پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود تلاش مقام‌های رژیم صهیونیستی برای نمایش تصویری مثبت از شرایط داخلی خود، نگاهی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی فلسطین اشغالی حکایت از قرار گرفتن آن در وضعیت وخیم دارد.

اسرائیل

در حالی که شکاف اجتماعی و اقتصادی در فلسطین اشغالی بسیار بالاست و ساکنان اولیه و بومی (عرب و یهودی) در این منطقه از کمترین امکانات زندگی برخوردارند و میزان بیکاری در آنها بسیار بالاست و شکاف طبقاتی و درآمدی در این رژیم به بالاترین میزان خود در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) رسیده است، ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی با زندگی پرتجمل خود موجی از نارضایتی و نگرانی را در اقشار مختلف ساکن فلسطین اشغالی برانگیخته است.

در چند روز گذشته اخبار رسانه های مختلف جهان حاکی از آن بوده که زندگی تجملی نتانیاهو و همسرش مایه انتقادهای شدیدی شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده ˈسارا نتانیاهوˈ همسر نتانیاهو به شمع های معطر و آب معدنی های گران قیمت و گل آرایی های بسیار علاقه نشان می‌دهد و هزینه‌های بسیاری را برای آنها صرف می‌کند.

به همین دلیل نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان رژیم صهیونیستی به انتقاد شدید از این موضوع پرداختند که چرا خانواده کوچک نتانیاهو به 28 هزار دلار آب معدنی و دو هزار دلار شمع معطر و 30 هزار دلار گل آرایی و بیش از 15 هزار دلار هزینه خشکشویی نیاز دارد.

این در حالی است که گفته می‌شود حدود یک چهارم ساکنان فلسطین اشغالی در فقر شدید و یک سوم در فقر نسبی به سر می برند و بسیاری از خانواده های اسراییلی قادر به برآورده کردن نیازهای ضروری خود نیستند.

***نخست وزیری تجملاتی برای مردمی فقیر

اطلاعات در مورد هزینه‌های بالای زندگی نتانیاهو از سوی خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ به نقل از گزارش سازمان غیردولتی ˈپاکدستی دولتˈ که در فلسطین اشغالی فعال است، منتشر شد.

سازمان بازرسی که نهادی حکومتی در رژیم صهیونیستی است، ریز خرج‌های سال گذشته را در اختیار تشکل ˈپاکدستی دولتˈ قرار داد که در آن نشان داده شده، زندگی زوج نتانیاهو نزدیک به سه و نیم میلیون شکل (معادل 909 هزار دلار) برای مالیات دهندگان اسراییلی هزینه داشته است.

فهرست منتشره نشان می دهد که هزینه‌های اقامتگاه رسمی نتانیاهو و همسرش صدها برابر هزینه خانه شخصی آنها در خیابان ˈغزهˈ در بیت المقدس است.

نتانیاهو و همسرش یک خانه شخصی در خیابان غزه در مرکز بیت المقدس دارند که در چند صد متری اقامتگاه رسمی نخست وزیری در میدان ˈپاریسˈ است. اما ویلایی نیز در شهر ساحلی ˈقیصریهˈ با زمین گلف در کنار ساحل دارند، ولی خرج اقامتگاه رسمی را مالیات دهندگان اسراییلی می پردازند.

بر اساس این گزارش در حالی که هزینه اقامتگاه رسمی آنها بالای 900 هزار دلار بوده است، خرج خانه شخصی شان تنها هزار دلار ذکر شده است.

نتانیاهو و همسرش بیشتر اوقات در اقامتگاه رسمی خود حضور دارند؛ جایی که دفتر نخست وزیری نیز در آن قرار دارد و نشست های کابینه هم در آن برگزار می شود.

در مقابل انتقادهای وارد شده آنها می گویند که در اقامتگاه رسمی، رییسان جمهوری، نخست وزیران و مقام‌های ارشد کشورهای دیگر مورد پذیرایی دایمی قرار می‌گیرند و خریدهای صورت گرفته برای آبروداری کشور است.

اما منتقدان می گویند مهمانان خارجی می دانند که اسراییل مانند امیرنشین های خلیج فارس نیست و انتظاری برای پذیرایی شدن به سبک شیوخ عربی ندارند.

****فقر روزافزون مردم در اراضی اشغالی

اما همه این ولخرجی‌ها در حالی است که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD ) در گزارشی فلسطین اشغالی را قلمرویی دارای تکنولوژی اما سرشار از فقر می داند. زیرا بر اساس آمار ارایه شده رژیم صهیونیستی بیشترین میزان فقر را در میان اعضای این سازمان داراست.

بر اساس این گزارش، گرچه تولید در فلسطین اشغالی بالاست و میزان بیکاری پایین آمده است اما استاندارد زندگی در آنجا به شدت افت کرده است و سطح زندگی مردم به پایین ترین سطح خود رسیده است. ضمن اینکه چالش های زیست محیطی فراوانی نیز به وجود آمده است.

این سازمان از ارتقای فاکتورهای زودگذر مثل آمار اشتغال در فلسطین اشغالی تمجید کرده اما در مورد شاخص های بلند مدت همچون فقر، نابرابری و ساختار درمان و آموزش و رفاه در آنجا ابراز نگرانی کرده است.

سازمان همکاری اقتصادی به ویژه در بحث آموزش بهبود شرایط بویژه برای اعراب ساکن فلسطین اشغالی را خواستار شد و تاکید کرد باید برای رسیدن به نوعی عدالت، سیاست هایی اتخاذ شود که کسری بودجه را کم کند که این امر مستلزم رشد اقتصادی چهار درصدی است.

از نظر این سازمان، رژیم صهیونیستی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی خود باید رشد اقتصادی خود را به چهار درصد برساند، مالیات ها را افزایش دهد و قوانین مالیاتی را با هدف مقابله با فقر به کاربندد.

سازمان همکاری اقتصادی همچنین با سیاست های مداخله ناگهانی ˈبانک اسراییلˈ در تعیین تکلیف بازار ارز مخالفت کرد و اعتقاد دارد هنگامی که بازار جهانی ارز عادی است و جریان سرمایه ای باثبات است، باید سیاست های منطقی تری اتخاذ شود.

**آماری از نابرابری های موجود در رژیم صهیونیستی

شاخص ها و آمار نیز خود گویای وضعیت وخیم اجتماعی و اقتصادی در فلسطین اشغالی است. همین مساله بود که سال گذشته مجموعه ای از اعتراض های خیابانی را در آنجا در پی داشت که در جریان آن چندین نفر از افراد تحصیلکرده و حتی یک سرباز بازنشسته به علت شرایط بد اقتصادی و بدهی و کاهش درآمدها دست به خودسوزی زدند.

وبسایت ˈایندکس موندیˈ که از اطلاعات سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده استفاده می‌کند با ارایه آماری از تشدید فقر و وخامت شرایط اجتماعی در فلسطین اشغالی خبر داد و نوشت: در حالی که در سال 2001 نرخ فقر در اسراییل کمتر از 18 درصد بود این آمار برای سال 2013 به نزدیک 24 درصد رسید. در واقع حدود یک چهارم از جمعیت 8 میلیونی اسراییل در فقر به سر می برند. بیشتر این خانواده های فقیر در اسراییل از خانواده های یهودی حریدیم و اعراب اسراییل هستند. یهودیان حریدیم از تندروترین گروه های یهودی ساکن در اسراییل هستند.

وبسایت نشریه ˈنیویورکرˈ چند ماه پیش در گزارشی، افزایش میزان فقر در رژیم صهیونیستی را شگفت انگیز دانست و نوشت: در حالی که اقتصاد اسراییل رتبه سی و چهارم جهان را در اختیار دارد اما میزان فقر بالای 20 درصد، اسراییل را در رتبه‌ای بدتر از مکزیک و ترکیه و کشورهای بحران زده اسپانیا و یونان قرار داده است.

به نوشته این نشریه، ˈیاروم آریاوˈ مدیر کل وزارت مالیه رژیم صهیونیستی، آمار بد بیکار و فقر گسترده در میان اعراب اسراییل و یهودیان ارتودوکس حردیم را به هم مرتبط می داند و معتقد است: تنها 48 درصد از مردان این اقلیت یهودی و 28 درصد زنان عرب اسراییل شاغل هستند. بسیاری از زنان عرب حتی نمی توانند دوران دبیرستان را به پایان برسانند و به همین دلیل تنها 5 درصد از آنها شغل تمام وقت دارند. این در حالی است که مردان عرب نیز به نسبت یهودیان، حقوق کمتری را دریافت می کنند. نرخ بیکاری در میان زنان یهودیان حردیم حتی فراتر از مردان است. این آمار در حالی است که تا سال های دهه 1980 میلادی بیش از 90 درصد مردان حردیم شاغل بودند و سپس آمار در طی این سی سال به شدت سقوط کرد.

به نوشته نیویورکر، ˈدن بن دیویدˈ استاد اقتصاد دانشگاه تل آویو یکی از عواملی را که باعث این موضوع شده است را سیاست های داخلی همچون خدمت سربازی و اعطای برخی یارانه ها و سیاست های آموزشی اسراییل می داند که باعث شده است مردان حریدیم بیشتر وقت خود را صرف دین و اعتقادات خود کنند و بیکار بمانند. آنها با استفاده از امکانات دولتی نیازی به کارکردن احساس نمی کنند.

روزنامه هاآرتص سال گذشته در مطلبی درباره اوضاع اجتماعی در فلسطین اشغالی نوشت: در اسراییل میزان شکاف درآمدی بیشتر از هر کشور دیگر در سازمان همکاری اقتصادی روبه گسترش است. بانک اسراییل نیز در گزارشی تاکید دارد که شکاف درآمدی در 20 سال گذشته میان باسوادها و بی سوادها بیشتر شده است.

این روزنامه دلیل افزایش شکاف را تلاش نکردن کابینه رژیم صهیونیستی برای جبران شکاف و بی تمایلی برخی ساکنان فلسطین اشغالی به کار دانست و نوشت: افزون بر این نابرابری درآمدی در گروه های نژادی در اسراییل بسیار بالاتر از دیگر کشورها است و از سال 1995 این نابرابری روند افزایشی شدیدتری را نسبت به دیگر مناطق و کشورهای جهان پیدا کرده است.

به نوشته هاآرتص، بین سال های 2007 تا 2011 میزان سرانه تولید ملی بین 16 تا 23 درصد کاهش یافته است در حالی که این شاخص بین سال های 2001 تا 2003 در مقایسه با کشورهای پیشرفته افزایش داشته است. سال گذشته سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه اعلام کرد سطح درآمد میان بالا ترین قشر اسرائیلی ها 14 برابر ضعیف ترین قشر است و درحالی که درآمدهای بالا ترین اقشار به سرعت رو به رشد است، فقرا در اسرائیل فقیر تر می شوند.

روزنامه صهیوینستی ˈیدیعوت آحارونوتˈ نیز چند سال پیش در گزارشی درباره گسترش شکاف در ساکنان فلسطین اشغالی نوشت: وجود فقر در اسراییل معلول دلایلی همچون پایین بودن دستمزد، قومیت های نژادی و شرایط اجتماعی است. موسسه ملی بیمه در گزارش خود میزان فقر در گروه اقلیت ارتودوکس را چهار برابر جامعه سکولار اسراییل اعلام می کند و حتی در مورد گروه اقلیت و اقوام بدوی (Bedouin) این نرخ تا 8 برابر نیز بیان می شود. فقر در این اقلیت به حدی شدید است که حتی این گروه خانه ای برای زندگی ندارند.

** مهاجران آفریقایی، آماج فقر، تبعیض و خشونت

از دیگر گروه هایی که در فلسطین اشغالی با مشکلات زیادی روبرو شده اند، سیاهان آفریقایی تبار هستند. مشکلاتی از قبیل بیکاری و تبعیض های رایج قومی و مذهبی گرفته تا اعمال قانون های جمعیتی و مشکل آفرین در مورد زندگی آنها، باعث شده است که این گروه از آفریقایی تبارها روزگار خوشی را که به امید آن به فلسطین اشغالی سرازیر شدند، آرزوی برباد رفته بدانند. بر همین اساس گفته می شود، میزان تمایل به خروج آفریقایی تبارها از فلسطین اشغالی افزوده شده است.

وبسایت خبری سی ان ان سال گذشته در گزارشی نوشت: بسیاری از این آفریقایی تبارها که سال ها قبل وارد اسراییل شدند با مشکلاتی مواجه هستند که در خود اسراییل عادی محسوب می‌شود. ممانعت از ادامه کار، ضرب و شتم و یا حمله به منزل از جمله تهدیدهایی است که برای آنها رخ می‌دهد.

سی ان ان در ادامه نوشت: همزمان با افزایش ورود غیرقانونی آفریقایی تبارها به اسراییل، اوضاع برای آنها بدتر نیز شده و بسیاری را بر آن داشته است که این سرزمین را ترک کنند.

به نوشته این وبسایت خبری، مهمترین علت این نارضایتی حس نژادپرستی در اسراییل و نبود قانون های مناسب مهاجرتی است. بسیاری از ساکنان تل آویو سال گذشته در تظاهراتی شعار می دادند که با ورود مهاجران مخالفند زیرا تل آویو به شهر پناهندگان تبدیل شده است.

روزنامه هاآرتص چند روز پیش در گزارشی در همین زمینه نوشت که دولت اسراییل نیز چندان تمایلی به حضور آفریقایی ها در اسراییل ندارد و به همین دلیل به هر یک از آن ها که قبلا وارد اسراییل شده اند پیشنهاد می دهد که با دریافت 5 هزار دلار این سرزمین را ترک کنند و به کشور خود بازگردند. این مبلغ تشویقی سه برابر مبلغی است که تا پیش از این به خروجی ها از اسراییل داده می شد.

***جمع بندی

رژیمی که در داخل با انواع مشکلات اجتماعی و اقتصادی دست به گریبان است و هرچند وقت یکبار یکی از مقام های ارشد و وزیران آن به دلایل متعدد اقتصادی و اخلاقی مورد بازخواست قرار می‌گیرند، خود را یکی از مهمترین بازیگران منطقه و نقطه عطف خاورمیانه و محور همه سیاست‌های بین المللی می‌داند.

آنطور که ˈگای یولینگˈ مدیر مسوول روزنامه اقتصادی مارکر در فلسطین اشغالی هم گفته است، داستانی از اسراییل که به عنوان سرزمینی تازه و رو به رشد به جهانیان نشان داده می‌شود شاید داستان بسیار زیبایی باشد اما تنها شرایط 5 درصد از جمعیت اسراییل را به نمایش می‌گذراد و وقتی به بازار کار نگاه می شود می‌بینیم که روبه عقب حرکت می‌کنیم و نرخ تولید بسیار پایین است.

در حالی که رژیم صهیونیستی باید به مسایل درونی خود رسیدگی کند و مشکلات داخلی و اجتماعی اقتصادی خود را رفع و سپس فکری به حال مشروعیت خود کند، همواره تلاش می‌کند تا بر دامنه منازعه‌ها بیافزاید و مانع ایجاد صلح در منطقه شود.

البته این ناشی از فرافکنی های سران این رژیم است. زیرا به اعتراف شاوول موفاز از رهبران حزب کادیما و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی که یک سال قبل به شبکه2 تلویزیون این رژیم گفت، نتانیاهو نخست وزیر برای منحرف کردن نگاه ها از مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی داخلی به خطر ˈایران هسته ایˈ می پردازد.

کد خبر 242223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز