چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق و فراری آژانس امنیت ملی آمریکا در نامه‌ای به مردم برزیل پیشنهاد داده در ازای دریافت پناهندگی دائمی، زوایای جدیدی از جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان برزیلی را افشا سازد.

nsa-brazil

براساس گزارش Cnet، ادوارد اسنودن با ارسال نامه‌ای سرگشاده به مردم برزیل به یافته‌های خود درباره برنامه جاسوسی آمریکا اشاره کرده و از این کشور درخواست پناهندگی دائمی کرده‌است. در این نامه که روز سه‌شنبه در روزنامه برزیلی Folha de Sao Paulo منتشر شد، اسنودن برای دومین بار از برزیل درخواست پناهندگی کرده‌است. اسنودن در این نامه عنوان کرده که آمریکا به خاطر عمل وجدانی که وی انجام داده، اورا سرگردان و بی‌خانمان ساخته‌است.

وی در این نامه نوشته قیمت سخنان من، گذرنامه‌ام بود، اما من حاضرم این قیمت را دوباره پرداخت کنم: من از تبهکاری در ازای آرامش سیاسی نخواهم گذشت، ترجیح می‌دهم به‌جای اینکه صدایم از من گرفته‌شود،‌کشورم را از من بگیرند.

اسنودن تاکنون از چندین کشور آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا پیشنهاد پناهندگی دریافت کرده‌است. وی پیش از این نیز برای برزیل درخواست پناهندگی سیاسی ارسال کرده بود اما موفق به دریافت آن نشده‌بود. آخرین تلاش وی برای گرفتن پناهندگی از این کشور برروی یک موضوع متمرکز بود: تلاش برای افشا کردن شیوه‌هایی که NSA از آن برای جاسوسی از شهروندان برزیلی استفاده می‌کرده‌است.

وی در این نامه جزئیات عملیات NSA را اینگونه تشریح کرده‌است: "امروزه اگر در شهر سائوپائولو گوشی موبایلی به همراه داشته‌باشید، NSA می‌تواند شما را ردیابی کرده و موقعیت شما را بیابد، آنها روزانه پنج میلیارد بار در روز این کار را درمورد همه انسان‌های سرتاسر جهان انجام می‌دهند. وقتی فردی در فلوریانوپلیس وارد وب‌سایتی می‌شود، NSA اطلاعات مربوط به زمان ورود و آنچه فرد در این وب‌سایت انجام داده را ذخیره می‌کند. اگر مادری در آلگره، با پسرش تماس بگیرد تا برایش آرزوی موفقیت در امتحانات را داشته باشد، NSA می‌تواند اطلاعات مربوط به این تماس تلفنی را برای بیش از پنج سال نگه دارد. آنها حتی آمار افرادی که در سرتاسر جهان در وب‌سایت‌ها فعالیت‌های پنهانی کرده و از وب‌سایت‌های غیراخلاقی بازدید می‌کنند نیز در اختیار دارند تا در صورت نیاز بتوانند از این اطلاعات برای آسیب وارد کردن به آبرو و اعتبار این افراد استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نامه آمده‌است: عملی که من بر اساس وجدانم انجام دادم با این بیانیه آغاز شد: من نمی‌خواهم در جهانی زندگی کنم که در آن هر‌آنچه که می‌گویم، هر‌آنچه که انجام می‌دهم، هرکسی که با او سخن می‌گویم، هر ابراز علاقه و یا دوستی که می‌کنم درجایی به ثبت برسد. این چیزی نیست که من حامی آن باشم، این آن چیزی نیست که بخواهم آن را بسازم و چیزی نیست که بخواهم تحت سلطه‌اش زندگی کنم.

اسنودن در راستای انگیزش حس میهن‌پرستی و دفاع از حریم خصوصی در بخش پایان نامه‌اش خطاب به برزیل گفته زمانی که ما علیه نابرابری و در دفاع از حریم خصوصی و حقوق اولیه بشر به یکدیگر بپیوندیم، می‌توانیم از خود در برابر قدرتمند‌ترین سیستم‌ها و دولت‌ها دفاع کنیم.

هنوز مشخص نیست که آیا تلاش اسنودن برای دریافت پناهندگی از برزیل اثرگذار خواهد بود یا خیر زیرا برزیل هنوز پاسخی به این نامه نداده‌است.

کد خبر 242949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز