گروه شهری: خسارات ناشی از انتشار آلاینده‌ها و تهدیدی که از این بابت سلامت شهروندان را هدف گرفته باعث شده تا شورای اسلامی شهر تهران از ۷سال پیش تا‌کنون به‌دنبال یافتن راه‌حل، کار انتقال اصناف آلاینده به خارج ازمحدوده شهرها را در دستور کار خود قرار دهد.

مصوباتی نظیر ساماندهی مراکز خطرناک شیمیایی، سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های صنفی خدماتی به‌منظور انتقال مشاغل آلاینده و طرح جامع ساماندهی صنایع و صنوف ازجمله اقداماتی است که از سوی شورای شهر به انجام رسیده است.از سوی دیگر شهرداری تهران در قالب برنامه 5ساله اول و دوم خود، کار انتقال صنایع آلاینده را در دستور کار خود قرار داده است. 

در این‌باره رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری بسیار امیدوار است که با درنظر گرفتن نگرانی‌های شورای شهر چهارم برای سلامت و ایمنی زندگی شهروندان تا قبل از پایان برنامه 5ساله دوم شهرداری کار ساماندهی صنوف آلاینده در شهر به پایان برسد.

محمد حقانی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز با اشاره به‌وجود اصناف گسترده در تهران ضمن تأکید بر لزوم ساماندهی این صنوف با مشارکت مردم و اصناف از شهرداری تهران خواست تا با فراهم کردن بسترهای لازم از نظر میزان امکانات، تسهیلات مورد نیاز و خدمات مناسب نظیر تأمین انرژی و... فضاهای مناسب کسب و کار صنوف درخارج شهر را میسر سازد.

بنابراین گزارش، شورای اسلامی شهر تهران در اواخر دوره سوم خود سعی کرد با طبقه بندی اصناف به 3بخش قرمز (صنایع آلاینده) زرد (صنایعی که با انجام برخی اصلاحات می‌توان از آلایندگی آن کاست) و سبز (صنایع پاک که فعالیتشان در سطح شهر خالی از اشکال است) به معرفی استانداردهای لازم برای واحدهای صنفی بپردازد.

براساس این مصوبه 139 اتحادیه و 191رسته شغلی در گروه قرمز، 28 اتحادیه و 100رسته درگروه زرد و 40 اتحادیه و 416رسته در گروه سبز دسته بندی شد. رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با همشهری از نهادها و سازمان‌های تأمین‌کننده زمین در خارج از محدوده شهر تهران سخن گفت که درصورت واگذاری زمین مناسب، شهرداری تهران را در فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر یاری خواهند کرد.

وی عملکرد شهرداری تهران را در انتقال برخی صنوف آلاینده به خارج شهر خیلی موفقیت آمیز ارزیابی نکرد و گفت: اگر چنانچه شهرداری تهران در اجرای تکالیفش در این‌باره محدودیتی داشته باشد می‌تواند به شورای شهر منتقل کند و شورا در این‌باره از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. حافظی در عین حال بابت اقدامات انجام شده در این حوزه از شهرداری تشکر کرد.

وی همچنین به راه‌اندازی مجتمع‌های صنفی خدماتی در کیلومتر 15جاده خاوران با 162هکتار مساحت و 1164کارگاه، مجتمع تالاب بهرام در جاده خاوران به مساحت 65کیلومتر و 1015کارگاه، مجتمع جاده ورامین خاورشهر به مساحت 26هکتار و 400کارگاه، مجتمع چاردانگه با 146هکتار مساحت و یا مجتمعی برای شیمیایی فروشان در زمینی به مساحت بیش از 2هکتار اشاره کرد که انواع صنوف اعم از چوب کاران، مبل سازان، آلومینیوم‌کاران، فلزکاران، درودگران، سنگ‌تراشان، صنوف مرتبط با اجاق گاز، بخاری، صنعت پوشاک یا فروشندگان مواد شیمیایی در آن حضور دارند.

این کار از نظر رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نقش مؤثری در کاهش آلایندگی آب‌های زیر زمینی و خاک خواهد داشت. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین از لزوم انتقال اوراق‌کنندگان خودرو در منطقه جنوب میدان شوش به خارج شهر سخن گفت و افزود: تأکید شورای شهر این است که آنها حداکثر تا 6ماهه نخست سال93 از شهر خارج شوند. مؤسسات حمل‌ونقل کالا و بار، تعمیرگاه‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل نیز از نظر حافظی مزاحمت‌های زیادی برای شهروندان دارند که باید از شهر خارج شوند.

انتقال مراکز خرید و فروش خودرو به آراد کوه

رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از جدیت کار ساماندهی اتحادیه‌های حمل‌ونقل بار و مراکز خرید و فروش خودرو سخن گفت که قرار است در زمینی به مساحت 300هکتار در نزدیکی آراد کوه صورت بگیرد. بنابراین گزارش، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران همچنین از خروج واحدهای آبکاری صنعتی از شهر تهران خبر داد. وی همچنین از پاکسازی و انتقال کامل شیمیایی‌فروشان از خیابان ناصر خسرو تا پایان سال92 سخن گفت و افزود: این امر با جدیت دنبال می‌شود و درصورت مقاومت واحدهای متخلف پلمب خواهند شد. یکی دیگر از مشاغلی که سبب مزاحمت برای شهروندان می‌شود مربوط به افرادی است که به‌طور غیرقانونی اقدام به سد معبر درمحلات و مناطق به اسم نمایشگاه خودرو می‌کنند به همین دلیل به گفته رضا قدیمی شهرداری تهران در 5 مرکز شهید دوران، خاوران، چیتگر، شهید سعیدی و شهید رجایی مراکزی را به همین منظور راه‌اندازی کرده است. از سوی دیگر وی از توافق با مسئولان اتحادیه صنف کفش ماشینی و دست دوز، لیتوگرافی، صحافی، صندلی سازان خودرو، کشبافان، گلسازان و کلاه آتش‌نشانی درباره انتقال از نقاط مرکزی شهر تهران خبرداد.

کد خبر 243359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز