مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس ستاد توسعه فناوری هوا فضا از پرتاب کاوشگر ۷ در هفته آینده خبر داد.

هفته آینده، کاوشگر ۷ به فضا پرتاب می‌شود

به گزارش ایسنا، سردار مهدی فرحی با بیان اینکه این کاوشگر از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان پرتاب می‌شود، اظهار داشت: پرتاب این کاوشگر در راستای تکامل پرتاب موجود زنده به فضا است.

وی که در حاشیه کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: تاکنون شش کاوشگر در راستای تکمیل مطالعات محققان برای ارسال موجود زنده به فضا پرتاب شده که در هفته آینده شاهد پرتاب هفتمین کاوشگر خواهیم بود.

فرحی با اشاره به پرتاب این کاوشگر تا ارتفاع 120 کیلومتری زمین، این پرتاب را گامی در راستای پروژه اعزام فضانورد به فضا عنوان کرد.

گفتنی است، کاوشگر 5 (پیشگام) دربهمن ماه سال 91 با استفاده از یک حامل ساخت متخصصان سازمان صنایع هوافضا با موفقیت یک میمون را به فضا برد که سالم به زمین بازگشت.

کاوشگرها به طور عمومی برای بررسی جو، داده برداری از لایه‌های میانی اتمسفر و بررسی لایه‌های مختلف آن و مطالعات مربوط به قطب مانند بررسی شفق قطبی، مطالعات پرتوهای کیهانی مانند اشعه ایکس، ماوراء بنفش و مادون قرمز، زیست شناسی و پرتاب موجودات زنده کوچک و بررسی رشد سلول‌های بنیادی در فضا، ستاره شناسی، رصد خورشید، بررسی کسوف، مطالعه جاذبه ناچیز، بازیابی محموله، توسعه فناوری‌های فضایی مانند ورود به جو و جدایش، آزمایش تراشه‌ها و مدارهای الکترونیکی فضایی، افزایش قابلیت اطمینان پرتاب‌های فضایی با انجام تست‌های مکرر به کار می‌روند.

پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی وابسته به سازمان فضایی ایران به دلیل قابلیت‌ها و کاربردهایی که در دنیا برای این نوع از وسایل نقلیه فضایی مطرح است از سال ۱۳۸۱ ایده طراحی و ساخت کاوشگرهای بومی را دنبال کرده و در مدت زمان کوتاهی موفقیت‌های قابل توجهی را به ارمغان آورده است.

این کاوشگرها می‌توانند به فرای جو و زیر مدار (ارتفاع ۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر) انتقال یابند و به ثبت و یا مخابره داده‌ها با هدف بررسی خواص اتمسفر و کیهان، آزمایش و صحت‌سنجی زیرسامانه‌های فضایی مانند وسایل کنترلی مورد نیاز در ماهواره‌ها و ماهواره‌برها، سامانه‌های بازگشت به جو و بازیابی، سامانه‌های جدایش و از همه مهیج‌تر، تحقیقات زیست‌ پزشکی فضایی بپردازند.

کد خبر 242016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز