همشهری آنلاین: مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر تا ۷ دی ماه تمدید شد.

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با رونمایی از پوستر جشنواره با حضور سید عباس میرهاشمی؛ دبیر کل جشنواره، مسعود زنده روح کرمانی؛ دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده؛ دبیر اجرایی جشنواره روز گذشته 25 آذرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست پوستر جشنواره که توسط مصطفی اسداللهی طراحی شده است رونمایی شد.

سید عباس میرهاشمی؛ دبیر کل جشنواره در این نشست با اعلام خبر تمدید مهلت ثبت نام و ارسال آثار جشنواره تا 7 دی ماه گفت: ششمین دوره جشنواره بلافاصله بعد از اختتامیه جشنواره پنجم کار خود را آغاز کرد.

یعنی از چند روز قبل از پایان سال 91 هماهنگی‌ها آغاز شد و جلسات متعددی را با معاونت و اداره کل هنرهای تجسمی دنبال کردیم.

تفاوت جشنواره این دوره با دوره قبل زمان کافی برای دعوت از استادان و برگزاری جلسات برای مطرح کردن مباحث کلان در هنرهای تجسمی بود.

در همین جلسات بود که برنامه‌ها قالب‌بندی و چارچوب‌گذاری شدند و برنامه کلی ششمین جشنواره تدوین شد.

میرهاشمی با اشاره به بخش ها و رشته های جشنواره گفت: جشنواره امسال در سه بخش ملی، بین‌المللی و مکمل دنبال می‌شود.

بخش ملی شامل نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، نگارگری و سرامیک هنری است.

بخش بین‌الملل نیز چهار رشته عکاسی، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور را دنبال می‌کند و بخش مکمل مربوط به فیلم مستند هنرهای تجسمی است.

رشته تصویرسازی برای اولین بار به صورت بین‌الملل برگزار می‌شود. بخش سفال هم با تغییر عنوان به سرامیک هنری برگزار می‌شود و سعی بر این است علمی‌تر با این هنر برخورد شود.

میرهاشمی با ارائه گزارش آماری جشنواره افزود: تاکنون 2690 نفر در سایت ثبت‌نام کردند. تعداد آثار رسیده 4883 اثر است و تعداد ثبت‌نام کنندگان خارجی نیز 82 نفر از 46 کشور است.

بیشترین کشورهایی که تاکنون در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند به ترتیب شامل ترکیه، چین، فرانسه، جمهوری چک، برزیل، اوکراین، اسلوونی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، آرژانتین و اسپانیا هستند.

تعداد افرادی که برای اولین‌بار در جشنواره فجر ثبت‌نام کرده‌اند حدود 60 درصد از کل شرکت‌کنندگان هستند. 1250 نفر از ثبت‌نام کنندگان خانم و 1440 نفر آقا هستند.

میرهاشمی درباره داوران جشنواره گفت: داوران داخلی در بخش های ملی و بین الملل مشخص شده‌اند و به زودی اعلام می‌شوند.

در رشته هایی که به صورت بین المللی برگزار می‌شوند در این دوره داوران خارجی هم خواهیم داشت که در حال هماهنگی هستیم و به زودی اسامی را اعلام می‌کنیم.

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: چند وقت پیش به دلیل برخی مشکلات و تغییراتی که در برنامه‌های جشنواره ایجاد شده بود اعلام کناره‌گیری کردم که این مورد وقفه‌ای را در جشنواره به وجود آورد و از دست رفتن زمان نگرانی‌های زیادی را برای افرادی که فعالیت های تخصصی در زمینه جشنواره انجام می‌دادند، به وجود آورده بود ولی بعدها با حل شدن قضایا و برگرداندن آن چیزی که در هنرهای تجسمی باید هزینه شود و در جای خود قرار بگیرد، مقرر شد به فعالیت‌مان ادامه بدهیم و مباحث کلان را در حوزه تخصصی دنبال کنیم.

او ادامه داد: به دلیل همین وقفه مجبور شدیم برای جبران روزهای از دست رفته مهلت شرکت در جشنواره و ارسال آثار را یک هفته تمدید کنیم.

در برنامه‌ریزی اصلی 29 آذرماه آخرین زمان دریافت آثار هنرمندان بود اما با این تمدید چند روزه، هنرمندان فرصت دارند تا ساعت 24 روز 7 دی‌ماه آثارشان را از طریق سایت www.ivafestival.ir به جشنواره ارسال کنند.

وی درباره نحوه انتخاب دبیران جشنواره نیز گفت: دبیران جشنواره از هنرمندان مطرح انتخاب شده‌اند و اگر ضعفی در این زمینه باشد به ما برمی‌گردد که نتوانسته‌ایم از ظرفیت این عزیزان درست استفاده کنیم.

معتقدم برای برگزاری یک جشنواره مثل جشنواره فجر به بیش از یکسال زمان نیاز است. به همین دلیل برای حفظ تفاهمات بوجود آمده در سال‌های گذشته و زمان کمی که در اختیار داشتیم، شورای دبیران را حفظ کردیم.

زنده روح کرمانی نیز در این جلسه گفت: انتخاب اولیه آثار در رشته های ملی از 15 دی ماه آغاز می‌شود و انتخاب نهایی آثار بخش بین المللل هم از 21 دی ماه آغاز خواهد شد و از 28 دی ماه هم مرحله دوم انتخاب آثار بخش بین الملل انجام می‌شود.

آثار نهایی جشنواره هم از اوایل بهمن ماه معرفی می‌شوند و جشنواره از 14 بهمن تا پنجم اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

نشست ها و کارگاه های آموزشی با حضور داوران خارجی نیز در روزهای پایانی جشنواره برگزار می‌شود.

زنده‌روح کرمانی همچنین درباره طراحی پوستر این دوره از جشنواره گفت: ما هر سال کار طراحی پوستر جشنواره را به هنرمندان برجسته گرافیک و تصویرسازی سفارش می‌دهیم.

امسال هم پوستر جشنواره را مصطفی اسداللهی طراحی کرده است.

دبیر هنری جشنواره فجر همچنین گفت: بخش فیلم مستند هنرهای تجسمی جشنواره هم امسال برگزار می‌شود و مستندسازان تا 11 دی ماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند و مکان‌هایی برای نمایش مستندها پیش‌بینی شده است.

پیش از این مباحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه فیلم‌های برگزیده جشنواره را صداوسیما خریداری کند و در شبکه مستند پخش شود.

امیدواریم که بخش حمایت از این هنرمندان فعال شود چون خیلی از آن‌ها براساس علایق و سرمایه‌گذاری شخصی خودشان این کارها را می‌کنند.

عبدالرحیم سیاهکارزاده؛ دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به بودجه جشنواره گفت: برای برگزاری جشنواره ششم یک میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده بود که البته نسبت به بودجه جشنواره‌های دیگر بسیار کم است.

با هماهنگی‌ها و تلاش آقای میرهاشمی از ابتدای برنامه‌ریزی و پیگیری‌ها، بودجه جشنواره امسال نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است که با افزایش گرایش‌ها مسلما تعداد جایزه‌ها هم زیاد شده است.

سیاهکارزاده درباره مراکز برگزاری جشنواره گفت: برای برپایی نمایشگاه‌ها با موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر و استان‌ها مکاتبه و قراردادهایی انجام و منعقد شده که 24 استان اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین مذاکره و هماهنگی هایی با رایزنی های فرهنگی برای برگزاری جشنواره در دیگر کشورها داشته ایم و تاکنون کشورهای صربستان، روسیه، هند، تونس و ترکیه برای برگزاری جشنواره آمادگی خود را اعلام کرده اند.

کد خبر 242775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز