مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فقط از ایران خودرو و سایپا می‌توان خودروی جایگزین گرفت. آنها هم خودرو مناسب ندارند. خودروهای قبلی هم که دادند بسیار مشکل دارد؛ آزبست در لنت ترمز و بی کیفتی بنزین‌ها مشکل بعدی است

تاکسی

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مهمترین موضوعی که شرکت‌های خصوصی با آن درگیر هستند نوسازی 18 هزار تاکسی در شهر تهران است.

حبیب سلیمانی، افزود: دو سال است که نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف شده است و رانندگان تاکسی که زیرمجموعه شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی کار می‌کنند بلاتکلیف هستند، یعنی در واقع هم هزینه بیشتری برای استهلاک خودروهای فرسوده پرداخت می‌کنند و هم هزینه‌های بسیاری به جامعه تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: در دولت قبل علی‌رغم همه وعده‌هایی که داده برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده داده شد، هیچ اقدامی نشد و این مورد نیز مانند همه مشکلات دیگر به دولت جدید منتقل شده است و ما به عنوان مسئولین امور اجرایی بخش تاکسیرانی در نوک پیکان رانندگانی که مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، هستیم در صورتی که این موضوع در اختیار ما نیست.

وی با بیان اینکه در سال 92 تاکنون هیچ تاکسی فرسوده‌ای از رده خارج نشده است، افزود: تعداد بسیار اندکی تاکسی جدید وارد ناوگام شده که شامل نوسازی نزدیک به هزار دستگاه تاکسی فرسوده مربوط به ثبت نام سالهای گذشته است و موارد اندکی است که شاید امسال نوسازی شده باشند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: علت اصلی تغییر در نوسازی تاکسی‌های فرسوده این است که ایران خودرو توان تولید خودروی جدید را به دلیل تحریم‌های وضع شده ندارد و اصلا خودرویی نیست که بشود با آن ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کرد.

سلیمانی با بیان اینکه دو اقدام باید در بخش تاکسیرانی شهر تهران انجام گیرد، افزود: علاوه بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی کیفیت خودروهای جایگزین نیز بسیار مهم است، چرا که رانندگان تاکسی در کشور ما که از اقشار بسیار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند، به دلیل کیفیت بسیار پایین و نازل این خودروها هرچه می‌دوند پول کمتری به دست می‌آورند.

وی گفت: همه مسیرهای راهنمایی و رانندگی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دو شرکت ایران خودرو و سایپا ختم می‌شود و راننده باید از بین این دو شرکت یکی را انتخاب کند و از آنجا که شهرداری تهران خودروی پراید شرکت سایپا را برای تاکسی تایید نکرده ، می‌توان گفت که شرکت سایپا نیز از این دو گزینه رد می‌شود که البته این اقدام شهرداری بسیار درست و مورد تایید است.

متاسفانه رانندگان تاکسی از جزئیات قراردادی که برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده امضا می‌کنند خبر نداشته و اصلا نمی‌دانند که ستاد سوخت با چه شرایطی با شرکت ایران خودرو قرارداد منعقد کرده است که این امر خلاف شرع ، قانون و عرف است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران، افزود: علیرغم تلاش‌های بسیاری که مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران انجام داده است این موضوع دو سال است که بی‌نتیجه مانده است.

سلیمانی تصریح کرد: ‌متاسفانه رانندگان تاکسی از جزئیات قراردادی که برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده امضا می‌کنند خبر نداشته و اصلا نمی‌دانند که ستاد سوخت با چه شرایطی با شرکت ایران خودرو قرارداد منعقد کرده است که این امر خلاف شرع ، قانون و عرف است.

کیفیت تاکسی‌هایی که تحویل رانندگان داده می‌شود از موارد مشابه آن پایین‌تر است

وی با بیان اینکه کیفیت تاکسی‌هایی که تحویل رانندگان داده می‌شود از موارد مشابه آن پایین‌تر است افزود: به همین دلیل رانندگان از همان روز اولی که این ماشین‌ها را دریافت می‌کنند در صف تعمیرگاه‌ها، CNG و بنزین می‌ایستند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران افزود: میزان مصرف این خودروها بین 9 تا 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است و همانگونه که خود ایران‌خودرو بر روی این خودروها برچسب C یا D زده تاکسی‌هایی که تحویل داده می‌شوند کیفیت یورو2 دارند در حالی که در همه دنیا استاندارد تاکسی‌ها یورو 6 است و اگر مابه‌التفاوت بنزین مصرفی این خودروها را با خودروهای تاکسی مشغول در کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چقدر در حق رانندگان تاکسی و مردم کشورمان اجحاف کرده‌ایم.

در لنت ترمز ماشین‌ها از آزبست استفاده می‌شود

وی با اشاره به میزان بالای آلایندگی خودروهای فعلی شهر تهران اظهار کرد: آلودگی که در هوای شهر تهران است از کره ماه نازل نشده، بلکه ناشی از مصرف آزبستی است که در لنت ترمزها استفاده شده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه آنالیز بنزین‌های موجود نشان می‌دهد که این بنزین چقدر بی‌کیفیت است، افزود: آزبست ناشی از حرکت خودروها باعث افزایش شدید آلودگی هوای تهران می‌شود که هم سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و هم رانندگانی که مدام در این شهر تردد می‌کنند.

سلیمانی تاکید کرد: مشکل اصلی این است که می‌خواهیم محصولات ایران خودرو را به هر قیمتی که شده بفروشیم و راننده‌ها باید انحصارا خودروهای پژو یا سمند را انتخاب کنند که خودروهای بی‌کیفیتی هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان تاکسیرانی و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران به دنبال نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای با کیفیت هستند اما کلید این قفل هم مانند تمام کلیدها تنها توسط شخص رئیس‌جمهور باز خواهد شد.

وی با اشاره به اخذ مجوز تاکسی‌های استاندارد در دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رفسنجانی، اظهار کرد: در آن زمان مجوزی کسب کردیم تا خودروهای با کیفیت و با کمترین مصرف سوخت را بدون پرداخت مالیات و عوارض وارد کشور کنیم و اکنون نیز باید از همین راهکار برای حل مشکل خودروهای فرسوده استفاده کنیم.

کد خبر 242994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز