همشهری آنلاین: دولت چین می‌گوید این کشور آماده مقابله با تاثیر تغییرات آب و هوایی که تهدیدی جدید برای این کشور به شمار می‌رود، نیست.

به گزارش رویترز سازمان قدرتمند برنامه‌ریزی اقتصادی چین روز دوشنبه 11 دسامبر اعلام کرد که این پرجمعیت‌ترین کشور جهان از هم اکنون با چالش‌های ناشی از وضعیت‌های شدید آب و هوایی روبرو است و از دهه 1990 که بلایای طبیعی بدتر شده‌اند، هر سال به طور میانگین 2000 نفر جان خود را به علت آنها از دست داده‌آند."

کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات این سازمان در گزارشش می‌نویسد:"کشور ما ملتی در حال توسعه با جمعیتی فراوان، شرایط پیچیده آب و هوایی، وضعیت بد زیست‌محیطی است."

این گزارش می‎افزاید: "تغییرات آب و هوایی از هم اکنون تهدیدی جدی برای امنیت بوم‌شناختی، انرژی، غذا و آب و جان و اموال مردم است."

در این سند که در هماهنگی با چندین وزارت از جمله وزارت کشاورزی منتشر شده است، آمده است که منطقه شمالی چین شاهد خشکسالی‌های بیشتر و نیز زودتر رسیدن توفان‌های گرمسیری، خشک شدن زمین‌های مردابی و بالا آمدن سطح دریا است.

به گفته سازمان برنامه‌ریزی اقتصادی کارهای دولت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شامل طیفی از اقدامات از ساختن مخازن اب بیشتر، فراهم آوردن حفاظت بیشتر از جنگل‌ها و مرداب‌ها تا بهبود بخشیدن به سیستم‌های هشداردهنده آب و هوا بود هاست، اما چشم‌انداز کلی مطلوب نیست.

این سازمان می‌گوید:" گرچه اقدامات ما برای مواجهه با تغییرات آب و هوایی به موفقیت‌هایی رسده است، هنوز باید قابلیت‌های پایه‌ای را تقویت کرد، و نقاط ضعف بسیاری در کار ما وجود دارد."

بر اساس این گزارش چین نتوانست زیربناهای پایه‌ای‌اش مانند شبکه برق و آب در مقابل شرایط نامساعد آب و هوایی محافظت کند، و اقدامات برای پیشگیری از سیلاب باید تشدید شود.

با توجه به اینکه اساس تولید در چین به زغالسنگ وابسته است، این کشور بزرگترین سهم در جهان را در تغییرات آب و هوایی دارد، و میزان بالای آلودگی هوا در سطح محلی نیز باعث خشم گسترده عمومی شده است.

مقامات چین در ماه‌های اخیر سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با این مشکل اعلام کرده‌اند که در راس آنها افزایش میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه پنج ساله فعلی است.

انتظار می‌رود افزایش آلودگی چین در دهه آینده - هر چند با سرعتی کمتر- ادامه داشته باشد، چرا که این کشور گزینه‌های چندانی به جز سوخت‌های فسیلی در روند توسعه‌اش در اختیار ندارد.

کد خبر 242075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز