنگی آخرین برنامه به جلسه رفتیم تا ببینیم آنها پیش‌شرطی دارند یا خیر.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورد شد: در این جلسه مدیر کل وزارت خارجه گفت اخیرا سوسیالیست‌های اروپا به ایران آمدند و با دکتر محمد جواد لاریجانی دیدار کردند و خواستار این شدند که در سفر پارلمان اروپا با این دو نفر ملاقات کنند و ایشان هم برای ملاقات با آنها موافقت کردند. ما قبل از این مخالفت کردیم و گفتیم که به عنوان مجلس با هر گونه ملاقاتی با کسانی غیر از مسئولین جمهوری اسلامی مخالفیم و دلیلش این است که آنها حرف‌های اپوزیسیون را زیاد شنیده‌اند یک بار هم حرف‌های خود ما را بشنوند.

وی تصریح کرد: من با آقای محمدجواد لاریجانی تماس گرفتم و از ایشان پرسیدم شما چنین قولی داده‌اید؟ ایشان گفت من قول دادم به این دلیل که این افراد که در کشور جرمی مرتکب شده‌اند، محاکمه شده و مدت مجازاتشان را کشیده‌اند پس ما چه چیزی داریم مخفی کنیم پس اینها با هر کس می‌خواهند ملاقات کنند، ملاقات کنند. مگر در جمهوری اسلامی ایران چیزی برای پنهان کردن داریم. ما به عنوان قوه قضاییه موافق هستیم. ضمنا ایشان گفتند که این افراد آزاد هستند(نسرین ستوده و جعفر پناهی) چطور می‌شود که به هیات اروپایی گفت که با آنها ملاقات نکنند؟ البته آقای لاریجانی گفتند چون آنها مهمان مجلس هستند، هر چه شما نظر بدهید به همان عمل می‌کنیم. من هم تاکید کردم که مجلس با هر ملاقاتی خارج از برنامه مخالف است.

جلالی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: من همچنین در این جلسه گفتم اگر آنها ملاقات کنند و جایزه ساخاروف را بدهند چه می‌شود؟ مدیر کل وزارت خارجه گفت: این امکان وجود ندارد زیرا جایزه ساخاروف از سوی رئیس پارلمان اروپا در پارلمان اروپا و با تشریفات خاصی داده شود. لذا به عنوان وزارت خارجه می‌گوییم اینها به هیچ وجه جایزه را نمی‌دهند. من این شبهه را مطرح کردم که با توجه به اینکه آنها آزاد هستند اگر در یک سفارتخانه خارجی ملاقات کنند، چه می‌شود؟ آقای بروجردی مطرح کردند وزارت اطلاعات تمهیدی کند که این اتفاق نیفتد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: وقتی اعضای پارلمان اروپا به ایران آمدند طبق روال معمول برنامه در اختیار خودشان بود آنها به سفارت یونان رفتند زیرا یونان رئیس پارلمان اروپاست. و سفرای اروپایی را به همراه اینها برای هماهنگی برنامه‌ها دعوت کرده بود.

جلالی در پایان گفت: این عمل خلاف عرف دیپلماتیک است. مجلس همه اقداماتش را انجام داد. در حدی که می‌توانست شبهاتی را مطرح کرد و جواب گرفت و فکر می‌کنم جای کوتاهی نگذاشتیم.

کد خبر 243411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز