گروه اجتماعی - مینا شهنی: مهاجران غیرقانونی استرالیا به ته اقیانوس آرام یا کمپ‌های گینه‌ می‌رسند.

تبعید به گینه‌ یا غرق‌شدن در آب‌های دریا در انتظار مهاجران ایرانی است که تلاش می‌کنند تا به‌صورت غیرقانونی با سوار شدن بر کشتی‌های ناایمن فاصله بین اندونزی تا ساحل استرالیا را پشت سر بگذارند. تعداد ایرانیانی که در اندونزی در آرزوی انتقال به استرالیا هستند مشخص نیست. آمارهای غیر رسمی نشان می دهد صدها نفر از ایرانیان در اندونزی سرگردانند و در گروه‌های پراکنده‌ 10تا 20نفره در مسکن‌های نامناسب و غیربهداشتی زندگی می‌کنند.

آنان بی‌آنکه حق خروج از خانه را داشته باشند در محله‌های فقیرنشین اندونزی روزهایشان را شب می‌کنند به امید اینکه سرانجام نفرپران یا قاچاقچی به سراغشان بیاید و آنها را در کنار دریا سوار قایقی کند که قرار است سر از ساحل استرالیا در بیاورد. اما رسیدن به استرالیا از طریق آب‌های اندونزی غیرممکن است و تمام کسانی که با این امید به قایق‌های ناامن سوار می‌شوند اگر از طوفان و حوادث دریایی جان سالم به در ببرند و زنده بمانند، به جزیره‌ کریسمس منتقل می‌شوند.

حسین، جوان 26ساله‌ یکی از مسافرانی است که در حال حاضر در جزیره کریسمس اسکان داده شده. او درباره‌ شرایطش توضیح داد: من همراه با یک گروه از مسافران ایرانی و غیرایرانی 4هفته پیش سوار کشتی(قایق) شدیم تا از اندونزی به استرالیا برویم، کشتی ما یکی‌دو ساعت در آب‌ها حرکت می‌کرد تا اینکه به سمت یک خشکی هدایت شد و مأموران پلیس دریایی ما را از کشتی پیاده کردند، بعد از مدت کوتاهی متوجه شدیم که در جزیره‌ای به نام کریسمس هستیم.

‌ما را برای بازجویی به دفتر پلیس بردند و سؤال‌هایی را جواب دادیم، این بازجویی‌ها یک روز در میان به‌مدت 3هفته تکرار شد، در تمام این مدت ما در یک کمپ کوچک در این جزیره به سر می‌بردیم، 2خانواده ایرانی هم در گروه ما هستند که فرزندان 5تا 11ساله دارند، آنها هم یک روز در میان برای بازجویی حاضر می‌شدند تا اینکه بالاخره ما را به 2گروه تقسیم کردند. به اعضای یک گروه گفته‌اند که به‌زودی به ایران می‌فرستندشان و گروه دیگر هم به گینه‌‌نو فرستاده می‌شوند، در حال حاضر ما هنوز در کمپ جزیره کریسمس هستیم یا باید به ایران برگردیم و یا به گینه برویم. اینجا از استرالیا خبری نیست. حسین 6‌ماه پیش ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد، ‌ او در پی یافتن راهی برای مهاجرت با یک نفرپران (قاچاقچی انسان) ارتباط برقرار کرد و قرار شد در ازای 20میلیون تومان، به استرالیا فرستاده شود.

پول در ایران به نفرپران پرداخت شد و حسین با یک گروه دیگر از همشهریانش راهی اندونزی شد، آنها در اندونزی در یک مسکن اشتراکی ساکن شدند، چند‌ماه گذشت اما از سفر به استرالیا خبری نشد و یک روز پلیس‌ها به خانه‌ محل اسکان حمله کردند، حسین توانست از چنگال پلیس اندونزی فرار کند و تلاش کرد تا قاچاقچی دیگری را پیدا کند، با پشت سر گذاشتن همه‌ این خطرات او به‌زودی به گینه فرستاده می‌شود تارؤیای استرالیا را برای همیشه از ذهنش بیرون کند.

قاچاقچیان هم می‌ترسند

خطرهای سفر غیرقانونی به استرالیا روزبه‌روز بیشتر شده و شانس رسیدن مسافران به سرزمین آرزوهایشان کمتر شده است. همین مسئله باعث‌شده که قاچاقچیان انسان در حال حاضر مسافری به مقصد استرالیا نبرند. یکی از آدم‌پران‌ها در این‌باره گفت: تعداد کشته‌شدگان در سفر به استرالیا خیلی زیادشده، وقتی مرگ‌ومیر زیاد می‌شود به این معنی است که شانس مسافر برای رسیدن به مقصد (استرالیا) خیلی کم است بنابراین ما هم ترجیح می‌دهیم فعلا برای استرالیا مسافرگیری نکنیم. کسانی هم که زنده مانده‌اند به جزیره گینه فرستاده می‌شوند.

او که یکی از سرشاخه‌های بزرگ قاچاق انسان در منطقه است، مقصدهای دیگری را توضیح می‌دهد و مجابمان می‌کند که در حال حاضر سفر به مقصد استرالیا جز خطرمرگ و دردسر اقامت در یک جزیره دور افتاده (گینه) سرانجامی ندارد و تأکید می‌کند که اگر هم کسی به شما وعده بدهد که می‌تواند در ازای دریافت پول به استرالیا برساندتان، دروغ محض است؛ دلیل آورد که طی ماه‌های گذشته - ازخرداد تا حال - هیچ‌کس پایش به استرالیا نرسیده است.

قوانین جدید

تا پیش از این کسانی که قصد داشتند با روش‌های غیرقانونی وارد استرالیا شوند، ابتدا از ایران به اندونزی می‌رفتند و پس از مدتی اقامت در اندونزی شبانه و با کشتی راهی استرالیا می‌شدند. ‌کشتی‌ها وقتی به ساحل استرالیا نزدیک می‌شدند مسافران را پیاده می‌کردند و مسافران با روشن شدن هوا خود را به پلیس استرالیا معرفی می‌کردند و راهی اردوگاه‌ها و کمپ‌ها می‌شدند. اما دولت استرالیا قوانین جدیدی را در این زمینه وضع کرد که براساس این قوانین جدید هر کس به هر دلیل از راه‌های غیرقانونی به خاک استرالیا وارد شود، به سرعت به جزیره گینه فرستاده شده و در کمپ‌هایی که در این جزیره تاسیس شده نگهداری می‌شود.

ورود ممنوع، ‌استثنا نداریم

دولت استرالیا تمام مرزهای کشورش را بر مهاجران غیرقانونی بسته است و در این مورد هم هیچ استثنایی وجود ندارد. از وقتی دولت استرالیا قانون جدیدی در این زمینه تصویب کرده‌ (سپتامبر 2013، شهریور 92) آن را با سختگیرانه‌ترین روش اجرا می‌کند. این دولت رسما اعلام کرده که حتی اگر مهاجر غیرقانونی بتواند خود را به خاک استرالیا برساند، حداکثر ظرف مدت 24ساعت به جزیره گینه فرستاده می‌شود و امکان بازگشتش به استرالیا وجود ندارد. سایت سفارت استرالیا تأکید کرده که حتی کودکان بدون سرپرستی هم که غیرقانونی به این کشور وارد شوند به گینه فرستاده می‌شوند. رؤیای مهاجرت غیرقانونی کابوسی است که دلالان و قاچاقچیان انسان با به خطر انداختن جان انسان‌ها و در ازای دریافت پول، آن را در کاغذهای رنگی می‌پیچند.

کد خبر 242892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز