مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۳ میلادی بستر اتفاقات مهمی در زمینه زیست محیطی بود. کاهش میزان تولید کربن توسط انسان، مصرف بهینه انرژی، تغییر چشمگیر در منابع تولید ان‍رژی و جایگزینی منابع جدید، تامین انرژی به جای سوخت فسیلی، مهندسی قاره‌ای و تبعات فاجعه فوکوشیما عمده‌ترین رخدادها در این زمینه بود.

مهم‌ترین رویدادهای زیست محیطی سال ۲۰۱۳

به گزارش ایرنا رسانه‌های مختلف در جهان رویدادهای متفاوتی را دراین زمینه معرفی کردند اما برخی از مهم‌ترین وقایع زیست محیطی امسال که در اکثر این رسانه مطرح شده عبارت است از:

• شانس دیگری برای محافظت از آب و هوا

آخرین اطلاعات به دست آمده از شرایط جوی کره زمین بیانگر این واقعیت است که روند گرم شدن زمین نزولی شده و کندتر از حد مورد انتظار پیش می‌رود. این تغییر مهم، شانس دیگری را برای اجتناب از اثرات سوء گرم شدن آب و هوا فراهم کرده است.

• اولین نشانه از کاهش تولید کربن توسط انسان

روند رو به رشد تولید جهانی کربن در سال 2012 به اوج خود رسید و زنگ خطر افزایش بی‌رویه آن را در جو کره زمین به صدا درآورد. خوشبختانه در سال 2013 میلادی این روند صعودی معکوس شد و روزنه‌های امید را پیش روی نسل‌های آینده باز کرد.

• افزایش استفاده از منابع تجدیدپذیر، نویدبخش بهبود آب‌ و هوا

استفاده از انرژی سبز، سریع‌تر از هر منبع تامین انرژی دیگری رو به رشد است و انتظار می‌رود ظرف سه سال آینده جایگزین بنزین شود. البته برای اجتناب از تجاوز افزایش دمای زمین از 2 درجه سانتی‌گراد و خطرساز شدن این افزایش دما، تدابیر متعددی باید اتخاذ شود.

• بازمهندسی زمین: طرح‌های عظیم جغرافیایی

صرف نظر از تمام اخبار خوبی که در مورد بهبود وضعیت محیط زیست به گوش می‌رسد، احتمالاً برای اجتناب از اثرات مخرب تغییر آب و هوا، اجرای طرح‌های عظیم در مقیاس قاره‌ای ضروری است. در سال 2013 آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای شروع این طرح‌ها آغاز شد.

• ورود آب‌های آلوده به رادیواکتیو فوکوشیما به دریا

نشت چندین باره آب‌های آلوده به رادیواکتیو از سایت هسته‌ای فوکوشیما دایچی در طول دو سال گذشته، باعث طرح این پرسش شد که چگونه باید این آب‌های آلوده را مدیریت کرد. یک راه حل رادیکالی که در سال 2013 مطرح شد، این بود که مواد رادیواکتیو آب‌های فوکوشیما تا حد ممکن با استفاده از فیلتر تصفیه شده و مابقی آن در اقیانوس آرام، رها شود.

• تلاش برای پاکسازی هوای پکن

پایتخت چین، آلودگی بی‌سابقه‌ای را در ماه ژانویه 2013 تجربه کرد. پس از این واقعه، دولت چین از اتخاذ تدابیر فوق‌العاده برای پاکسازی هوای پکن خبر داد. با وجود این که اجرای تدابیر مذکور امکان‌پذیر است، بر اساس مطالعات انجام شده، مدت زمانی بسیار طولانی برای اثرگذاری این تدابیر نیاز است.

• ردپای 5000 ساله انسان مدرن بر کره زمین

همه محققان اتفاق نظر دارند که آخرین دوران زمین‌شناختی، با حضور فعال انسان شکل گرفته است، اما زمان دقیق آغاز این دوران چه وقتی بوده است؟ در سال 2013 تحقیقاتی انجام شد که پرده از این راز برمی‌دارد.

• آتشفشان مدفون زیر یخ‌های قطب جنوب

برای اولین بار، یک آتشفشان فعال در زیر یخ‌های قطب جنوب و در منطقه غربی آن شناسایی شد. گرمای ناشی از این آتشفشان فعال می‌تواند روند ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب را تسریع کند.

کد خبر 243351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز