گروه ادب و هنر: یکی دو سالی می‌شود آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال با مناسبت‌های مذهبی دهه آخر‌ ماه صفر همزمان شده است.

شب یلدا

یلدا فرصتی است مناسب برای رادیو و تلویزیون تا شنوندگان و بینندگانی را که سرمای آغاز زمستان را با خانه‌نشینی آیینی سپری می‌کنند مهمان برنامه‌های خود کنند. امسال هم شبکه‌های مختلف این مهم را فراموش نکرده‌اند و البته نزدیکی با اربعین حسینی باعث شده است برنامه‌های یلدای امسال رنگ و بویی متفاوت‌تر داشته باشند. از شواهد و قرائن و اخبار چنین به‌نظر می‌رسد که برنامه‌سازان جام‌جم قصد دارند امشب یک یلدایی معنوی‌تر برای مخاطبان خود رقم بزنند.

یک و تهران در برهوت؛ 4تکرار

در میان سراسری‌ها، شبکه‌های تهران و یک را باید از گود رقابت کنار گذاشت. شبکه تهران ویژه‌برنامه‌ای برای شب یلدا ندارد و به پخش فیلم تلویزیونی «یک روز به‌یادماندنی» با بازی حمید لولایی و مهران غفوریان بسنده کرده است. این فیلم با ته‌مایه‌های طنز ساعت 20:45 امشب پخش می‌شود. شبکه یک هم جمعه‌شب ویژه‌برنامه «شب چره» را به آنتن سپرد و برای امروز برنامه ویژه‌ای ندارد. دیگر شبکه‌ها اما لااقل در ظاهر تلاش کرده‌اند برنامه‌های یلدایی را از قلم نیندازند. مثلا شبکه4 امشب قرار است ویژه‌برنامه شب یلدای سال گذشته را تکرار کند. «سبز، سرخ، شیرین» به تهیه‌کنندگی حسین مسافرآستانه امسال هم پخش می‌شود تا شبکه فرهیختگان هر چند تکراری اما برنامه‌ای یلدایی را در کنداکتور پخش بگنجاند.

برف می‌باره و زنده باد زندگی در3 و 2

گروه اجتماعی شبکه3 پخش ویژه‌برنامه «برف می‌باره» را در دستور کار دارد. در این برنامه علی ضیا با هنرمندان، ورزشکاران و خانواده‌های آنها درباره خاطرات شب یلدا و فلسفه صله رحم گفت‌وگو خواهد کرد. قرار است در بخشی از برنامه هم ارتباط مستقیم با کربلای معلی برقرار شود که در آستانه اربعین حسینی حال و هوایی عاشورایی دارد. برف می‌باره در آخرین شب پاییز مهمان محفل ایرانیان است. این برنامه ساعت۲۳ آغاز می‌شود و پخش آن تا ساعت۲ بامداد ادامه می‌یابد. جهانبخش درباره ترانه‌ای که برای این برنامه خوانده گفته است: امیدوارم با خواندن تیتراژ برنامه شب یلدای شبکه3 سیما، شروعی باثبات در تلویزیون داشته باشم. او البته این را هم گفته که تیتراژ برنامه با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی حال وهوایی متناسب با این ایام دارد. برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه2 هم ساعت۲۳ با اجرای محمدجعفر خسروی روی آنتن می‌رود البته با حال و هوای یلدایی.

شبکه‌های جوان‌تر و فعال‌تر

اگر سال تاسیس شبکه‌های تلویزیون را مرور کنیم باید بپذیریم برون‌مرزی‌ها و آموزش و البته نسیم جوان‌ترین‌ها هستند. این شبکه‌ها اما فعال ظاهر شده‌اند تا یلدایی خوب برای مخاطبان فراهم کنند. در شبکه آموزش اهالی برنامه «رادیوهفت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی منصور ضابطیان برنامه‌ای ویژه تدارک دیده‌اند. این برنامه امشب مثل همیشه ساعت۲۳ روی آنتن می‌رود و به خاطره‌گویی رزمندگان و هنرمندان اختصاص دارد. شبکه جام‌جم قرار است در شب یلدا ویژه‌برنامه‌ای با اجرای حسین رفیعی و امیر احمدی پخش کند. این برنامه ساعت22:30 آغاز می‌شود و تا نیمه‌شب با مخاطبان همراه خواهد بود. شبکه نوپای نسیم هم یک ویژه‌برنامه برای شب یلدای امسال تدارک دیده است؛ «نسیم یلدایی» امشب با اجرای محمدرضا علیمردانی ساعت22 روی آنتن می‌رود و قرار است بهنوش بختیاری، سیدجواد هاشمی، امیر غفارمنش و لاله صبوری مهمانان آن باشند.

صدای یلدا

اهالی رادیو هم برای امشب برنامه‌هایی متفاوت آماده کرده‌اند. رادیو فرهنگ برنامه‌های «سلام کوچولو»، «خانه و خانواده» و «پرانتز باز» را به مناسبت یلدا با فضایی متفاوت آماده پخش کرده است. در سلام کوچولو با حضور خردسالان مهمان درباره شب یلدا صحبت می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی و آهنگسازی و خوانندگی رامین جوادپور و علیرضا آقابابایی روی آنتن می‌رود.

شبکه جهانی صدای آشنا هم «یلدای ایرانی» را پخش می‌کند؛ جنگی شاد و تفریحی با رویکرد فرهنگی. این برنامه گذری بین اقوام ایران‌زمین خواهد داشت تا مخاطبان را با آداب و رسوم مردم در شب یلدا آشنا کند. معرفی خوردنی‌های شب یلدا در قالب نمایش، نگاهی به جایگاه کتاب حافظ و شعرخوانی در این شب در بین ایرانیان و پخش ترانه‌هایی متناسب با آغاز فصل زمستان از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه خواهد بود. یلدای ایرانی امروز ساعت۱۳:۱۵ به وقت تهران از کانال آسیا و اقیانوسیه شبکه جهانی صدای آشنا روی آنتن می‌رود.

کد خبر 243200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز