همشهری آنلاین: تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است رژیم اسرائیل از موفقیت‌های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مقابل شورشیان مورد حمایت خارج وحشت کرده است.

سوریه

کوین برت روز چهارشنبه (۲۰ آذر) در مصاحبه با پرس تی‌ وی گفت :«در حالی که به برگزاری مذاکرات صلح نزدیک می‌شویم اسرائیلی‌ها وحشت کرده‌اند .آنها از ... موفقیت‌های دولت اسد در سوریه بیمناکند.»

وی افزود رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد «یک پایان مسالمت آمیز برای درگیری‌های هولناک سوریه از طریق مذاکره» را شاهد باشد.

برت تاکید کرد صهیونیست‌ها عامل اصلی و شماره یک بی‌ثباتی سوریه هستند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد :«من فکر می‌کنم چیزی که ما احتمالا شاهد آن خواهیم بود امضای یک پیمان صلح است که اجازه برگزاری انتخاباتی را می‌دهد که از نظارت بین‌المللی برخوردار است؛ انتخاباتی که به نظر من به احتمال بسیار زیاد، اسد در آن شرکت می‌کند و پیروز می‌شود.»

برت افزود رژیم اسرائیل به منظور بی‌ثبات کردن سوریه از طریق به راه انداختن تظاهرات‌های ضد دولتی در دمشق با عربستان سعودی تبانی و همکاری کرده است.

وی افزود :«مبالغ هنگفتی برای این مساله هزینه شد و به محض این که تظاهرات‌ها شروع شد و دولت اسد به آن واکنش نشان داد عربستان سعودی میلیاردها دلار به کمپین بی‌ثباتی سوریه که از قبل برنامه ریزی شده بود کمک کرد، کمپینی که هدایت بخشی از آن به عهده اسرائیل بود و شروع به تجزیه سوریه کرد.»

گفته می‌شود ارتش سوریه روز سه شنبه (۱۹ آذر) کنترل یک شهر کلیدی را در نزدیکی مرز لبنان از شورشیان بازپس گرفت.

نیروهای ارتش سوریه چند هفته است که برای تامین امنیت منطقه قلمون در شمال دمشق با شورشیان جنگیده‌اند.

ارتش سوریه اخیرا با اجرای موفقیت آمیز عملیات‌های پاکسازی در سراسر این کشور خسارات سنگینی به شورشیان وارد کرده است.

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند.

طبق اعلام سازمان ملل، بر اثر ناآرامی‌های سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ و ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

کد خبر 242255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز