گروه اقتصادی - رضا کربلایی: وزیر نفت در حاشیه نشست اوپک در وین اتریش از ۷شرکت بزرگ نفتی دنیا برای بازگشت به ایران به منظور سرمایه‌‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز کشور دعوت کرد.

توتال فرانسه، رویال داچ شل انگلیس، انی ایتالیا، او‌ام وی اتریش، استات اویل نروژ، بی‌پی انگلیس و ویتول سوئیس 7شرکت بزرگ نفتی هستند که بیژن زنگنه وزیر نفت از آنها خواسته برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. گفته می‌شود ایران حتی به 2شرکت آمریکایی اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس هم چراغ سبز نشان داده است.

دعوت ایران از شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا در حالی صورت می‌گیرد که مدیران این شرکت‌ها منتظر بازشدن یخ روابط هسته‌ای بین ایران با کشورهای 1+5 هستند تا راه برای ورود به ایران هموارتر شود. به گزارش شانا، زنگنه در این زمینه گفت: ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکا در صنعت نفت و گاز ایران ندارد. او با اشاره به اینکه نمی‌تواند جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های توسعه صنعت نفت و گاز ایران ارائه دهد، گفت: ما در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت‌های اروپایی هستیم.

اما جدی‌ترین رقیب ایران برای جذب سرمایه‌گذاران نفتی دنیا، کشور همسایه عراق است. سقوط رژیم صدام حسین و بازنگری در قراردادهای نفتی این کشور، باعث شده تا تولید نفت عراق افزایش یابد و ایران احساس خطر کند. اما وزیر نفت ایران اعلام کرد: شرایط قراردادهای نفتی ایران، بهتر از شرایط قراردادی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین خواهد بود. او گفت:عراقی‌ها به جای شریک کردن خارجی‌ها در تولید نفت، هزینه عملیات این شرکت‌ها را پرداخت می‌کنند.

رایزنی‌های فشرده ایران با شرکت‌های نفتی اروپا و احتمالا آمریکا در ماه‌های آینده می‌تواند زنگ خطری برای شرکت‌های آسیایی ازجمله چین و هند باشد که در 8سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در غیاب شرکت‌های غربی، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند؛ فرصتی که البته چندان به نتیجه مطلوب برای ایران نرسید. زنگنه اما در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل دارد شاهد حضور شرکت‌های آسیایی مثل شرکت‌های هندی یا چینی در ایران باشد، گفت: بله. اما اکنون ما در حال گفت‌وگو با شرکت‌های اروپایی هستیم.

رونق تجارت نفتی با ویتول سوئیس

رایزنی وزیر نفت با مدیران ارشد شرکت ویتول سوئیس می‌تواند رونق تجارت نفت به‌ویژه دسترسی به بنزین مرغوب و بازکردن گره سوآپ نفتی را به همراه داشته باشد. به گزارش مهر، ویتول تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی یکی از شرکت‌های خریدار نفت کوره و نفت خام کشور بوده که در کنار خرید طلای سیاه، یکی از فروشندگان بنزین به ایران هم بوده است. این شرکت سوئیسی همچنین یکی از شرکت‌هایی بود که در طول یک دهه گذشته اقدام به سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به بازارهای جهانی کرده بود که پیش‌بینی می‌شود درصورت کاهش تحریم‌ها بار دیگر قراردادی برای ازسرگیری سوآپ نفت خام امضا کند.

کد خبر 241434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز