«خیابان پاک»، عنوان یک طرح بازیافتی است که در منطقه‌ی ۲ تهران برگزار شده است.

این خیابان، پاک است

هنگامه قدیری، مسئول آموزش‌های ویژه‌ی بازیافت منطقه‌ی ۲ شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «طرح «خیابان پاک» در منطقه‌ی ۲ شهرداری تهران به شکل آزمایشی در حال اجراست. در این طرح، اداره‌ی بازیافت منطقه به کمک حامیان بازیافت که دانش‌آموزان داوطلب و فعال در این حوزه‌ هستند، از اهالی خیابان «سروش یکم» می‌خواهند که به بازیافت فکر کنند و طرح تفکیک زباله از مبدأ را اجرا کنند. در این خیابان، حدود ۱۳۰ واحد صنفی مانند بانک، مدرسه و اداره‌ حضور دارند که در این مکان‌ها، تفکیک زباله از مبدأ اجرا می‌شود.»

او به گام بعدی این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مرحله‌ی بعد، این طرح در کل محله‌ی «دریان‌نو» اجرا خواهد شد؛ یعنی این طرح، ابتدا به شکل آزمایشی در یک خیابان اجرا می‌شود و بعد کل محله را در بر خواهد گرفت.» یک غرفه‌ی بازیافت هم در این خیابان هست که اطلاعات لازم را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد و آن‌ها را راهنمایی می‌کند. حامیان بازیافت، هر روز به توجیه اهالی می‌پر‌دازند.

* * *

کلبه‌ی بازیافت

اما علاوه بر طرح خیابان پاک، در مدرسه‌های این منطقه فعالیت‌های دیگری از جمله فعال کردن کلبه‌های بازیافت صورت می‌گیرد و فعلاً در منطقه‌ی ۲ تهران، ۱۱هزار حامی بازیافت در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

این کارشناس بازیافت می‌گوید: «در مدرسه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند با تحویل زباله‌های خشک به کلبه‌های بازیافت، لوازم‌التحریر دریافت کنند.»

او در معرفی حامیان بازیافت هم این‌طور توضیح می‌دهد: «حامیان بازیافت، دانش‌آموزان داوطلبی هستند که در مدرسه فعالیت می‌کنند. یک گروه حامیان جوان هم در منطقه‌ی ۲ داریم. دانش‌آموزان دبیرستان هتل‌داری پارسیان، چون با هتل‌داری و مواد غذایی سر و کار دارند، خودشان نسبت به بازیافت بسیار حساسند و از دانش‌آموزان فعال در این حوزه‌ به‌شمار می‌آیند که به فرهنگ‌سازی بازیافت کمک می‌کنند.»

 قدیری، درباره‌ی شرایط دانش‌آموزانی که می‌خواهند عضو گروه حامیان بازیافت باشند می‌گوید: «دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند با ارائه‌ی کپی شناسنامه و اجازه‌ی عضویت و فعالیت در گروه از خانواده، عضو گروه حامیان بازیافت بشوند. اداره‌ی بازیافت، حامیان را به اردوهایی می‌برد تا آن‌ها را با نحوه‌ی تفکیک زباله و روند بازیافت آشنا کند.»

 او به جشنواره‌ی مشکات هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله می‌توانند تا آخر آذرماه، داستان و عکس و تصویرهای خود را درباره‌ی بازیافت به خانه‌های سلامت محله‌های خود بفرستند. این کارها بررسی می‌شوند و به بهترین‌ها جوایزی اهدا خواهد شد‌.»

گفتنی است جشنواره‌ی مشکات، بخشی هم برای کودکان در نظر گرفته است. در این بخش، کودکان پنج تا ۱۲ ساله می‌توانند یک خاطره با موضوع بازیافت بنویسند.

کد خبر 242281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز