جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: در ایران اگر بیمار شوی، یک درد که نه، هزار درد به سراغت می‌آید.

مشکلات نوبت‌دهی، هزینه‌های بالای درمان، کمبود، نبود و گرانی دارو، امان‌ات را می‌برد و طاقت‌ات را طاق می‌کند. حالا به این فهرست بلندبالا معاینه فله‌ای بیماران در مدت زمان کوتاه هم اضافه شده است.براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، متوسط زمان ویزیت پزشک عمومی حداقل 15دقیقه، متخصص 20دقیقه، فوق‌تخصص 25دقیقه و روان‌پزشک حداقل 30دقیقه است.

علاوه براین، در بند دوم منشور حقوق بیماران آمده است که پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار برای تصمیم‌گیری و انتخاب داده شود. این اطلاعات شامل مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش، ضوابط و هزینه‌های قابل پیش‌بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی، غیردرمانی، ضوابط بیمه، معرفی سیستم‌های حمایتی در زمان پذیرش و نام، مسئولیت و رتبه‌ حرفه‌ای اعضای گروه پزشکی مسئول مراقبت از بیمار، روش‌های تشخیصی، درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن و موارد دیگر می‌شود.

آرزو گلستانی یک شهروند تهرانی به همشهری می‌گوید: مادرم را بعد از اینکه به سختی از پزشک مورد نظر نوبت گرفت، برای معاینه به مطب خصوصی‌اش بردم. آنجا گرچه از مدت‌ها قبل، نوبت گرفته بودیم اما 3ساعت نیز معطل شدیم. مادرم مدام به من می‌گفت: حواست باشد که از شرح بیماری‌ام بدون کم و کاست به پزشک بگویم اما وقتی بعد از مدت‌ها نوبت ما شد، کمتر از 5دقیقه در اتاق پزشک متخصص ماندیم و مادرم نتوانست شرح کاملی از بیماری‌اش بگوید تازه در هنگام ویزیت 2بار هم پزشک معالج مادرم به تلفنش پاسخ داد.

ویزیت بیماران در بیمارستان‌های دولتی به‌مراتب بدتر است. صف در صف بیمارانی را می‌بینی که منتظر ویزیت هستند اما این صف هرازچند گاهی زود به آخر می‌رسد چون پزشکان در بیمارستان‌های دولتی به‌دلیل بیمار زیاد، نمی‌توانند استانداردهای لازم برای مدت زمان معاینه بیمار را رعایت کنند و گاه دیده می‌شود که 2 یا چند بیمار را با هم ویزیت می‌کنند و اینجاست که وای به حال بیمار مأخوذ‌به‌حیایی می‌شود که نمی‌تواند نزد سایرین، شرح حال کاملی از بیماری خود به پزشک بگوید.

نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر برنامه پزشک خانواده به‌درستی اجرایی شود، بسیاری از دغدغه‌های مردم برطرف خواهد شد. او به همشهری می‌گوید: نارضایتی مردم از نحوه ویزیت پزشکان را وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی باید پیگیری کنند. اقدام مؤثر آن است که برنامه پزشک خانواده درسطوح مختلف و به‌درستی اجرا شود چرا که با اجرای اصولی آن، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت، برطرف می‌شود. با اجرای مناسب برنامه پزشک خانواده، عدالت در سلامت نیز محقق خواهد شد اما متأسفانه همتی در اجرای مناسب این برنامه دیده نمی‌شود به‌دلیل آنکه دولتمردان بودجه کافی به وزارت بهداشت اختصاص نمی‌دهند.

علی کاییدی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است که تعیین سقف ویزیت ۱۲ تا ۱۵ بیمار در هر ساعت در مراکز درمانی دولتی، نامش ویزیت نیست بلکه شبیه نسخه‌های آماده‌ای است که پزشکان از قبل آن را نوشته باشند. کاییدی یکی از چالش‌های بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی را تشخیص ندادن صحیح و بموقع بیماری می‌داند و معتقد است که این موضوع باعث می‌شود بیماری بیماران تشخیص داده نشود.

برخی از مسئولان اصلاح ویزیت پزشکان را نقطه شروعی برای تغییر وضعیت سلامت کشور می‌دانند. احمد میدری دبیر شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی چنین نظری دارد؛ او معتقد است که اصلاح ویزیت پزشکان براساس هزینه‌های مطب، تجهیزات، میزان تخصص، سابقه‌کار و هزینه‌های متفرقه پزشکان تعیین می‌شود. درصورتی‌که نرخ سلامت واقعی شود و سازمان‌های بیمه‌گر هم قیمت‌ها را براساس نرخ واقعی‌شان پرداخت کنند، خدمات درمان باکیفیت بیشتر به مردم انجام می‌شود.

دکتر احسان شمسی کوشکی متخصص اخلاق پزشکی به ایسنا می‌گوید: یکی از شرایط ویزیت مناسب، اختصاص وقت کافی به بیمار است تا بیمار بتواند از بیماری و شرح حال خود بگوید و پزشک نیز باید شرایط بیماری و گزینه‌های مختلف درمان را در کنار عوارض، فواید و هزینه‌های هریک برای بیمار توضیح دهد تا بیمار بتواند تصمیم درست برای درمان بگیرد.

کد خبر 241425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز