همشهری آنلاین: رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی برای همکاری با فعالان اقتصادی اسپانیا و خرید اوراق مشارکت دولت اسپانیا اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پایگاه رسمی صندوق توسعه ملی، سید صفدر حسینی در دیدار با سفیر اسپانیا به سوابق همکاری‌های دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: با رفع تحریم‌ها و با توجه به پتاسیل‌های همکاری بین دو کشور در آینده نزدیک شاهد شکوفایی روابط در حوزه‌های گوناگون باشیم.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه برای همکاری با فعالان اقتصادی اسپانیا در حوزه‌هایی نظیر تامین منابع مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاران اسپانیا در ایران یا سرمایه‌گذاران ایرانی در اسپانیا، سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در یکدیگر و همچنین در کشورهای ثالث، خرید اوراق مشارکت دولت اسپانیا و ... اعلام آمادگی کرد.

حسینی افزود: برای برقراری همکاری گسترده با فعالان اقتصادی اسپانیا لازم است فضای گفت‌وگوهای رو در رو میان فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایران و اسپانیا با یکدیگر و با نهادهای مرتبط فراهم شود.

بر طبق این گزارش، «پدرو ویلنا» سفیر اسپانیا نیز با ابراز امیدواری برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به بیانیه حمایت دولت اسپانیا پس از توافق ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: توافق اخیر هیئت مذاکره‌کننده ایرانی و گروه 1+5 در ژنو، می‌تواند روابط دو کشور را به وضعیت عادی برگرداند.

وی از حرکت دولت اسپانیا جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی این کشور خبر داد و به وضعیت خاص اقتصادی اسپانیا و آثار بحران اشاره کرد و در بیان برخی شاخص‌های اقتصادی در این کشور گفت: اسپانیا با وجود نرخ حدود 25 درصد بیکاری، بیکاری 50 درصد جوانان و رشد منفی اقتصادی در چند سال گذشته، در سه ماهه سوم سال میلادی جاری موفق به کسب رشد اقتصادی مثبت شده است که امیدواریم مسیر رشد مثبت همچنان ادامه پیدا کند.

سفیر اسپانیا افزود: حدود دو دهه قبل، نیروی کار اسپانیا مجبور به مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی بود اما طی چند سال قبل از بحران اقتصادی، این روند معکوس شده بود به نحوی که در سال 2007 که اوج شکوفایی اقتصاد اسپانیا بود حدود 10درصد جمعیت شاغل در اسپانیا، اتباع سایر کشورها (به طور عمده اروپایی‌ها) بودند اما بحران موجب بیکاری گسترده در اروپا و اسپانیا و لذا معکوس شدن این روند شد؛ به این ترتیب اسپانیا برای ایجاد اشتغال، نیازمند جذب سرمایه گذاری‌های خارجی است.

«پدرو ویلنا» خاطرنشان کرد: مشکل دیگر اسپانیا آن است که به منابع مالی نیازمند است و نرخ بهره استقراض برای آن کشور در حدود سه سال پیش حدود 7 درصد بوده است که بسیار گران محسوب می‌شود اما در حال حاضر نرخ بهره به کمتر از 4% کاهش یافته است.

به گفته سفیر اسپانیا، بحران اقتصادی غرب باعث شده سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه‌های خود را از اسپانیا خارج نمایند به گونه‌ای که در یکسال بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی از این کشور خارج شده و هزینه زیادی به این کشور تحمیل نموده است.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت املاک و مستغلات در اسپانیا، فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد اسپانیا، به تازگی قانون سرمایه‌گذاری در آن اصلاح شده و امکانات قانونی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم آمده است.

سفیر اسپانیا همچنین به ایجاد یک نهاد سرمایه‌گذاری در اسپانیا با مسئولیت جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و زمان کنونی را فرصت مناسبی برای ورود به بازار اسپانیا و سرمایه‌گذاری در آن دانست.

کد خبر 241614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز