همشهری آنلاین: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: به‌زودی خواهید دید که این معاونت متعلق به همه قرآنیان است و حضور ما فقط تسهیل‌کننده راه آنهاست و نظر صاحب‌نظران ارج نهاده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان اولویت‌های این معاونت پرداخت و گفت: پیشکسوتان و فعالان قرآنی نیروهای ارزشمندی در جامعه هستند و باید از فکر و ایده این سرمایه عظیم کشور در حوزه‌های مختلف به‌درستی استفاده شود.

کارهای خوبی در عمر یک‌ساله معاونت قرآن و عترت شده است

وی ادامه داد: جامعه قرآنی دارای ایده‌های خوبی است و دوستان ما در معاونت قرآن و عترت نیز در طی یک سالی که از عمر این معاونت می‌گذرد، کارهای خوبی انجام داده‌ و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند؛ ارتقاء جایگاه مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن به یک معاونت کار بسیار ارزشمندی بود. ضمن تشکر از رئیس‌جمهور محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به بنده اعتماد کرده و مسئولیت این معاونت را به من سپردند، باید گفت که این منسب، امانتی الهی است که باید به نحو احسن از پس وظایف محوله آن برآمد.

ورود فرهنگ قرآنی به جامعه؛ دغدغه معاونت قرآنی

حشمتی عنوان کرد: دغدغه ما این است که چگونه فرهنگ قرآنی در جامعه حاکم و وارد زندگی مردم شود و دستورات و فرامین قرآن کریم به چشم بیاید؛ تحقق این هدف مهم نیاز به کار تخصصی و همکاری صاحب‌نظران دارد.

قانون‌مداری در دستور کار معاونت

وی با اشاره به مسئولیت همزمان خود به عنوان دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: در طول مدیریت خود در مراکز مختلف همواره سعی کرده‌ام که از لحاظ قانونی حسابرسی دقیق و شفافی در امور مالی داشته باشم و با اتکاء به آیین‌نامه‌‌های دقیق در جهت قانون حرکت کنم؛ در این شرایط یکی بودن و یا دوگانه بودن این دو پست، تفاوت بسیاری در اصل قضیه به وجود نمی‌آورد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیت‌المال در دستان انسان امانت است و مهم این است که تابع مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها نظام‌مند عمل کنیم؛ به عبارت دیگر یکی از اولویت‌های بنده، قانونمند عمل کردن است.

لزوم اعمال نگاه استراتژیک در حوزه معاونت

وی ضمن تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات همه صاحب‌نظران و پیشکسوتان قرآنی کشور تصریح کرد: به نظر من اگر یک حافظ یا قاری مسئولیت این حوزه را برعهده می‌گرفت، علی‌رغم احترامی که برای همه این عزیزان قائل هستم، ولی باز ممکن بود مدیریت همراه با کاستی‌هایی باشد؛ زیرا لازم است که فرد مسئول، به این عرصه نگاه استراتژیک داشته باشد. بنده عضو کارگروه تدوین برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه در زمینه فرهنگی بودم و با این حوزه‌ها آشنایی دارم. البته حتما در دوران مدیریتم از نظرات تمامی کارشناسان بهره خواهم برد.

معاونت قرآن و عترت؛ خانه همه قرآنیان

این مولف کتب دینی تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت، خانه همه قرآنیان کشور است و به‌زودی خواهید دید که اینجا متعلق به همه آنها است و حضور ما فقط تسهیل‌کننده راه آنها است و نظر صاحب‌نظران ارج نهاده می‌شود.

ساماندهی نیروهای معاونت فارغ از گرایش‌های سیاسی

وی گفت: تیم اجرایی که من همیشه با آنها کار کرده‌ام به پرکاری و امین بودن مشهور هستند؛ وقتی که این مسئولیت برعهده من واگذار شود، هم از این تیم و هم از تجربه دست‌اندرکاران سال‌های گذشته در پیشبرد اهداف بهره خواهم برد و از بهترین افراد، فارغ از گرایش‌های سیاسی آنها انتخاب خواهم کرد؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر ساختار این معاونت ساماندهی شود.

حس خدمت‌گذاری؛ کلیدواژه موفقیت فعالیت‌های قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: عقیده من این است که حوزه قرآن، حوزه‌ای است که فقط احساس خادم‌القرآن بودن به معنای واقعی کلمه می‌تواند باعث رشد و تکاپوی فعالیت‌های این حوزه شود و اگر کوچک‌ترین شبهه‌ای نسبت به فعالان این حوزه پیش بیاید، به این اهداف بلند آسیب وارد می‌کند؛ امیدواریم این مجموعه با نگاه خدمت‌گذار بودن و دور بودن از هوا و هوس و نفسانیات اداره شود.

کد خبر 242867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز