همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به اینکه، شهرداری تهران برای اجرای هر نوع پروژه عمرانی فرهنگی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی استفاده می‌کند، گفت: معضل دفع زباله‌های تهران پس از نیم‌قرن با استفاده از کارهای پژوهشی برطرف شد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد‌باقر قالیباف در مراسم ششمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران) که با حضور احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای شهر تهران، بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و همچنین مهدی چمران عضو شورای شهر در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: بدون شکل هر اقدامی بدون پژوهش و تصمیم خلق‌الساعه محکوم به شکست و ناکامی است.

وی تصریح کرد: هر دولت و هر جامعه‌ای اگر بخواهد مسیر پیشرفت و عدالت را طی کند ناگزیر است به مراکز جمعیتی و انسانی توجه داشته باشد.

قالیباف تصریح کرد: امروزه مراکز جمعیتی و شهرهای ما با چالش‌های بزرگی روبرو هستند که مهمترین چالش ما در شهر، محیط زیست، توجه کمتر به کرامت انسانی است و از این جهت است که برای اداره چنین مراکز تولید قدرت و منزلت نیازمند به یک پژوهش و تحقیق برای یک تصمیم مهم هستیم.

شهردار تهران بیان داشت: یک پژوهش خوب نیازمند اعتماد است و در واقع اعتماد یک حرکت دو سویه است و بدون آن امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در حوزه پژوهش باید به این نکته توجه داشته باشیم که به کارهای میدانی نیز توجه شود و شتابزده عمل نشود اما باید بتوانیم با استفاده از کارهای میدانی و پژوهشی اقدامات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف شهری از جمله عمرانی و فرهنگی انجام دهیم.

قالیباف ادامه داد: نباید از تحقیقات و تجربه دیگر کشورها که بومی‌سازی نشده‌اند، استفاده کنیم چرا که این امر ما را دچار مشکل خواهد کرد.

شهردار تهران افزود: آنچه که ما امروزه نیاز داریم روش تولید علم و نظام‌مندی تولید علم است و در واقع باید به گونه‌ای کار کنیم که پژوهش و علم مورد کاربست قرار گیرند.

وی ادامه داد: نباید تحقیقات و تولید دانش در انحصار دولت قرار گیرد و باید بتوانیم این موضوعات را از انحصار دولت خارج کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: هفته پژوهش فرصت خوبی است که مدیران اجرایی به مباحث پژوهشی توجه ویژه‌ای کنند تا ما نیز بر این موضوع اعتقادداریم که از تحقیقات و پژوهش‌ها در صحنه اجرا استفاده کنیم و شکاف بزرگ بین علم و دانش و اجرا برطرف شود.

وی تاکید کرد: امروزه در شهر تهران هر اتفاقی که بیفتد قطعا پیوست پژوهشی به دنبال آن خواهد بود به طوری که ما توانستیم معضل دفع زباله‌های تهران را که بیش از نیم‌ قرن شهروندان را آزار می‌داد برطرف کنیم که این کار مدیون کارهای پژوهشی در کشور است.

قالیباف تصریح کرد: شهرداری تهران در اجرای هر نوع پروژه عمرانی، فرهنگی از پژوهش‌ها، تحقیقات، اساتید و دانشجویان استفاده خواهد کرد.

کد خبر 242696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز