جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست فصلی ماه ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون نتیجه در وین پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به وین، این نشست از روز دوشنبه هفته جاری برای بررسی موضوع بودجه سالانه‌ی آژانس، گزارش اجرای پادمان توسط اعضای شورای حکام و گزارش مدیرکل آژانس درباره‌ی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران برگزار شد.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست دو مساله به نتیجه نرسید، موضوع ایران و مساله‌ی بودجه. بررسی بودجه سالانه‌ی آژانس به دلیل درخواست برای افزایش بسیار زیاد بودجه حتی فراتر از تورم بین‌المللی به جلسه‌ی بعدی شورای حکام موکول شد. این درخواست مورد اجماع اعضا قرار نگرفت.

البرداعی همچنین با اشاره به درخواست‌ها برای پاسخ ایران به مسایل باقی مانده در آژانس و نیز اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت اظهار داشت که در این مساله نیز نتیجه‌ای به دست نیامد.

وی در حالی در پایان نشست ماه ژوئن شورای حکام در جمع خبرنگاران حاضر شد که هوای شهر مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارانی بود.

البرادعی در هفته‌های گذشته اظهاراتی واقع‌بینانه را بیان کرده بود که با مخالفت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مواجه شد.

تردیدها و دوگانگی اظهارات وی در برخورد با مساله‌ی هسته‌یی ایران بی‌شباهت با هوای بهاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (وین) نیست.

البرادعی در ارزیابی نهایی‌اش از این نشست به طور کامل به موضوع ایران پرداخت و اظهار داشت: ایران به درخواست‌های آژانس برای همکاری شفاف‌ساز بیشتر و نیز تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی عمل نکرده است.

وی گفت: ایران سانتریفیوژهای بیشتری را راه اندازی کرده است.

البرادعی مجددا بر ایده‌ی "تایم اوت" خود تاکید کرد و گفت که بهتر است زمان کوتاهی مثلا شش هفته یا بیشتر ایران فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را متوقف کند و شورای امنیت اجرای قطعنامه‌ها علیه ایران را.

در این نشست همچنین البرادعی پیشنهاد ایجاد بانک بین‌المللی سوخت هسته‌یی را در چارچوبی وسیع‌تر مطرح ساخت که با مخالفت کشورهای در حال توسعه عضو شورای حکام مواجه گشت.

این کشورها بر این اعتقادند که این پیشنهاد بیش از هر چیز بر اساس منافع کشورهای دارای چرخه سوخت و تکنولوژی پیشرفته‌ی هسته‌یی استوار است و تضمینی الزام‌آور برای دسترسی کشورهای درحال توسعه و نیازمند به سوخت هسته‌یی در این پیشنهاد وجود ندارد.

پیشنهاد البرادعی در 90 صفحه تهیه شده است که در آن علاوه بر پیشنهاد وی ایده‌های دیگری که در سال‌های گذشته دراین باره مطرح شده است را نیز شامل می‌شود.

قرار بود این پیشنهاد بر روی سایت آژانس برای بررسی عمومی قرار داده شود که با مخالفت ایران و کشورهایی دیگر مواجه شد.

واکنش نماینده‌ آمریکا

نماینده‌ آمریکا در آژانس پس از آن که دکتر سلطانیه با خبرنگاران سخن گفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و قصور ایران در عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت را و عدم تعلیق را غیرقابل قبول عنوان کرد.

نماینده دایم ایران در آژانس نیز با اشاره به پیشنهاد مدیرکل آژانس برای طرح عمومی پیشنهاد تشکیل بانک سوخت هسته‌یی بین‌المللی به خبرنگار ایسنا گفت: ایران و برخی دیگر از کشورهای گروه 77 و نم با قرار گرفتن پیشنهاد 90 صفحه‌ای مدیرکل آژانس به دلیل مشکلات و فقدان تضمین الزام‌آور عمومی و بین‌المللی برای تامین سوخت هسته‌یی بر روی سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت کردند.

اظهارات دکتر علی اصغر سلطانیه

دکتر علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: تلاش‌ها برای این مساله هفت سال پیش هم به شکست منجرشده است. برخی کشورهای اروپایی عضو شورای حکام خواهان قرار گرفتن این پیشنهاد در اخبار عمومی آژانس بودند که ایران و برخی دیگر از کشورهای گروه 77 و نم با قرار گرفتن این پیشنهاد 90 صفحه‌ای مدیر کل آژانس به دلیل مشکلات و فقدان تضمین الزام‌آور عمومی و بین‌المللی برای تامین سوخت هسته‌یی بر روی سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت کردند.

سلطانیه ادامه داد: با توجه به ابعاد فنی، حقوقی، اقتصادی و امنیتی و سیاسی چرخه سوخت این پیشنهاد به بررسی بیشتری نیاز دارد.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند مانع انتخاب نوع انرژی از سوی کشورهای استفاده کننده شود.

سلطانیه اظهار داشت که ایران صریحا با قرار دادن این پیشنهاد بر روی سایت آژانس مخالف است.

نماینده ایران در آژانس در نشست شورای حکام نیز به تشریح آخرین مواضع هسته‌یی کشورمان پرداخت و با اشاره به پرونده هسته‌یی کشورمان گفت: درگیر شدن شورای امنیت در این موضوع کاملا فنی که به آژانس تعلق دارد، نه تنها به حل و فصل موضوع کمکی نکرده بلکه بر عکس منجر به پیچیده‌تر شدن بیشتر موضوع شده است.

نماینده ایران در آژانس افزود: مسیر درست حل مسایل هسته‌یی از طریق گفت‌وگو و مذاکره بدون پیش شرط است.

وی خاطر نشان کرد: تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی تحت نظارت کامل پادمان آژانس بوده و همچنان بازرسان بر آن نظارت مستمر دارند.

البرادعی؛ گفت‌وگو و مذاکراه

البرادعی پس از پایان چهارمین روز از نشست شورای حکام که به بررسی موضوع ایران پرداخت، گفت: ایران قادر به انجام غنی سازی اورانیوم شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به وین، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: من راهی جز گفت‌وگو و مذاکراه برای حل مساله‌ی هسته‌یی ایران نمی‌شناسم.

وی گفت: من با لاریجانی و سولانا در تماس هستم و فکر می‌کنم تنها از طریق مذاکره می توان این مساله را حل کرد.

وی با بیان این که ایران همکاری‌هایش با آژانس را در چارچوب پادمان ادامه داده است، در عین حال اظهار داشت: ایران به درخواست شواری امنیت برای تعلیق غنی‌سازی و نیز انجام اقدامات شفاف‌ساز بیشتر طبق پروتکل الحاقی عمل نکرده است.

وی خاطر نشان کرد که باید از به وجود آمدن شرایط و زمینه‌هایی که وضعیت را به تقابل می‌کشاند جلوگیری کرد.

وی گفت: ایران به افزایش توانمندی فنی‌اش در غنی‌سازی ادامه می‌دهد اما امکان تحقیقات بیشتر در این خصوص برای آژانس وجود ندارد.

وی گفت: مهم است که ما نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی ایران با توجه به اقدامات بعدی جامعه بین‌الملل اطمینان داشته باشیم.

مدیر کل آژانس اظهار داشت: خیلی خوب خواهد بود اگر ایران امروز کار ساخت و نصب سانتریفیوژها در نطنز را متوقف سازد.

وی یک بار دیگر ایده‌ی "تایم اوت" را تکرار کرد و گفت: من فکر می‌کنم هر دو مسیر یعنی غنی‌سازی در نطنز و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت (علیه ایران) برای شروع مذاکرات متوقف شود.

گفتگوی نماینده دایم ایران در آژانس با خبرنگاران

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز پنجشنبه نیز در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس پادمان جامع ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به وین، دکتر علی اصغر سلطانیه با بیان این مطلب که دور جدیدی از گفت‌وگوها میان دکتر لاریجانی و سولانا آغاز شده است گفت: این گفت‌وگوها سازنده است و مقدمات ملاقات بعدی طرفین فراهم شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که نماینده‌ی آلمان در آژانس روز چهارشنبه اعلام کردند که اگر ایران به سوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد این تصور برای ما خواهد بود که اهداف ایران صلح‌آمیز است گفت: تصور نمی‌کنم چنین منظوری داشته است؛ با این حال ما معتقدیم سوالات اصلی فنی آژانس درباره‌ی ایران حل شده است و سوالات باقی مانده فراتر از چارچوب پادمان است.

وی ادامه داد: اگر پرونده‌ی ایران به آژانس بازگردد ایران به سوالات باقی مانده نیز پاسخ خواهد داد.

سلطانیه با بیان این‌که باید اعتماد از دست رفته برای ایران از سوی آژانس بازگردانده شود افزود: ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

وی اظهار داشت: آنها باید در مذاکرات با ایران اراده سیاسی خود را برای حل مساله نشان دهند.

به گزارش ایسنا، نماینده‌ی دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این واقعیت که ایران به فن آوری صلح‌آمیز هسته‌یی دست یافته است را باید پذیرفت.

وی ادامه داد: این واقعیتی است که بازرسان آژانس با بیش از دو هزار ساعت بازرسی به آن رسیده‌اند.

سلطانیه با بیان این که ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را تعلیق نخواهد کرد گفت: واقعیت این است که ایران به همکاری خود با آژانس و بازرسان در نطنز ادامه داده است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: واکنش به قطعنامه‌های شورای امنیت موضوعی است که بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی و دولت پس از ارجاع پرونده‌ی ایران به شورای امنیت اتخاذ شده است.

سلطانیه خاطر نشان کرد: ایران تا قبل از آن که موضوع‌اش به شورای امنیت گزارش شود پروتکل الحاقی را در چارچوب همکاری‌های داوطلبانه اجرا می‌کرد.

نماینده ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که هر قطعنامه و هرعملی با عکس‌العمل شدید ایران رو به رو خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر دامنه‌ی ارایه اطلاعات از سوی ایران محدود شده است به خاطر اعمال فشاری است که برخی کشورها می‌آورند.

وی اظهار داشت: اقدامات واکنشی ایران به روند تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران کمترین واکنشی است که ایران انجام داده است.

سلطانیه گفت: همکاری کامل ایران در چارچوب پادمان با آژانس باید برای آنها که به دنبال مقابله هستند مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ایران برای ابهام‌زدایی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش آماده است.

سلطانیه نسبت به یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز در حل مساله‌ی هسته‌یی در دور جدید مذاکرات لاریجانی و سولانا ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 24326

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز