همشهری آنلاین: وزیر راه اعلام کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در پروژه آزادراه تهران - شمال قراردادی ندارد و از ابتدا بنیاد مستضعفان در این زمینه مصوبه فعالیت داشته که با توجه به ایراد رئیس مجلس نسبت به این مصوبه، مصوبه فعالیت بنیاد مستضعفان نیز لغو شده و بنیاد بر اساس مصوبه لغو شده در قطعات دو و سه این پروژه فعالیت می‌کند.

آخوندی عباس

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در اولین نشست خبری خود که به مناسبت روز حمل و نقل برگزار شد، با تاکید بر این‌که دولت برای انجام ماموریت‌های خود اقتدار لازم را دارد، اظهار کرد: عملیات ساخت قطعه یک پروژه آزادراه تهران - شمال در حال انجام است و این پروژه پیمانکار دارد و مشکلی خاصی وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که از این پروژه بازدید کردم قرار شد گزارشاتی در این زمینه تهیه و براساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم که اکنون این گزارش تهیه شده و به محض این‌که دولت در باره آن تصمیم‌گیری کند اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

آخوندی گفت:‌ قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه آزادراه تهران - شمال قراردادی نداشته و از ابتدا بنیاد مستضعفان در این زمینه مصوبه فعالیت داشته که با توجه به ایراد رئیس مجلس نسبت به این مصوبه، مصوبه فعالیت بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران - شمال لغو شده و بنیاد بر اساس مصوبه لغو شده در حال فعالیت است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: دنبال فعال شدن قرارداد قبلی هستیم و اگر گزارشی از قرارداد قبلی تهیه شود به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه نیازمند 120 هزار میلیارد تومان اعتبار

وی با بیان این‌که اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه برای بخش حمل و نقل کفاف انجام پروژه‌ها را نمی‌دهد، اظهار کرد: برای اتمام پروژه‌های ملی در کشورمان حدود 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است درحالیکه کل اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه امسال 5600 میلیارد تومان است.

به گفته آخوندی از اعتبار 5600 میلیارد تومانی که امسال برای این بخش در نظر گرفته شده اگر حدود 2000 میلیارد تومان نیز تخصیص یابد نمی‌توانیم پروژه‌های مورد نظر را انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر 10 هزار و 500 کیلومتر ریل داریم که این میزان باید توسعه یابد و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه انجام شود. همچنین 9500 کیلومتر ریل جدید در حال ساخت داریم که سرمایه‌گذاری بزرگ و میلیاردی را می‌طلبد.

آخوندی با بیان این‌که در حوزه دریایی حدود 186 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری داریم، گفت: عملکرد ما در سنوات گذشته در این بخش کمتر از 140 میلیون تن بود که با سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه می‌توانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

وجود 100 هواپیمای زمین‌گیر در صنعت هوایی

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بیش از 57 فرودگاه فعال در کشور داریم، اظهار کرد:‌ هم اکنون 244 فروند هواپیما داریم که حدود 100 فروند زمین‌گیر است که به حجم سرمایه‌گذاری زیادی در این صنعت نیاز داریم.

آخوندی با اشاره به احداث شهر فرودگاهی امام و با بیان این‌که این موضوع حجم سرمایه‌گذاری عظیمی می‌طلبد، گفت: ترمینال یک فرودگاه امام پنج میلیون نفر ظرفیت دارد که در حال حاضر با 4.9 میلیون ظرفیت فعالیت می‌کند و در مورد توسعه شهر فرودگاهی باید ظرفیت 40 میلیون مسافر در سال را برای آن ایجاد کنیم که بودجه این پروژه به 120 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای تمیل پروژه‌های عمرانی حمل و نقل اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که در حوزه دریایی ظرفیت بندر شهید بهشتی در چابهار 2.5 میلیون تن است که باید به 6.5 میلیون تن افزایش یابد، افزود: برای این کار حدود 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و ترمینال دو بندر شهید رجایی که ساخته شده باید تجهیزاتی در آن نصب شود که نیازمند اعتبار سنگین است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل ترکیبی و بهبود فضای کسب و کار موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود، گفت:‌ با بودجه‌ای که دولت دارد و با اتکا به اعتبارات عمرانی دولت نمی‌توان پاسخگوی این نیازها بود و چاره‌ای جز روی آوردن به بازار نداریم تا بتوانیم بازار حمل و نقل فعالی داشته باشیم.

ضرورت آزادسازی در حوزه حمل و نقل

آخوندی ادامه داد: بنابراین باید به سمت آزادسازی در حوزه حمل ونقل برویم که یک مفهوم آن این است که نقش ما به عنوان دولت از حاکمیت به تنظیم کننده تغییر کند.

وی تاکید کرد‌: تا زمانی که این تغییر مدل اتفاق نیفتد توسعه جدی در این بخش نخواهیم داشت و گفت‌وگوهایی با مجموعه مهندسی و گروه‌های مختلف حمل و نقلی داشتم که در این زمینه اقداماتی انجام شود.

اعزام تیم بررسی سانحه برای علت تصادف در دزفول

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای تصادف اتوبوس دزفول - مشهد گروهی برای بررسی این موضوع و تهیه گزارش اعزام شده‌اند که نتایج این بررسی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و قطار گفت: اگر بخواهیم تغییر مدل در این بخش‌ها را داشته باشیم ابتدا باید به سمت بازار پیش رویم و نمی‌توانیم سیستم کنترل قیمت داشته باشیم و از طرف دیگر بگوییم بخش خصوصی وارد شود.

آخوندی افزود:‌ باید ساز و کار بخش خصوصی در این زمینه فراهم شود و به سمت نظام بازار حرکت کنیم و از جهت قانونی نیز باید به سمت قانون آزادسازی قیمت‌ها برنامه پنجم توسعه در بخش ریلی و هوایی پیش رویم.

مداخلات دولت در بخش حمل و نقل کاهش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال کاهش مداخلات دولت در این بخش هستیم. وی افزد: باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های حمل و نقل در نظام اقتصادی آزاد، موقعیت رشد و توسعه داشته باشند و ناوگان‌ توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان ریلی موجود گفت: در حال حاضر 1600 واگن داریم که نیاز است حداقل به افزایش این تعداد به 2200 دستگاه است و حتما این امر موقعیت اقتصادی جذابی ایجاد می‌کند.

آخوندی برنامه بعدی آزادسازی قیمت بلیت‌ها را بخش هوایی اعلام کرد و گفت: این قانون را در این بخش نیز اجرا می‌کنیم و با دقت بیشتر به سمت عرضه این امکانات پیش می‌رویم.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید تمرکز جدی در حوزه حمل و نقل ریلی خواهد داشت، گفت: باید سهم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به شکل معناداری تغییر کند که در این راستا به حمایت دولت و مجلس نیاز داریم.

مذاکره با چینی‌ها برای انجام 6 پروژه بزرگ حمل و نقلی

وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با چینی‌ها برای انجام شش پروژه بزرگ حمل و نقلی خبر داد و گفت: امیدواریم گشایش جدی در این زمینه صورت گیرد و به واسطه این پروژه‌ها و از طریق تهاتر نفت با بقیه کشورها بتوانیم بخشی از منابع را تامین کنیم.

وی گفت: امیدواریم با رفع گلوگاه‌های موجود، بهره‌برداری را از ظرفیت‌های موجود افزایش دهیم.

آخوندی با ابراز امیدواری نسبت به دریافت اعتبارات از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان اظهار کرد:‌ با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر در حمل و نقل جاده‌ای در تلاش هستیم حمل و نقل ریلی را در اولویت قرار دهیم و ما به عنوان استراتژی کلی این موضوع را به هیات وزیران گزارش دادیم و در خواست کردیم که حمل و نقل ریلی به صورت اساسی در دستور کار و مورد حمایت قاطع دولت قرار گیرد.

وی گفت: برنامه چهار ساله‌ای در این رابطه به مجلس پیشنهاد دادیم که اگر به تصویب برسد تا پایان سال 96 سهم حمل و نقل ریلی به 23 درصد افزایش می‌یابد و برنامه‌هایی را در این رابطه با جزئیات طراحی کرده و به اطلاع هیات وزیران رسانده‌ایم.

مترو پرند به سرعت در حال ساخت است

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مترو پرند با سرعت در حال پیشرفت است، اظهار کرد: توافقات ما با شرکت مربوطه در حال انجام است و پروژه در مسیر خود به خوبی پیش می‌رود.

وی درباره پروژه شهر فرودگاهی گفت:‌ هیات وزیران اساسنامه شهر فرودگاهی را تصویب کرد که ما منتظریم فرآیند تصویب نهایی آن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بخش ریلی مسافری تهران - قم فعال شده که سهمی از آزادراه را به بخش ریلی منتقل می‌کنیم، افزود: امیدواریم مجلس در بخش حمل و نقل ریلی بودجه بیشتری را لحاظ کند که البته انجام همه برنامه‌ها در این زمینه زمان‌بر است.

راه‌اندازی آزادراه تهران - بندر امام

آخوندی با بیان این‌که‌ آماده سازی زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در حال انجام است، اظهار کرد: ایجاد آزادراه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها از جمله برنامه‌های مهمی است که در حال انجام داریم؛ پروژه‌ای را خواهیم داشت که به واسطه آن تهران از طریق آزادراه به بندر امام (ره) متصل شود.

ایجاد 4 بندر خشک در کشور

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق‌نامه برای ایجاد بنادر خشک، گفت: در این راستا چهار بندر خشک در ایران ایجاد می‌شود.

آخوندی افزود: اولین شهر فرودگاهی امام پس از ایجاد این بنادر خشک به بهره‌برداری می‌رسد که تلاقی حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای است.

کد خبر 242854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز