همشهری آنلاین: دولت فیلیپین و جبهه اسلامی آزادیبخش مورو روز یکشنبه در کوالالامپور توافقنامه ای امضا کردند که براساس آن قدرت میان دولت و این گروه تقسیم می شود.

دولت فیلیپین و جبهه آزادیبخش مورو به توافق رسیدند

جبهه آزادیبخش مورو که مرکز آن در منطقه مسلمان نشین بانگسا مورو است، یک گروه اسلامی است که در جنوب شرقی آسیا و مجمع الجزایر فیلیپین به وجود آمده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های فیلیپین، این توافقنامه راه را برای امضای توافقنامه نهایی صلح میان دولت فیلیپین و ˈموروˈ هموار می کند.

کارشناسان معتقدند این توافقنامه می تواند نخستین گام برای پایان سه دهه مبارزات گروه های اسلامی در جنوب فیلیپین باشد.

این توافقنامه به دنبال مذاکرات طولانی با جبهه آزادیبخش مورو برای پایان دادن به مناقشه تاریخی به امضا رسید.

البته همچنان خطراتی در راه امضای توافقنامه نهایی صلح بین دو طرف وجود دارد. اعمال خشونت در جنوب فیلیپین بخصوص از طرف گروه ابوسیاف وابسته به طالبان که در سابق با مورو همکاری داشت می تواند مانع از توافقنامه نهایی صلح شود.

حضور قبایل قدرتمند که همچنان کنترل برخی از مناطق جنوبی فیلیپین را در اختیار دارند نیز می تواند به این توافقنامه لطمه وارد کند.

دولت فیلیپین تیر ماه امسال پذیرفته بود تا 75 درصد سهم درآمد منابع و ذخایر طبیعی و مواد معدنی فلزی در مناطق خودمختار اقلیت مسلمان در جزیره ˈمیندانائوˈ را در اختیار این گروه قرار دهد.

در مورد منابع انرژی نیز دو طرف در گذشته توافق کردند پس از مذاکرات مالزی، درآمدها را به طور مساوی بین خود تقسیم کنند.

کارشناسان پیش بینی می کنند معاهده صلح بین گروه مورو و دولت فیلیپبین تا پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری آکوئینو در سال 2016 امضا شود.

مسلمان ها در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت 92 میلیونی فیلیپین را تشکیل می دهند و این افراد عمدتا در غرب مجمع الجزایر میندانائو و جزایز نزدیک به آن مانند سولو و پالوان زندگی می کنند.

در کل میندانائو که روزگاری مسلمان ها اکثریت را داشتند اینک 14 میلیون فیلیپینی زندگی می کنند که تنها پنج میلیون آنها مسلمان ها هستند.

گروگان در اسارت گروه ˈابوسیافˈ در فیلیپین

در همین حال یک مقام نظامی فیلیپین روز یکشنبه اعلام کرد گروه تروریستی ابوسیاف مرتبط با القاعده همچنان 17 گروگان را در جنوب این کشور در اختیار دارد که چند تن از آن ها خارجی هستند.

گروه ابوسیاف هفته گذشته پس از 18 ماه اسارت یک خبرنگار اردنی را در جنگل های جزیره جولو در نزدیکی شهر زامبوبگا در جنوب فیلیپین آزاد کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه استار فیلیپین، خوزه جوهریل سنابر یک فرمانده نظامی این کشور، گفت که ارتش در تلاش برای آزادی این هفده گروگان در دست گره ابوسیاف است.

این گروه امسال وارن رادول یک گروگان استرالیایی خود را نیز پس از 15 ماه اسارت آزاد کرد.

شماری از شهروندان خارجی طی سال های اخیر در جنوب فیلیپین توسط این گروه ربوده شده اند و ربایندگان در برابر آزادی گروگان ها، خواهان دریافت باج شده اند.

گروه ابوسیاف با القاعده در ارتباط است. اعضای این گروه اکنون در جنگل های جزیره جولو پنهان شده اند و در سال های 1990 با باج گیری از طریق گروگان گرفتن گردشگران خارجی شهرت یافت.

این گروه هم اکنون با برخی گروه های منطقه جنوب شرق آسیا ارتباط دارد و در سال 2004 میلادی مسوولیت بمب گذاری در یک کشتی را که در جریان آن بیش از 100 تن کشته شدند، برعهده گرفت.

گفته می شود صدها تن از اعضای گروه ابوسیاف در جنگل های جزیره جولو واقع در 950 کیلومتری جنوب مانیل پنهان شده اند و گاهی عملیات تروریستی انجام می دهند.

گروه آزادی بخش مورو در جنوب فیلیپین سال گذشته در ازای خودمختاری گسترده با دولت مرکزی فیلیپین توافق آتش بس امضا کرد اما گروه ابوسیاف به معاهده آتش بس نپیوست و همچنان به عملیات خود در این منطقه ادامه می دهد.

کد خبر 241722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز