همشهری آنلاین: به مناسبت هشتادمین سالگرد درگذشت آنتوان سوریوگین، هنرمند معروف دوره قاجار و عکاس مراسم اعدام میرزا رضا کرمانی، نمایشگاهی از عکس‌های این هنرمند گرجستانی در موزه عکسخانه شهر افتتاح شده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد اسکویی، برگزارکننده این نمایشگاه اظهار کرد: آنتوان سوریوگین یکی از معروف‌ترین عکاسان در تاریخ عکاسی ایران محسوب می‌شود.

او در سال 1219 شمسی از پدر و مادری گرجی در سفارت روسیه در تهران متولد شد. پس از مرگ پدرش به همراه خانواده به گرجستان رفت.

آنتوان پس از گذراندن دوره‌های عکاسی نزد یکی از عکاسان معروف گرجی، به تبریز رفت و اولین آتلیه‌ عکاسی خود را در این شهر دایر کرد.

او افزود: نوع کار آنتوان سوریوگین به گونه‌ای بود که مورد توجه مظفرالدین شاه که در آن زمان به عنوان ولیعهد در تبریز سکونت داشت قرار گرفت و از او لقب «خان» دریافت کرد.

پس از کشته شده ناصرالدین شاه، سوریوگین به همراه مظفرالدین شاه به تهران برگشت و در خیابان علاءالدوله (فردوسی فعلی) جنب در شرقی میدان مشق، عکاسخانه‌ خود را دایر کرد و در مدت کوتاهی میان مردم تهران به شهرت رسید.

این عکاس و مستندساز همچنین گفت: سوریوگین از عکاسان پرکار در زمینه‌های مختلف بود و عکس‌های بسیاری را از زندگی روزمره مردم ایران و مشاغل و حرفه‌های آن‌ها گرفت.

همچنین با سفر به شهرهای مختلف از مناظر و بناهای زیبا و تاریخی عکاسی کرد. برخی از پرتره‌های سوریوگین برنده جایزه‌های بزرگ عکاسی در جهان شدند.

خیلی لز عکس‌هایش را مسافران خارجی می‌خریدند و به کشور خود می‌بردند. همین کار باعث شد که بعدها از عکس‌های او کارت پستال‌های زیبایی با موضوع ایران در کشورهای مختلف به چاپ برسد.

یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین کارهای آنتوان سوریوگین ثبت مراسم اعدام میرزا رضا کرمانی پس از به قتل رساندن ناصرالدین شاه قاجار است.

نمایشگاهی که از عکس‌های سوریوگین در موزه عکسخانه شهر برپا شده برخی از عکس‌های این هنرمند است که در مجموعه شخصی من نگه‌داری می‌شود.

این نمایشگاه روز 25 آذر، همزمان با بزرگداشت هشتادمین سالگرد درگذشت سوریوگین و آغاز هفته عکس تاریخی با همکاری گروه پژوهشی مرکز میراث تصویری برگزار شده است.

این گروه از اردیبهشت ماه سال 89 کار خود را آغاز کرد. در اولین نمایشگاهی که برگزار کردیم از بیش از 50 کشور دنیا کارت پستال‌های تاریخی با موضوع ایران را جمع آوری و خریداری کردیم.

نمایشگاه عکس‌های سوریوگین شامل 30 عکس است که با همکاری دکتر بابک روح‌ الامینی، سهیلا شمس، انسیه لشکری و سمیه امیری برای بازدید علاقه‌مندان آماده شده است.

هفتمین نمایشگاه این گروه پژوهشی هم که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد برخی از عکس‌های تاریخی مربوط به صاحبان حرف و مشاغل دوره قاجار است.

نمایشگاه عکس‌های آنتوان سوریوگین از 25 آذر تا 14 دی ماه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان بهار‌شیراز، ضلع جنوب‌ غربی میدان بهارشیراز میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

کد خبر 242941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز