دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که جنگ در داخل سوریه همچنان ادامه دارد، در بیرون از خاک این کشور هم مبارزه‌ای دیپلماتیک برای اعمال نفوذ و اثرگذاری بر وضعیت موجود سوریه و آینده این کشور در جریان است.

هر چه که زمان برگزاری کنفرانس صلح ژنو که قرار است بهمن‌ماه برگزار شود، نزدیک می‌شود، این مبارزه دیپلماتیک شدت بیشتری می‌گیرد.

در تازه‌ترین پرده از این مبارزه، رسانه‌های آمریکایی از تغییر جهت‌ دولت اوباما نسبت به گروه‌های مخالف داخل سوریه خبر داده‌اند. نشریه دیلی‌بیست به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خود در واشنگتن نوشته‌است، دولت اوباما به‌دنبال جذب متحدان جدید در میان گروه‌های مخالف داخل سوریه است. به نوشته این نشریه، در 2سال گذشته ارتش آزاد و گروه‌های مخالف خارج‌نشین سوریه در کانون توجه دولت اوباما قرار داشتند.

مقامات دولت آمریکا و دیگردولت‌های غربی با نمایندگان این گروه‌ها نشست برگزار می‌کردند و کمک‌های مالی و نظامی مستقیم و غیرمستقیم خود را در اختیار این گروه‌ها می‌گذاشتند اما در هفته‌های اخیر و در آستانه کنفرانس ژنو این وضعیت تغییر کرده‌است. اکنون گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرایی که نه وابسته به القاعده هستند و نه به ارتش آزاد، در کانون توجه دولت آمریکا قرار گرفته‌اند. آمریکا این گروه‌ها را برای شرکت در کنفرانس ژنو دعوت کرده‌است.

دیلی‌بیست به نقل از منابع خود در وزارت خارجه آمریکا نوشته‌است، این گروه‌ها، اسلامگرایان میانه‌رویی هستند که نه به اندازه القاعده خشونت می‌کنند و نه مانند ارتش آزاد سکولار هستند. معز مصطفی، مدیر اجرایی کارگروه اضطراری سوریه در آمریکا که نوعی رابط میان مخالفان سوریه و دولت آمریکاست در این‌باره به دیلی‌بیست می‌گوید: این گروه‌های اسلامگرای میانه‌رو اگرچه به اندازه ارتش آزاد به دمکراسی مورد نظر غرب پایبند نیستند و ارزش‌های مشترک چندانی با غرب ندارند اما در میدان جنگ سوریه اکنون در موقعیتی بهتر از ارتش آزاد قرار دارند.

سلیم ادریس فرمانده ارتش آزاد سوریه اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست به صراحت گفت: باید اعتراف کنم که ارتش آزاد در موضع ضعف قرار دارد و اکنون دیگر نمی‌تواند مواضع خود را در میدان جنگ حفظ کند. این فرمانده مخالفان سوریه همچنین از دولت اوباما به‌خاطر حمایت نکردن از ارتش آزاد انتقاد کرد و این عدم‌حمایت را یکی از دلایل اصلی ناکامی مخالفان نظامی در جنگ سوریه دانست.

منظور آمریکا از گروه‌های اسلامگرای میانه‌رو در داخل سوریه، گروه‌هایی مانند لوای توحید یا احرار الاسلام هستند که به تازگی ائتلافی جدید با هم تشکیل داده‌اند. در ابتدا به‌نظر می‌رسید که این گروه‌ها با جبهه نصرت و امارت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، همگی شاخه‌های القاعده در خاک سوریه هستند اما در ماه‌های اخیر میان این گروه‌ها اختلافاتی بروز کرد. بیشترین خشونت‌ها در جنگ سوریه توسط جبهه نصرت و گروه داعش که رسما وابسته به القاعده هستند صورت می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر ارتش سوریه پیشروی‌های قابل توجهی در مقابل گروه‌های مسلح داشته و آنها را از بسیاری ازمواضعشان در حومه دمشق و شهرهای حمص و حلب عقب رانده‌است به همین‌خاطر مخالفان سوریه چندان تمایلی به شرکت در کنفرانس ژنو ندارند زیرا می‌دانند که با توجه به شکست‌هایشان در میدان جنگ، در مذاکره در موضع ضعف هستند. امتیازاتی که در میدان جنگ از دست می‌رود پای میز مذاکره احیا نمی‌شود.

دیلی‌بیست در انتها به نقل از جیم هوپر دیپلمات سابق آمریکا در دمشق می‌نویسد: درست یا غلط، اکنون مواضع و منافع آمریکا و ایران در سوریه به هم نزدیک است. یعنی هر دو می‌خواهند که تندروها در سوریه به قدرت نرسند. مواضع آمریکا در سوریه اکنون بیش از آنکه به مخالفان نزدیک باشد، به دولت اسد و متحدانش نزدیک است.

کد خبر 241914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز