همشهری آنلاین: اگر اصول راهنمای جدیدی که یک هیات کارشناسی برای درمان فشار خون بالا منتشر کرده‌ است، مبنای عمل قرارگیرد، برای بسیاری از سالمندان دچار فشار خون بالا ممکن است درمان کمتر شدیدتر کافی باشد.

البته همه کارشناسان، از جمله سازمان فدرالی که این گروه را منصوب کرده است، با این توصیه‌های جدید موافق نیستند.

به گزارش آسوشیتدپرس اعضای این هیات در آمریکا تاکید دارند که راهنمای جدید تعریف فشار خون بالا یعنی 140 روی 90 را تغییر نمی‌دهد. اما این کارشناسان برای افراد 60 ساله و بالاتر پیشنهاد می‌کنندن که آستانه بالاتری برای درمان در نظر گرفته شود، و درمان دارویی فقط هنگامی آغاز شود که فشار خون در این گروه افراد به 150 بر روی 90 یا بالاتر رسیده باشد.

به گفته اعضای این هیات درمان بیش از حد تهاجمی فشار خون باعث افزایش خطر غش کردن و افتادن در بیماران سالمندتر، یا ایجاد تداخل‌های زیانبار با داروهایی می‌شود که این افراد برای بیماری‌های دیگر مصرف می‌کنند.

این هیات آستانه پایین‌تر درمان فشار خون برای افراد جوانتر- و برای همه بزرگسالانی که دیابت یا بیماری کلیوی دارند- در حد 140 روی 90 را می‌پذیرد.

این راهنمای جدید که روز چهارشنبه 18 دسامبر منتشر شد بر اساس بازبینی معتبرترین انواع پژوهش علمی- بررسی‌هایی که در آن بیماران به طور تصادفی دارو یا قرص‌های بی‌اثر دریافت می‌کنند- و پس از آخرین تجدید نظر در این باره در سال 2003 منتشر شده‌اند- است.

به گفته این هیات این پژوهش‌ها بیانگر آن هستند که در سالمندان حتی هنگامی که فشار خون آنها بالاتر از آستانه درمانی توصیه‌شده فعلی باشد، می‌توان از مشکلات عمده سلامت مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی جلوگیری کرد.

دکتر پل جیمز، یکی از اعضای این هیات و متخصص پزشکی خانواده و پژوهشگر دانشگاه آیووا، می‌گوید برای بسیاری از بیماران دو یا سه دارو- یا بیشتر- برای پایین آوردن فشار خون لازم است.

در صورتی که آستانه درمان پایین‌تر آورده شود، بسیاری از سالمندان احتمالا می‌توانند دوز داروهای‌شان را کاهش دهند یا داروهای کمتری مصرف کنند.

گرچه این تجدیدنظر در راهنمای درمان فشار خون بوسیله یک هیات منصوب‌شده بوسیله دولت انجام شده است، سازمان‌های دولتی آمریکا این راهنما را مانند نسخه‌های پیشین آن هنوز مورد قبول قرار نداده‌اند.

این هیات کارش را در ماه‌های پیش به پایان رسانده بود، حدود همان زمانی که "انستیتوی ملی قلب، ریه و خون" آمریکا - شعبه‌ای از "موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) - که این هیات را منصوب کرده بود، اعلام کرد که از کار تعیین راهنمای جدید برای درمان فشار خون کناره می‌گیرد و آن را به "انجمن قلب آمریکا" و "کالج متخصصان قلب آمریکا" می‌سپارد. انتظار می‌رود راهنماهای جدید این دو گروه در اواخر سال 2014 منتشر شود.

فعلا انجمن قلب آمریکا درباره توصیه‌های تجدید ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید بسیاری از بررسی‌ها که این راهنما به آنها اتکا کرده است، به اندازه کافی طولانی نبوده‌اند که خطرات فشار خون بالای درمان‌نشده در بیماران سالمند را مشخص کنند.

دکتر الیوت آنتمن، رئیس انتخابی انجمن قلب، می‌گوید این هیات شواهد دیگری که دال بر درست بودن راهنمای پیشین تایید شده بوسیله دولت در سال 2003 هستند، نادیده گرفته است. او یادآور شد که انجمن قلب آمریکا ماه گذشته فرمول درمانی را منتشر کرد که بازتاب‌‌دهنده راهنمای سال 2003 است.

اما جیمز می‌گوید با وجود این اختلاف‌نظرها اعضای هیات تصمیم گرفتند که راهنمای‌‌شان را به طور مستقل منتشر کنند تا این توصیه‌ها سریع‌تر در اختیار پزشکان مراقبت‌های اولیه قرار گیرد که شمار بالایی از بیماران دارای فشار خون بالا را درمان می‌کنند.

این اصول راهنما چهارشنبه در نسخه آنلاین "جورنال انجمن پزشکی آمریکا" منتشر شد.

کد خبر 243157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز