گروه ادب و هـنر: هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت فردا (سه‌شنبه ۱۹آذر) با شعار «حقیقت، بهترین راهنماست» آغاز می‌شود.

سینما حقیقت

 این دوره از جشنواره به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تا 26آذر در سینماهای سپیده و فلسطین و مرکز فرهنگی هنری صبا برپا خواهد بود.

با توجه به تغییر مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به‌نظر می‌رسد جشنواره هفتم سینما حقیقت با تغییراتی نسبت به چند دوره اخیر روبه‌رو باشد. بخشی از این تغییرها در سیاستگذاری‌های پیش از جشنواره مشهود بوده و مسئولان برگزاری سینما حقیقت تلاش داشتند در راستای برنامه‌های دولت تدبیر و امید، راه را برای بازگشت هنرمندان باز کنند. در سال‌های اخیر برای جذب مردم به تماشای فیلم‌های مستند، تلاش‌هایی انجام شده است. ازجمله اختصاص دادن سینما سپیده به نمایش فیلم‌های مستند در طول سال که با استقبال مردم مواجه نشد. اما امسال برگزارکنندگان هفتمین جشنواره سینما حقیقت برای جذب مردم، تدبیری متفاوت اندیشیده‌اند.

امسال قرار است شهاب حسینی سفیر سینمای مستند ایران باشد و دعوت عمومی مردم برای حضور در این دوره از جشنواره سینما حقیقت را بر عهده بگیرد. به این ترتیب این چهره محبوب سینمایی و تلویزیونی در دعوتنامه‌ای تصویری که رامین حیدری فاروقی آن را کارگردانی می‌کند، ایرانی‌ها را به تماشای فیلم‌های مستند دعوت می‌کند. این دعوتنامه تصویری تا روز آخر جشنواره از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود.

لطفاً با لبخند وارد شوید

هفتمین جشنواره سینما حقیقت فردا با نمایش مستند «لطفا با لبخند وارد شوید» در ساعت 11:45 در سالن شماره 2 فلسطین افتتاح خواهد شد. این فیلم به کارگردانی رضا عباسی و تهیه‌کنندگی جواد ظهیری، در بخش مستند اجتماعی از مسابقه ملی روی پرده می‌رود فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره توسط رخشان بنی‌اعتماد، آمریت گانگار (هند) و ریچارد بیتگر (آمریکا) داوری می‌شوند و مستندهای بلند این بخش را هم علیرضا شجاع‌نوری، پاول پتچنکین (روسیه) و رزلا راگازی (ایتالیا) داوری خواهند کرد.

یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره سینما حقیقت، حضور فیلم‌های خارجی برگزیده در جشنواره‌های معتبر جهانی است ازجمله «اسلحه باور من است» ساخته نیکلاس لوسک از کشور کانادا که امسال در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.«تنهایی صدا» به کارگردانی یاسک پیوتر بلاوت از لهستان دیگر فیلم خارجی جشنواره است که برنده جایزه اسب نقره‌ای جشنواره کراکو لهستان بود. این فیلم، زندگی آهنگساز ناشناخته‌ای به نام توماس سیروسکی (1939-1988) را به تصویر می‌کشد که در دوره سلطه کمونیسم در لهستان زندگی می‌کرد.

از دیگر فیلم‌های برتر جشنواره می‌توان به مستند «قلب باز» به کارگردانی کی‌یف دیویدسون از آلمان و آمریکا اشاره کرد که سال 2013نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بود. فیلم داستان زندگی آنجلیک و ماری را روایت می‌کند که چون 6 کودک رواندایی دیگر خانواده‌هایشان را ترک کرده و در سفری بین مرگ و زندگی پا گذاشته‌اند تا خطر عمل قلب باز را در مرکز فوریت‌های پزشکی یک سازمان مردم‌نهاد ایتالیایی در آفریقا تجربه کنند. اما جشنواره امسال میزبان جدیدترین فیلم مارسل اُفولس مستندساز 86ساله فرانسوی خواهد بود که در بخش نمایش‌های ویژه به نمایش درمی‌آید. در این فیلم سلف‌پرتره، اُفولس نگاهش را به زندگی غیرعادی خود معطوف کرده است؛ لحظاتی که در آن عشق، اندوه، طنز و... وجود دارد. او در این فیلم، درباره پدرش، مکس اُفولس، کارگردان فقید سینما هم صحبت کرده است.

جایزه‌های ویژه تقدیرهای حقیقی

از روزی که شبکه مستند تلویزیون با هدف باز کردن پای فیلم‌های مستند به خانه‌های مردم فعالیت خود را آغاز کرد، نزدیک 3 سال می‌گذرد، اما هنوز بین این شبکه و مستندسازان تعامل سازنده به‌وجود نیامده است. تعاملی که اگر بود، می‌توانست هم آثار شبکه مستند را ارتقا بخشد هم محفلی برای نمایش حاصل زحمت‌های مستندسازان فراهم کند. حالا هفتمین جشنواره سینما حقیقت قرار است رابطی باشد برای ایجاد این تعامل و ارتباط. نتیجه جلسه‌های دبیر جشنواره و مدیر شبکه مستند این شد که شبکه مستند جایزه‌ای ویژه به فیلم منتخب داوران اختصاص دهد. هفتمین جشنواره سینما حقیقت قرار است مرزهای جغرافیایی خود را گسترده‌تر کند و رهسپار آبادان شود. در نتیجه تفاهمنامه ستاد برگزاری این جشنواره و مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند منتخبی از فیلم‌های جشنواره در سینما نفت آبادان در روزهای 26تا 28آذر به نمایش درمی‌آید. در مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت در آبادان، هیأت داوران محلی 5 مستندساز را برای دریافت تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه نقدی برمی‌گزینند.

نکوداشت سینمای مستند جنوب و نمایش 20فیلم منتخب مستندسازان جنوبی از بخش‌هایی اختصاصی هفتمین جشنواره سینما حقیقت است. در این بخش، ناصر تقوایی و سیدحسن بنی‌هاشمی تکریم و تقدیر می‌شوند.
هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، مهمان، مستند داستانی، مستندهای سیاسی - اقتصادی، نکوداشت، سینمای مستند جنوب و بخش‌های جنبی بین‌المللی 262را نمایش خواهد داد. همزمان 4 کارگاه آموزشی با حضور استادان ایرانی و خارجی در سالن کارگاهی مرکز فرهنگی هنری مرکز صبا برگزار می‌شود. نسخه الکترونیک کاتالوگ معرفی فیلم‌های جشنواره سینما حقیقت امروز روی سایت cinematajrobi.ir قرار می‌گیرد تا علاقه‌مندان سینمای مستند با فیلم‌های هر بخش بیشتر آشنا شوند.

کد خبر 241777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز